S
En fråga till:)

Hur ska jag sätta upp maskinen om jag ska fräsa falser på ett kort stycke, endast 10cm kommer att passera kuttern, släde? Hur skulle ev. en sådan se ut.
 
Den kändes väldigt smart, gillar magneten. När det är små utstick kan Heborn vilja välta om man inte håller i den.
S Skooda skrev:
En fråga till:)

Hur ska jag sätta upp maskinen om jag ska fräsa falser på ett kort stycke, endast 10cm kommer att passera kuttern, släde? Hur skulle ev. en sådan se ut.
Har du någon bild på hur biten ser ut och hur den ska se ut efteråt?
 
Redigerat:
S
Daniel_N Daniel_N skrev:
Den kändes väldigt smart, gillar magneten. När det är små utstick kan Heborn vil


Har du någon bild på hur biten ser ut och hur den ska se ut efteråt?
Lägger upp en bild ikväll, jag la en beställning på mätverktyget som Ola länkade till.
 
S
Träplankor ligger staplade på en arbetsbänk i verkstaden, redo för snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träfaner och en hopfällbar tumstock på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapsåg som skär igenom ett trästycke, med synlig sågskiva och materialstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Skooda skrev:
[bild] [bild] [bild]
Tappsläde, eller tillverka en egen tappsläde, tex en stor skiva som går emot anhållet där din bit sitter rejält fast hade varit mina förslag.

Ett annat tips är att, om möjligt, fräsa falsen först och dela skivan i remsor senare.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
S
Tack! Jag får fundera ett extra varv om man är redo att handmata.

Men jag kan försöka bygga en tappsläde iallafall:)

Daniel_N Daniel_N skrev:
Tappsläde, eller tillverka en egen tappsläde, tex en stor skiva som går emot anhållet där din bit sitter rejält fast hade varit mina förslag.

Ett annat tips är att, om möjligt, fräsa falsen först och dela skivan i remsor senare.
 
S
Ett litet mätverktyg för kutter och klingor:)

Digitalt skjutmått används för att mäta dimensioner på en maskinkutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Ett litet mätverktyg för kutter och klingor:)

[bild]
Trevligt du agerar försökskanin (du nappade på betet jag la ut), jag tänkte köpa ett själv om det visar sig va ok:)...
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Ola C Ola C skrev:
Trevligt du agerar försökskanin (du nappade på betet jag la ut), jag tänkte köpa ett själv om det visar sig va ok:)...
Hihi, det bjuder jag på:) då behovet skrek efter ett mätverktyg:D jag återkommer med en liten recension.
 
  • Gilla
jac och 2 till
  • Laddar…
S
En liten recension: mätverktyget är i plast och kostar 175kr ex moms.

Mätverktygets "stomme" känns ok magneterna är toppen men själva mätstickan flexar lite i sidled med tanke på priset fungerar verktyget hyfsat men jag skulle aldrig enbart lita på den utan absolut provfräsa först.

Digitalt skjutmått i plast som mäter en metallkomponent, med synliga magnetfästen och digital display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digitalt skjutmått i plast på träbakgrund, visar mätning 15.06 mm på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vectrex och 1 till
  • Laddar…
S
Hej, jag behöver förslag på hur jag ska lösa denna fräsning på ett säkert sätt, skivan saknar stöd vid kuttern.


Träskiva nära fräshuvudet på en maskin, med fokus på det saknade stödet vid skärandet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alla vi som inte har råd med aigneranhåll har det sådär väldigt ofta. Om skivan bara är tillräckligt lång går det bra att mata rakt fram med stöd av ena anslagshalvan tills man får stöd av den andra.
 
Som heimlaga säger så är det en vanlig syn när man saknar aigner.

Men först lite frågor:

Har du lås på muttern så att du kan fräsa om omvänd rotationsriktning?

Blir det en kant kvar i toppen, eller kör du ner till noll?

Mått på biten du ska fräsa?
 
S
det blir ingen kant kvar på toppen och måtten på skivan är 700x400mm och det är 700 sidan som skall fräsas

Metallfräsverktyget i förgrunden med skivliknande delar, används för att bearbeta en 700 mm kant utan överblivna kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.