828 627 läst · 12 251 svar
829k läst
12,3k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 398 inlägg
Största skillnaden är att det hänt mycket på elmotorsidan. Nu är det många som är kompakta och effektiva. Sen med solid state batterier kan man hoppa upp på 50v direkt och få starkare, mer effektiva och kompaktare motorer än 18v. En elmotor är överlägsen en bensinare på alla vis när det gäller prestanda, så länge batterihar kräm kvarkisumisu skrev:
Här håller jag med 100% och det gäller precis ALLT! Så j**** trött på miljösnack och elförbrukning mindre snacket! T ex när det gäller vitvaror!
Men jag bytte ut mina grejor när de gamla inte längre var försvarbart att laga!
Bilen gick växellåda en andra gång (var även andra fel).
Gräsklipparen gick när den själv ville, gick ojämt, rykte, lät nåt enormt (en granne tom låna sin gräsklippare till mig en gång, säkert trött på höra på skrothögen). Men byttes till eldrivet som går igång med bara ett knapptryck! Är kanske inte lika effektivt som en bensindriven som är frisk, men duger gott och väl! Visst är det 2 batterier och har en setup med 4 batterier + 2 från borrmaskinen (som använder samma).
Men såhär efter 5år verkar även dessa ha utvecklats hört att bla Husqvarna har nån modell som har samma prestanda som bensindrivet, 1 batteri och som håller laddningen hela klippningen. Desamma gällande motorsågar att batteriet håller längre än man orkar jobba.
Just precis och är nog även mer hållbar.Rabbithole skrev:
Största skillnaden är att det hänt mycket på elmotorsidan. Nu är det många som är kompakta och effektiva. Sen med solid state batterier kan man hoppa upp på 50v direkt och få starkare, mer effektiva och kompaktare motorer än 18v. En elmotor är överlägsen en bensinare på alla vis när det gäller prestanda, så länge batterihar kräm kvar
Batterier är ju redan nu väldigt bra därför jag skrev att man kan inte jämföra med min gamla maskin (som jag ändå är mer nöjd med än den bensindrivna).
Sedan blir ju batterierna bara bättre och även billigare även om vissa politiker vill stoppa utvecklingen!
Jag möter väldigt många med störande ljus, dagligen, men jag blinkar inte åt dom. Jag kan se skillnad när nån har på helljus och bara irriterande halvljus som bländar, så vad vore poängen med att blinka? Jag bara försöker se bort bäst det går. Skulle ju behöva blinka åt folk flera gånger per dag annars, sen kanske de har bilar bakom sig man inte vill utsätta för helljus ens om man råkar bli irriterad nog att vila blinka åt nån mötande.Kloge skrev:
Inte blinkade jag åt den där SUV;en heller som bländade mig bakifrån med sina extrema led halvljus i tisdags, han körde förmodligen vidare helt ovetandes om vilket helvete han skapat för personen framför i 5km eller så.
Poängen är nu bara, tro inte att det är icke störande för folk bara för de inte blinkar helljusen åt dig.
Inte en aning, men jag gör det och fyller dunkar vid pump, det blir inte många kronor/år extra.kisumisu skrev:
De som var i området förra året och avverkade körde sågarna på alkylat.
Fungerar bra för mig och kör vidare på det, men bilarna får gå på vanlig diesel/bensin😇
För de som jobbar proffesionellt med mark-/trädgårds-/skogsvård kan det finnas krav på att använda alkylatbensin i småmaskinerna. Sen brukar man ju lyfta fram alkylatens långtidsegenskaper som positiva för maskiner som bara används säsongsvis, så visst kan det finnas en poäng även för oss vanliga dödliga att använda det ibland.kisumisu skrev:
Åkte t.o.r Sala igår och flera gånger på fin torr 2+1 väg kommer man ifatt bilar som kör 60-70 på 100-sträckor, naturligtvis där det är enkelfiligt och där samma ollon antagligen som vanligt kört 85 på 2-filiga delen.
