Daniel_N Daniel_N skrev:
Det funkar fint om man har en bra starting pin. Utan är det inte så kul nej.
Det sitter något som kanske är just en starting pin i kåpan. Ett "finger" i botten till höger som tyvärr är svart mot svart i bilden. Är det vad du menar så var kanske bilden helt ok ändå.
 
S
Kolla bara hur många fingrar läraren har innan kursstart. ;)

Det var längesedan jag fräste med mallring. Sen jag började jobba för tolv år sen så har alla såna där fräsningar gjorts i cnc.

Böjda träelement, verkar vara snickeri eller hantverk, möjligen möbeltillverkning eller byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlat trä, lister staplade på arbetsbord, snickeri eller verkstad, hantverksmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Frågan är hur många fingrar som är optimalt på en lärare. Tio kan tyda på en oerfaren och eller onödigt försiktig rackare som inte får något gjort. Åtta-nio är kanske lagom då de testat att göra fel, men hade vett nog att lära sig något av det. Färre än så och saknade fingrar på båda händerna kan betyda att det är en envis jävel som kör vidare på sitt sätt utan att lära sig ett dugg.

Min bror har åtta tår och nu är han skitbra på att köra gräsklippare. Det har han inte alltid varit.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
mnils och 8 till
  • Laddar…
S
Dagens vertikalfräsning med befintliga stål efter äldre förlaga till en klockstapel. 64x190 mm färdigmått.
Alla fingrar överlevde. ;)
Två träbitar på arbetsbänk; en obränd och hyvlad, den andra kolad och ohyvlad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästycke med märkpenna linjer, sågat snett, arbetsbänk bakgrund, snickeri eller hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Boktips för den som likt jag borde gå, men inte hittar, kursen för att jobba säkert med maskiner. Omslaget kan vara det sämsta jag sett i hela mitt liv, men innehållet väldigt gediget och mycket fokus på säkra arbetssätt. Dessutom är innehållet enormt mycket snyggare gjord än omslaget.

För den som vill nörda ner sig finns det hur mycket som helst. T ex är kapitlen om material i skär och kuttrar och hur man slipar dem på 45 sidor.

Bok med titeln "SPINDLE MOULDER HANDBOOK" av Eric Stephenson, träarbete, rekommenderad av hälsomyndighet, person använder maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppslagen bok med text och illustrationer om träbearbetning, verktygsprofiler och slipinstruktioner för verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utbildningsmaterial om skärande verktyg för träbearbetning, teori, säkerhet och designriktlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instruktionsbok för snickeri eller träbearbetning, diagram, text, arbetsprocesser, viktiga säkerhetsanvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns på svenska amazon för 260 pix med snabb leverans.
 
  • Gilla
PeterFalun och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Boktips för den som likt jag borde gå, men inte hittar, kursen för att jobba säkert med maskiner. Omslaget kan vara det sämsta jag sett i hela mitt liv, men innehållet väldigt gediget och mycket fokus på säkra arbetssätt. Dessutom är innehållet enormt mycket snyggare gjord än omslaget.
Det kommer kurs till våren:)
 
  • Gilla
Jormen och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det kommer kurs till våren:)
Sign me up, please!

Det där är ju en handätarmaskin utan motstycke verkar det som.

Inget behov på kort sikt men vill gärna ha en sådan där best så småningom. Och då är det ju käckt att veta hur man ska förhålla sig till den...

Vill gärna gå kursen!
//Ronnie
 
A
P Pysslarn skrev:
Det där är ju en handätarmaskin utan motstycke verkar det som
Tack för den bilden på insidan av mina ögonlock, nu när jag ska sova:crysmile::sleep:
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det kommer kurs till våren:)
Om du menar allvar låter det väldigt lockande, även om det är 50 mil bort. Ifall den möbelsnickarkurs jag är bokad på i vår inte får tillräckligt många anmälningar, låter det där som en bra bot mot abstinensen.

Du vet att du får berätta mer om du vill. Ingen kommer anmäla dig till moderatorn, även om du nog ska passa dig då han enligt ryktet är en hård jävel.
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
mowatom skrev:
Tack för den bilden på insidan av mina ögonlock, nu när jag ska sova:crysmile::sleep:
Sorry, var inte meningen.
Försök tänka på enhörningar och regnbågsfärgat fluff istället. ;)

Nattinatti!
//Ronnie
 
  • Älska
1
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ok, nu är höjdlåset fixat. Jag lyckades demontera, avfetta och rugga upp kontaktytan en del, så nu greppar den riktigt bra.
Jag fortsätter diskutera med mig själv. Någon dag när jag glömt och googlar kan jag kanske hjälpa mitt framtida jag.

Höjdlåset har sina brister. Det blev bättre efter rengöring, men inte helt bra och efter ett tag slirade det igen. Märklig konstruktion där två små släta metallytor ska greppa om en liten slät metallskiva. Som en klämbroms på en cykel fast med släta metallytor. Rätt kass lösning på en dyr och i övrigt bra maskin.
Metallstång med muttrar och två stålskivor på vit bakgrund. Verktyg eller maskindel. Använd, smutsig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men inget som inte MacGyver kan fixa. Hur länge det håller vet jag inte, men det var inte viktigt för den riktiga MacGyver, då avsnitten väl var en timme eller så. Hur som helst är ytorna nu preppade med superlim och 400-papper. Nu är det verkligen helt stumt när jag drar åt.
Metallfäste med skumgummipadding på en sliten vit yta, perspektivet är snett uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cope och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.