Mikael_L
Ja då kan vi väl kika på årets månadsmedelpriser då.
Graf som visar månadsmedelpriser för el i SEK/kWh för SE2, SE3 och SE4, med stigande trend under året 2024.

Jag valde bara SE2, SE3 och SE4

Jan till Nov har SE 2och 3 haft genomsnittspriser mellan 10 öre och 80 öre.
SE4 har haft högre priser.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]

Jag ser absolut inga tecken på att vi går mot prisvärd el under uppvärmningssäsongen. Gör du? 2024 kan mycket väl vara en bastard

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
Runt noll grader imorgon och redan fin fina elpriser😳 väntar spänt på 15-20 minusgrader.... Är 2024 året vi passerar tvåsiffriga elpriser🤑🥶

• Man med glasögon och kaffekopp tittar ut ur gräs och jordhåla, humoristisk text om framtiden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
karlmb och 3 till
  • Laddar…
S
M Mr. Gullberg skrev:
Runt noll grader imorgon och redan fin fina elpriser😳 väntar spänt på 15-20 minusgrader.... Är 2024 året vi passerar tvåsiffriga elpriser🤑🥶
Tänk om man kunde köpa Bull/Bear certifikat med hävstång mot spotpriset. En bra väderprognos och så skulle man bli ekonomiskt oberoende kvickt.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]

Precis! Glöm inte bort att vi hade minus priser i somras. Inte mitt fel att ni då inte passade på att värma upp huset inför vintern.

• Haha
  • Älska
karlmb och 7 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och här ser vi morgondagens medelpriser i EU, har inte hittat timpriserna i Tyskland för imorgon än...

[bild]
Bra karta. Man ser ju vart flödet går. Hade även UK varit med så skulle man sett ännu mer.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]

Själv ligger jag dessutom ständigt under medelpriset.
Då jag naturligtvis aldrig laddar bilen de dyra timmarna, utan under de billigaste timmarna varje dag.

• Gilla
djac
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv ligger jag dessutom ständigt under medelpriset.
Då jag naturligtvis aldrig laddar bilen de dyra timmarna, utan under de billigaste timmarna varje dag.
Tankade pendlarbilen idag under en av dom dyra timmarna😞 hade svårt att komma under medelpriset/liter på 17,49:- dock😏🙄

• Haha
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Tankade pendlarbilen idag under en av dom dyra timmarna😞 hade svårt att komma under medelpriset/liter på 17,49:- dock😏🙄
Vad menas med 17,49:- ? Är :- någon typ av enhet?

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Sverige kommer ju säkert exportera mycket med men får samma pris som de länder som inte klarar sig själva!

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
S
E Emanuel01 skrev:
[länk]
Blir ju inte annat än förbannad!!
Blir fel med länken 4-5kr kWh imorgon.
När vi öppnat kranarna och bygger ut kapacitet för export till länder med väderberoende produktion, som saknar bas och reglerkraft är det precis det här som händer.
Vidrigt.
Kommer som vanligt få en massa pekpinnar om att frihandel är fantastiskt. Ja det är det, men Sverige blir rövkörda i denna kontext.

• Gilla
Mr. Gullberg och 2 till
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
När vi öppnat kranarna och bygger ut kapacitet för export till länder med väderberoende produktion, som saknar bas och reglerkraft är det precis det här som händer.
Vidrigt.
Kommer som vanligt få en massa pekpinnar om att frihandel är fantastiskt. Ja det är det, men Sverige blir rövkörda i denna kontext.
Ja, kan inte annat än att hålla med. Svenska myndigheter gör ett bra jobb för att göra oss fattiga!

• Gilla
Snikhol och 1 till
  • Laddar…
Då har du nog inte begripit fördelen med frihandel.

D Daniel 109 skrev:
Då har du nog inte begripit fördelen med frihandel.
Vanligtvis blir ju priset lägre vid överskott men vi ska betala lika mycket som de med underskott?!

• Ledsen
Snikhol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.