54 060 läst · 303 svar
54k läst
303 svar
Allt om vertikalfräsar och vertikalfräsning
Då har man tränat, höjt pulsen rejält med att starta friskuttern (ljudet är ganska speciellt) kanske inte den största fräsningen som har gjorts men ett stort steg för mig.
- Vad säger ni om anhållet mot kuttern, jag vet nog svaret, så nära kuttern som möjligt men det känns så j&%¤drans konstigt att låta kuttern bara vara någon millimeter ifrån anhållet/fingrarna.
- Om jag ska fräsa ett större urtag ska jag ta det i omgångar?
- mdf biten hade stöd mot anhållet, hela vägen förbi kuttern
- Vad säger ni om anhållet mot kuttern, jag vet nog svaret, så nära kuttern som möjligt men det känns så j&%¤drans konstigt att låta kuttern bara vara någon millimeter ifrån anhållet/fingrarna.
- Om jag ska fräsa ett större urtag ska jag ta det i omgångar?
- mdf biten hade stöd mot anhållet, hela vägen förbi kuttern

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Är biten bara lång nog (säg minst 600+ eller så, lite svårt att ge ett exakt mått, beror även på annat) så hade jag inte kört den fräsningen stående, även om biten var så pass smal att det hade gått att vinkla matarverket över den.
A) Antingen hade jag bara låtit det vara så som du har det och övervakat att den glider som den ska (genom att med handen pressa emot inmatningsbordet innan matarverket) eller så
B) hade jag bytat den understa ringen mot ett rör, noga avstucket i svarven så att ändarna är raka, då får du in fingrarna. Eller
C) Lägg en mdf/masonite eller liknande emot anhållet (dvs stående). Spänn fast m tving o gör hål för kuttern, då har du perfekt stöd överallt.
A) Antingen hade jag bara låtit det vara så som du har det och övervakat att den glider som den ska (genom att med handen pressa emot inmatningsbordet innan matarverket) eller så
B) hade jag bytat den understa ringen mot ett rör, noga avstucket i svarven så att ändarna är raka, då får du in fingrarna. Eller
C) Lägg en mdf/masonite eller liknande emot anhållet (dvs stående). Spänn fast m tving o gör hål för kuttern, då har du perfekt stöd överallt.
Tack! Nu känns det bättre.

Logga in
Skapa konto
Daniel_N skrev:
Är biten bara lång nog (säg minst 600+ eller så, lite svårt att ge ett exakt mått, beror även på annat) så hade jag inte kört den fräsningen stående, även om biten var så pass smal att det hade gått att vinkla matarverket över den.
Verktygstokig
· Halland
· 7 762 inlägg
Var kan man köpa detta mätverktyg? som @Daniel_N använder 9:50 in i filmen https://www.byggahus.se/bygga/tillverka-fonsterbage
Jag köpte min när Kockums varvssnickeri stängde. De heter Hebor H 50 och kan köpas bland annat här: http://kristers.jetshop.se/hebor-h-50-p-31720-c-250.aspx men kan säkert hittas billigare i Tyskland (eller kanske Schweiz, kommer därifrån).S Skooda skrev:
Inte på något sätt lika bra, men en liknande funktion och mycket billigare...S Skooda skrev:
http://www.axminster.co.uk/ujk-tech...960.112414697.1517083292-159242289.1517083292
Verktygstokig
· Halland
· 7 762 inlägg
Finns motsvarande modell som Axminster såljer hos Rutlands ännu billigare, jag skulle nog köpa en sådan och bygga om den med några bitar plywood, det kanske inte blir riktigt samma precision men vilken precision krävs?
När det gäller fräsningen - om man inte har något aigneranhåll så borde den här situationen uppstå ofta - hur mycket osupportad längd kan man ha? Beror det på material/arbetsstyckets längd?
När det gäller fräsningen - om man inte har något aigneranhåll så borde den här situationen uppstå ofta - hur mycket osupportad längd kan man ha? Beror det på material/arbetsstyckets längd?