53 057 läst · 302 svar
53k läst
302 svar
Allt om vertikalfräsar och vertikalfräsning
Nu börjar det snart bli dags för mig att beställa profilstål och dra igång vertikalfräsen. Har matarverk och beställt nya hjul till detta.
Hittade idag denna instruktionsvideo:
Tycker den känns relativt korrekt, några moment som kanske känns lite riskfyllda och borde gå att göra säkrare? Vad säger ni mer erfarenhet, är det en bra första guide eller är det en udaterad video med för stora risker?
Att sätta en offerskiva på anhållet och fräsa ut "zero clearence" tycker jag känns lite riskfyllt, men kanske är ett vedertaget sätt? Känns ju bra att ha ett anhåll som sluter tätt runt kuttern istället för onödigt många och stora öppningar? Är det någon som har en alternativ bra film?
När jag ändå lyfter tråden. Såg detta anhållsbygge, inspirerande.
Tycker den känns relativt korrekt, några moment som kanske känns lite riskfyllda och borde gå att göra säkrare? Vad säger ni mer erfarenhet, är det en bra första guide eller är det en udaterad video med för stora risker?
Att sätta en offerskiva på anhållet och fräsa ut "zero clearence" tycker jag känns lite riskfyllt, men kanske är ett vedertaget sätt? Känns ju bra att ha ett anhåll som sluter tätt runt kuttern istället för onödigt många och stora öppningar? Är det någon som har en alternativ bra film?
Redigerat:
Var länge sen jag såg den övre videon. Men minns det som att han hade bra koll om än väldigt gamla kuttrar som inte är de säkraste eller snabbaste att arbeta med. Men tekniken med att fräsa zero clearance är super. Dock vill jag minnas att han har massivträ som ser ut att vara draget efter en bil på en grusväg eller något?J JFrisk skrev:Nu börjar det snart bli dags för mig att beställa profilstål och dra igång vertikalfräsen. Har matarverk och beställt nya hjul till detta.
[media]
[media]
Jag kollar på filmen ngn dag, men fullt upp med annat nu. Är det något speciellt moment du funderar över så skriv när i filmen det är så kollar jag gärna.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 322 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 322 inlägg
Han fräser medmatning på frihand. Det är inte att rekommendera.J JFrisk skrev:Nu börjar det snart bli dags för mig att beställa profilstål och dra igång vertikalfräsen. Har matarverk och beställt nya hjul till detta.
[media]
[media]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Komplettera kabelanslutning infällt mätarskåp
El -
Får 230v mellan nolla och jord… Är allt som det ska? Eller?
El -
Peters shotgunhus i Husdrömmar - med ALLT om konstruktionen
Artikelkommentarer -
Låskolv fastnar ibland, alltså den delen som kallas tryckesfall och fjädrar.
Fönster & Dörrar -
Allt om tåg
Övrigt Off Topic
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Vilken gersåg för tak och golvlister
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Verktyg, Maskiner & Fordon