Ligger alltid med farthållaren på 105 vilket är faktisk hastighet 100-101 kmh och funkar oftast utmärkt.tills man kommer ifatt dessa som borde ta tåget istället.
Upplever att det ofta är ett jädra hallå med skuldbeläggning så fort någon kör 120 på en 100-sträcka, men det är tydligen ok att hindra trafiken så mycket man vill istället för att hålla rytmen.
Borde vara lika enkelt att bötfälla de som hindrar som de som kör onödigt fort.
Kön som bildas bakom en sådan marödör blir snabbt jättelång och ligger jag själv först i den efter såskoppen trampar jag plattan i mattan så fort det blir två-filigt för att komma om så snabbt som möjligt för att lämna utrymme för resten att hinna om innan det blir smalt igen.
Och är resten av kön också rutinerade och tänker lite hänger de på så att de flesta hinner om.
Tyvärr inte alltför ovanligt att vissa som inte tänkt färdigt långsamt gasar upp till knappt 100 för att sega sig om och hindrar därmed de flesta bakom att passera såskoppen.
Ofta är dessa långsamkörare gubbar och kärringar och varje gång brukar jag säga att "panchisar ska fan inte vara på vägen om de inte kan hålla rytmen" vilket alltid renderar en blick från passagerarna då jag själv snart fyller 70, men har inga problem att köra efter rytmen oavsett hastighet.
Bjussar på det.
Ligger alltid med farthållaren på 105 vilket är faktisk hastighet 100-101 kmh och funkar oftast utmärkt.tills man kommer ifatt dessa som borde ta tåget istället.
Upplever att det ofta är ett jädra hallå med skuldbeläggning så fort någon kör 120 på en 100-sträcka, men det är tydligen ok att hindra trafiken så mycket man vill istället för att hålla rytmen.
Kön som bildas bakom en sådan marödör blir snabbt jättelång och ligger jag själv först i den efter såskoppen trampar jag plattan i mattan så fort det blir två-filigt för att komma om så snabbt som möjligt för att lämna utrymme för resten att hinna om innan det blir smalt igen.
Och är resten av kön också rutinerade och tänker lite hänger de på så att de flesta hinner om.
Tyvärr inte alltför ovanligt att vissa som inte tänkt färdigt långsamt gasar upp till knappt 100 för att sega sig om och hindrar därmed de flesta bakom att passera såskoppen.
Ofta är dessa långsamkörare gubbar och kärringar och varje gång brukar jag säga att "panchisar ska fan inte vara på vägen om de inte kan hålla rytmen" vilket alltid renderar en blick från passagerarna då jag själv snart fyller 70, men har inga problem att köra efter rytmen oavsett hastighet.
Bjussar på det.
En krönikör på Teknikens Värd skrev några ord en gång.mikethebik skrev:
Åkte t.o.r Sala igår och flera gånger på fin torr 2+1 väg kommer man ifatt bilar som kör 60-70 på 100-sträckor, naturligtvis där det är enkelfiligt och där samma ollon antagligen som vanligt kört 85 på 2-filiga delen.
Bjussar på det.
"Den farligaste trafikanten är den som inte är i trafiken, fast den fysiskt är i trafiken"
Ollonen tillhör nog den gruppen.
Jo så är det ju och är väl inte speciellt lagligt använda 95/98? Men många gör ju det, även jag gjorde. Därför rabblar jag upp eldrivnas fördelar!useless skrev:
För de som jobbar proffesionellt med mark-/trädgårds-/skogsvård kan det finnas krav på att använda alkylatbensin i småmaskinerna. Sen brukar man ju lyfta fram alkylatens långtidsegenskaper som positiva för maskiner som bara används säsongsvis, så visst kan det finnas en poäng även för oss vanliga dödliga att använda det ibland.
En annan fördel kanske är då om vi nu jämför med akylat att då blir drivandet betydligt billigare med EL drift.
En modern gräsklippare drar kanske 1liter bensin dvs ingen stor förlust den vägen. Klippte dock gräset till en gubbe med en riktig gammal klippare där det gick litervis soppa, men den klipparen var bättre skick än min "gamla" bensinklippare. Men hursom 5 liter akylat har ju en annan pris än 5 liter 95/98 har på macken!
