Finns spår i axeln, har du också piggar på översta brickan innan muttern, som hindrar brickan att rotera?

Med 700x400går det bra att göra som heimlaga skriver, dvs hålla mot bara inmatningssidan tills biten har passerat öppningen.

Det enda problem är egentligen att du inte har ngn kant kvar att köra mot anhållet. Brukar inte blir bra. Anläggningsytan blir ju extremt lite, fibrernas plattas ihop och förstörs lätt o då kan det dessutom bli snett. Är undersidan synlig? Kan du skruva på en bit som går mot anhållet?
 
S
Jag har inga brickor med piggar på och det är undersidan som kommer att vara synlig men även vissa ovansidor, hyllplan på gång.
 
Helt vanliga brickor och ingen specialmutter? Då finns det alltså ingenting som hindrar muttern att gänga upp sig om man har otur? Om så är fallet så hade jag inte kört spindeln åt fel håll.
 
Jag håller med.
Skall du köra spinden åt fel håll måste du ha en bricka med en pigg som griper in i spåret i spindeln.
 
S
Jag kollade muttern och i den finns det två piggar

Närbild på en mutter med invändiga gängor och två piggar inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då är allt som det skall vara. Det där är en modernare variant på samma princip som brickan med pigg.
 
S
Hej.

jag behöver hjälp med att konstruera en släde/tappsläde som ska klara av att tappa korta/smala stycken, se inlägg #215, uppskattas verkligen om ni vill lägga upp era lösningar.

Hitils har sågen används för detta moment men det går för långsamt.

Är inne på att använda dessa för att spänna fast ämnet?
 
Redigerat:
Ska du köra med snabbspännare måste du ha en tjock bas, alternativt en tunnare om du gör den i metall, annars kommer dom böja basen. Sök på (shaper) coping sled så får du nog lite bygginspiration.
 
Redigerat:
S
tack, ska kolla runt lite.
 
Lyfter den här tråden eftersom jag funderar på att skaffa lite verktyg till min Hammer B3.

Vill gärna kunna göra luckor på samma sätt som jag gjort tidigare - profi/kontraprofil och en 6mm plywood som spegel. Dessvärre ser de allra flesta kit ut att producera ett spår som är 5mm..?

Hittade ett TB90 set hos Toolbox som gjorde 6mm spår och med en enkel och bra profil (95069). Ett krux verkar dock vara att Toolbox själva inte har någon cutter som passar för 50mm stål...eller ser jag fel? Hittar bara en Flurry (inte McDonalds) som är märkt MEC och den vill jag ju inte ha. Eventuellt skulle CMT 694.020.30 kunna stödja även 50mm men jag är minst sagt osäker på det. Är det ovanligt med 50mm stål?
 
Jag har använt samma kutter till både 40 och 50 mm stål. Men om du ska köpa av Tollbox så kan du ju få vilken profil du vill, ink 6 mm spår, eller har de slutat med special profiler?
 
Nej det tror jag de fortfarande gör men det behövs inte eftersom profilen jag letade efter fanns. Artikelnummer 95069.

Dock har jag ingen cutter ens så kag började leta efter en som klarar både 40 och 50 och den enda som är till för 50mm som det står så på är en MEC från Flury. Det känns som att det är väldigt dåligt med information on de olika prylarna på deras sida...

Hittar en Felder MAN cutter som tar både 40 och 50 men den är 155mm stor. Det verkar passa i min maskin men det är nog på gränsen. Är 155mm med stålen inräknat eller är det enbart kroppen?
 
De kuttrar jag köpt har varit kroppen som anges i måtten. Men som sagt jag har kört många kilometer virke med kutter som är 40mm men med stål som är 50mm. Det kan vara felaktigt men praktiskt inga problem.
Nu ska jag tillägga att jag kört med MEC kutter, både i en 4 kuttershyvel men också (kanske dumt nog) i en vertikalfräs.
MEC kutter är väl iof ok om man har matarverk, det kanske du har?
 
Jo, ett matarverk finns men för kontraprofilen kommer någon form av egen släde att användas.

Fått tips om en CMT cutter som tar både 40 och 50. Den benämns som 100mm utan stål och 138mm med tror jag. Får nog bli en sådan.
 
Hittade den här filmen som var både lite underhållande och givande. Det finns säkert ett och annat att tycka till om men överlag kändes det ju som att mycket av det som föreslogs var vettigt.

 
  • Gilla
FirmHand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.