U
Är det någon som har Toolbox TB90-140S? Undrar över maxdiametern inkl stål. Har bara 180 mm bordsöppning så det blir lite blodigt om det skiljer 1 mm åt ena eller andra hållet. Har mailat men inte fått ngt svar.

Kan såklart ta en mindre kutter, men jag kollar på deras fönsterpaket där den ingår. Ganska mycket billigare än att köpa allt separat.
 
Anders 1920-tal
pär h pär h skrev:
Tappsläde finns som tillbehör från div tillverkare. Går att eftermontera. Förlängnings bord eller bordsbreddare finns också från flera tillverkare som går att eftermontera. Allt kanske inte går att montera rakt av, utan lite pill och mek.

Tappsläde är väldigt bra att ha. Användes så fort man skall fräsa ändträ tex fönsterkarmar. Eller små korta bitar som man inte kan hålla i.
Men att köpa en bara för att det är bra att ha är upp till var och ens plånbok.
Man kan lätt tillverka typ tappsläde som är lös. Dvs en vinkel som man kan spänna fast ämnet i som man för längs med anhållen.
pär h pär h skrev:
Tappsläde finns som tillbehör från div tillverkare. Går att eftermontera. Förlängnings bord eller bordsbreddare finns också från flera tillverkare som går att eftermontera. Allt kanske inte går att montera rakt av, utan lite pill och mek.

Tappsläde är väldigt bra att ha. Användes så fort man skall fräsa ändträ tex fönsterkarmar. Eller små korta bitar som man inte kan hålla i.
Men att köpa en bara för att det är bra att ha är upp till var och ens plånbok.
Man kan lätt tillverka typ tappsläde som är lös. Dvs en vinkel som man kan spänna fast ämnet i som man för längs med anhållen.
Har sökt med ljus och lykta efter tappsläde till vertikalfräs. Hittar bara en modell från italienska socomec. Vilka tänkte du på? Tar gärna emot tips och helst länktips!
 
Jag skulle också behöva en tappsläde till min l'invincibile T160. Funderar på att bygga en om jag inte hittar någonting lämpligt.
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Anders 1920-tal
H heimlaga skrev:
Jag skulle också behöva en tappsläde till min l'invincibile T160. Funderar på att bygga en om jag inte hittar någonting lämpligt.
har du några bra kandidater? Vågar man borta i ett gjutjärnsbord för att fästa ett bord med tappsläde? Har inga hål i mitt bord nämligen
 
Inga problem att Borra o gänga i bordet på din fräs kör på.
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Vet förresten någon om det finns iläggsringar till bordet att köpa någonstans som reservdel (är det standardmått på dessa? Antar att alla är olika. Jag har kanske något mindre öppning på min SAC-fräs än Skooda och har bara tre bredare ringar. Skulle gärna ha 5st lite smalare för att kunna anpassa lite mer efter typ av körning/kutter
 
Jag skulle tro att ringarna är specifika för varje fräsmaskinsmodell men om man har tillgång till metallsvarv går de att tillverka.
 
E ___EM skrev:
Vet förresten någon om det finns iläggsringar till bordet att köpa någonstans som reservdel (är det standardmått på dessa? Antar att alla är olika. Jag har kanske något mindre öppning på min SAC-fräs än Skooda och har bara tre bredare ringar. Skulle gärna ha 5st lite smalare för att kunna anpassa lite mer efter typ av körning/kutter
De är såvitt jag vet maskinspecifika eller åtminstone märkesspecifika. Rekommenderar att istället tillverka ett löst bord i MDF med lämpligt hål i som du lägger upp när du har små kuttrar.
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Okej misstänkte detta. Ja ”false fence” och ”table” är bra lösningar men vill för enkelhetens/mångsidighetens skulle vilja ha båda delar :)
 
A
Matthias.W Matthias.W skrev:
Hej! Jag har kommit över några frässtål och undrar om ni erfarna anser att det är säkra kuttrar och om var man hittar eventuella stål till Leitz-kuttern
Lsab eller unimerco-kyocera kan nog hjälpa dig med skär.
 
Matthias.W Matthias.W skrev:
Hej! Jag har kommit över några frässtål och undrar om ni erfarna anser att det är säkra kuttrar och om var man hittar eventuella stål till Leitz-kuttern
Har du matarverk eller inte?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Har du matarverk eller inte?
Oj, snabbt svar! Japp
 
Äntligen så kom det hem en vertikalfräs, av mindre modell.

Skulle någon kunna hjälpa mig lite, så jag inte gör något galet.

Bifogar bild på det som medföljde. Det som oroar mig är den brickan i 2 delar, ska det vara så? Går det att få tag i ny?

Den övre delen på spindeln är gängad, är det för att man alltid ska kunna göra det tajt?

Är verkligen muttern ok?

Vad kan ni säga om kuttrarna?

Tack på förhand
 
  • Vertikalfräsens komponenter på bord inklusive chuckar, muttrar och delad bricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.