Finns akylat på pump till oss vanliga dödliga? De har jag totalt missat. Man brukar ju se den på hyllan i färdiga dunkar till ockerpriser. Ungefär som mackarna säljer ved!A AndersS skrev:
Typ såhär:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan 44kr per liter!
Nåja man spar nu ännu fortare in batteriköpen. Är ju dessa som kostar mycket i eldrivna maskiner.
Glad också att Makita inte kör nån inbyggda skitbatterier. Går verktyget sönder fortsätter bateriet leva i en annan maskin 😉 visst mina 16år gamla 3AH är inte kul i gräsklipparen och börjar nu göra sitt. Fungerar dock helt galant till röjsågen och trimmern.
Men har köpt 7Ah batterier och dessa funkar helt hyffsat även i gräsklipparen.
Jag är dock lite sugen på köpa en Husqvarna klippare osv när dom kör 1 batteri och som har lite annan effekt än dessa "borrmaskinsbatterier".
En bekant berättade om en motorsåg där batteriet höll mer än han orkade såga.
Dock är det ju helt andra priser på grejorna! Men har man gamla grejor som tjorvar och bråkar, varför inte då uppgradera till nåt som fungerar med mindre bekymmer!
Sen är det skönt kunna ladda grejorna hemma än att behöva fundera att har jag soppa hemma eller måste jag åka hämta mer.
Redigerat:
OT::Rekommendera isåfall din bekant minst en halvtimmes rask promenad varje dag om han inte har flås nog att köra motorsåg, orkar man inte hålla på en laddning eller en tank behöver man träna upp sej för att sågandet inte ska bli onödigt farligt.kisumisu skrev:
Är en äldre herre så det ska jag nog inte göra. Dock inte otränad.F fribygg skrev:
Är det möjligt (lagligt) konvertera en gammal elbil till EPA?
Eller som det egentligen heter, en Atraktor.
Borde ju inte vara nån vetenskap göra då även min elbil har inställningar som att begränsa hastighet. Sätter man 80km/h så går den inte över och börja plinga o härja på nerförsbacke när bilen får mer fart.
Gammal elbil som har små batterier där räckvidden är runt 5-7 mil borde ju i max30km/h innebära ännu längre räckvidd? Ja helt värdelöst till vanlig bil men just till Atraktor som man ändå inte kör så långa sträckor med skulle det ju fungera?
Borde ju inte heller vara nån rymdforskning byta batteri till modern litium och sätta in modernare 3fas laddare i typ2 standard?
Skulle väl även vara säkrare än dessa moppebilar som går i 45km/h och är bara plast. Finns ju eldrivna såna köpa från fabrik. Dessa lär väl även sakna 3 fasladdning typ2 standard.....
Har barn som börjar snart bli till moppeålder och fasar lite för bensin räkningar osv hört lite att vanliga epor är väldigt törstiga 😂
Eller som det egentligen heter, en Atraktor.
Borde ju inte vara nån vetenskap göra då även min elbil har inställningar som att begränsa hastighet. Sätter man 80km/h så går den inte över och börja plinga o härja på nerförsbacke när bilen får mer fart.
Gammal elbil som har små batterier där räckvidden är runt 5-7 mil borde ju i max30km/h innebära ännu längre räckvidd? Ja helt värdelöst till vanlig bil men just till Atraktor som man ändå inte kör så långa sträckor med skulle det ju fungera?

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Borde ju inte heller vara nån rymdforskning byta batteri till modern litium och sätta in modernare 3fas laddare i typ2 standard?
Skulle väl även vara säkrare än dessa moppebilar som går i 45km/h och är bara plast. Finns ju eldrivna såna köpa från fabrik. Dessa lär väl även sakna 3 fasladdning typ2 standard.....
Har barn som börjar snart bli till moppeålder och fasar lite för bensin räkningar osv hört lite att vanliga epor är väldigt törstiga 😂
Redigerat: