Det bör gå, men det är ju inte bombsäkert precis.
 
H Herr Kalle skrev:
Det bör gå, men det är ju inte bombsäkert precis.
Vad tänker du på då?
 
Väcker den här gamla diskussionen. Låt oss släppa frågan om jag behöver en vertikalfräs eller inte, då den nog är lite för enkel att svara på.

Jag har snubblat över en Felder F700 med matarverk och ett ännu okänt antal stål och tillbehör. Då den står och samlar damm nu kan jag få den för 22 000 SEK. Enligt mina googleskills låter det som ett bra pris. Stämmer det enligt expertisen och är det i så fall en bra maskin, eller "något nytt och modernt som man borde undvika då den inte har äkta remdrift".
 
A
Hep Hep skrev:
Väcker den här gamla diskussionen. Låt oss släppa frågan om jag behöver en vertikalfräs eller inte, då den nog är lite för enkel att svara på.

Jag har snubblat över en Felder F700 med matarverk och ett ännu okänt antal stål och tillbehör. Då den står och samlar damm nu kan jag få den för 22 000 SEK. Enligt mina googleskills låter det som ett bra pris. Stämmer det enligt expertisen och är det i så fall en bra maskin, eller "något nytt och modernt som man borde undvika då den inte har äkta remdrift".
Tycker jag låter som ett bra pris. Beror ju naturligtvis på hur den ser ut. Är det manuell höj/tilt? Alla hade väl släde väl? Det är en helt ok maskin hur som helst, jag har 900:an. "Samma" maskin fast allt är kraftigare, större och bättre (i princip). 22" låter hur som helst(y)
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Väcker den här gamla diskussionen. Låt oss släppa frågan om jag behöver en vertikalfräs eller inte, då den nog är lite för enkel att svara på.

Jag har snubblat över en Felder F700 med matarverk och ett ännu okänt antal stål och tillbehör. Då den står och samlar damm nu kan jag få den för 22 000 SEK. Enligt mina googleskills låter det som ett bra pris. Stämmer det enligt expertisen och är det i så fall en bra maskin, eller "något nytt och modernt som man borde undvika då den inte har äkta remdrift".
Bör vara bra pris, denna gick för det dubbla https://www.klaravik.se/auktion/produkt/666442-bordsfras-felder-f700/
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
leby leby skrev:
Bör vara bra pris, denna gick för det dubbla [länk]
"Min" har manuell höjning/sänkning, men det ingår ett matarverk. Jag väntar på svar om vad som ingår mer och tillverkningsår.

Är det förresten någon som vet vad som skiljer 700, 700M och 700Z?
 
A
Hep Hep skrev:
Är det förresten någon som vet vad som skiljer 700, 700M och 700Z?
Z verkar idag betyda släde, M utan.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
@Hep Hugg direkt.
Helt ok fräs naken för 22kkr. Åsså matarverk som bonus.

Sedan verktygen...
Varje stålpar till TB90 är värt minst en femhunka.
En falskutter med blankettstål en tusing.
Med några not och fasstål är det uppe i 10kkr.

Kanske finns en toppspindel.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Låter helt klart prisvärt
 
Jag blir nog att jag köper den. Ska bara se hur jag får hem 500 kg maskin, men det ska nog lösa sig. Nu har jag lite mer info, som ni gärna får kommentera.

Matarverket är gammalt, av annat märke och har snustorra hjul. Hur svårt är det att fixa nya eller "gummera om" gamla hjul?

Maskinen är tillverkad 2008 och ska ha stått och samlat damm sedan 2010. Under dammet ser den verkligen fräsch ut, så det kan nog stämma. Det ingår diverse anhåll, bordsförlängare, "fasthållare" och liknande. Falskutter och kutter för profilstål (MAN) ser ut att vara i bra skick. Skumt nog ett antal skaftfräsar och en chuckliknande sak. Är det en toppspindel eller vad det kallas? Inga profilstål alls, vilket antingen betyder att vi inte letade tillräckligt eller att den verkligen är så oanvänd som påstås.

Jag ska tillbaka i veckan och testa att allt funkar. Något speciellt jag borde kolla, mer än att det snurrar som det ska och att saker ska vara lösa respektive fasta verkligen är det?

Verkstadsutrustning, Felder F700-fräs med anhåll och bordsförlängare, omgiven av träbearbetningsverktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en äldre industrimaskins skylt och motor i en verkstad, med suddig bakgrund av andra träbearbetningsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en maskindel med tekniska specifikationer och en spindelchuck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktygslåda med träbearbetningsfräsar, falskutter, skaftfräsar och en chuck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en maskindel med damm, potentiellt en maskinspindel eller chuck, i en industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ivp och 1 till
  • Laddar…
A
Antar att det ska finnas en höghastighetsspindel någonstans också? Jag har aldrig haft ngn, men i den som sitter i är det ju en M10 gänga i toppen bara, och minsta trissan på den ger nog en hastighet på 10000rpm. Hjul till matarverk finns nya. Med tanke på hur lite den gått, är det nog inget som felar. De är rätt bra byggda.
 
@mowatom Fortsatt bra och insatta svar. Tackar! Jag har nu googlat fram hur en höghastighetsspindel ska se ut och vi får leta igenom verkstan och hoppas. För det känns som du skriver att det borde finnas en, med tanke på innehållet i lådan.

Har du en F900 av samma typ som "min" eller en ny? Det jag funderar på är om det går att baxa runt den i snickeriet genom att använda palldragare direkt under maskinen eller om det krävs att den står på pall. Jag har hittat flytthjälp med liten kranbil och då tänkte jag dumpa lastpallen direkt, fast det bygger på att jag kan dra den sista metrarna.
 
A
@Hep Min är från samma tid, tror faktiskt jag köpte den -08. Palldragare går utmärkt! Eftersom fräsen har en yta man kan ställa massa skit på, har jag naturligtvis gjort så.
En verkstad med en Felder fräsmaskin modell F 900 och diverse träbearbetningsverktyg och material ovanpå och omkring den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hörna av en verkstadsutrustning med spån och dammsugarhose, med plats ovanpå för förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Hep och 3 till
  • Laddar…
Kanon. Var jag än ställer den, kommer jag garanterat vilja flytta den efter ett tag. Men jag vill ju ställa den rimligt rätt direkt. Enligt manualen ska det vara två meter tomt på alla fyra sidor och det ser jag att du följt noga. Hur nära väggen är det rimligt att parkera den? Behöver man komma åt baksidan, eller sticker det ut saker långt bakom?
 
A
Hep Hep skrev:
Enligt manualen ska det vara två meter tomt på alla fyra sidor och det ser jag att du följt noga
Anar jag en smula sarkasm här eller? :crysmile: Stora spånslangen måste få plats bakom anhållet, och det blir ju lite radie på en sådan dimension. Men det är inget man behöver komma åt eller så, min kanske står 15-20cm från vägg. Såg också att min maskin fortfarande är plomberad vid luckan på elskåpet, det tycker jag är ganska bra betyg på en 14 år gammal pjäs. Och ja, jag har plats på sidorna i normalfall;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.