828 794 läst · 12 251 svar
829k läst
12,3k svar
Allt om bilen
Samma erfarenhet här.
Jag har inte köpt en reservdel i Sverige på 15 år nu, utan allt har varit från Autodoc, och nu på slutet har det blivit lite från trodo.
Och jag är fantastiskt nöjd, och faktiskt väldigt förvånad att jag nästan aldrig har missat och fått en del som inte passar.
Jodå, 2-3 ggr har det väl hänt, men i absoluta majoriteten av fallen har det funkat utmärkt.
Jag har inte köpt en reservdel i Sverige på 15 år nu, utan allt har varit från Autodoc, och nu på slutet har det blivit lite från trodo.
Och jag är fantastiskt nöjd, och faktiskt väldigt förvånad att jag nästan aldrig har missat och fått en del som inte passar.
Jodå, 2-3 ggr har det väl hänt, men i absoluta majoriteten av fallen har det funkat utmärkt.
En kompis fick problem med Autodoc tror jag det var, han fick fel bromsskivor 3ggr efter varandra (2ggr för ersättningsvara för den första felleveransen) tror jag det var, någon hade parkerat en pall fel och stod kvar i flera veckor. Det kan inte vara ett välskött företag om saker gå så trögt...
Samma för mig, fick fel kupefläkt från Autodoc.Tokslut skrev:
Den var inte samma som på bild och lite annat som visade att det helt enkelt var felplockat.
Fick en ny sänt till mig utan alltför mycket krångel, - och det blev en LIKADAN igen ... suck.
Jag nämnde detta, sa att de måste ha lagt saker fel, jag hade t.o.m listat ut vilka partnummer som den skulle haft från just den tillverkaren, men fick fel en tredje gång ändå (samma igen).
Sen krediterade de min beställning och jag beställde en annan i listan av fläktar som passar, som passade perfekt.
Men autodoc tog ansvar för det hela och skickade mig rätt fläkt (trodde de i alla fall, men det fortsatte att komma fel). Och till sist en kredit.
Jag behövde inte heller skicka tillbaka något.
Så om någon vill köpa en fläkt billigt som passar div VW och Audi, hör av er.
Igensatt vevhusventilation ska rengöras vid varje service, eller bytas vid nyare bilar, om det inte sker så blir det igensatt, bildas övertryck och börjar skjuta packboxar
Jepp mycket tjafs i nyare fossilbilar.bodda olsson skrev:
Man ska ha Eldrift eller en retro (30+ år) diesel/bensin 👌
Funderar här också om Atraktor att en som går på diesel kanske är säkrare (i funktion) o drar ändå mindre bränsle än bensinvariant?
På bensinare räcker det ofta med att vid service inspektera att alla slangar och backventilen är hela och fungerar som de ska. Efter många år brukar några slangar behöva bytas. Inga dyra delar.
Dieslar har jag väldigt begränsad kunskap om men de som brinner p g a igensatta EGR-ventiler och kylare tror jag går att förebygga genom regelbunden inspektion och rengöring. Troligen en dålig idé att tillverka EGR-kylare av plast som BMW. Plast mellan varma och kalla sidan av en motor är nog ett bra recept för stora problem.
Dieslar har jag väldigt begränsad kunskap om men de som brinner p g a igensatta EGR-ventiler och kylare tror jag går att förebygga genom regelbunden inspektion och rengöring. Troligen en dålig idé att tillverka EGR-kylare av plast som BMW. Plast mellan varma och kalla sidan av en motor är nog ett bra recept för stora problem.
Vad är det för nummer på fläkten? börjat gnissla vid sväng i min bil, en passat 2014.Mikael_L skrev:
Samma för mig, fick fel kupefläkt från Autodoc.
Den var inte samma som på bild och lite annat som visade att det helt enkelt var felplockat.
Fick en ny sänt till mig utan alltför mycket krångel, - och det blev en LIKADAN igen ... suck.
Jag nämnde detta, sa att de måste ha lagt saker fel, jag hade t.o.m listat ut vilka partnummer som den skulle haft från just den tillverkaren, men fick fel en tredje gång ändå (samma igen).
Sen krediterade de min beställning och jag beställde en annan i listan av fläktar som passar, som passade perfekt.
Men autodoc tog ansvar för det hela och skickade mig rätt fläkt (trodde de i alla fall, men det fortsatte att komma fel). Och till sist en kredit.
Jag behövde inte heller skicka tillbaka något.
Så om någon vill köpa en fläkt billigt som passar div VW och Audi, hör av er.![]()
Håller med!N Niq skrev:
Enda nackdelen är som sagt värmen och nya diesel med alla möjliga filter etc är ju bara skit!
Har själv ägt Diesel, Bensin och El. Bensinbilarna som haft mest problem.
Jo fast högtryckspumparna verkar vara det som krånglar mest.kisumisu skrev:
Att få motorn varm verkar ha blivit ett större problem ju effektivare dieselmotor man har. Men det har ju kompenserats med en tillägsvärmare.
Jag hade väldigt sällan problem att få värme i min Mb 190 2.0D -86. Satt i ett större batteri så fick man igång den även när det var -20 utan motorvärmare. Vet att andra bilmodeller haft problem o få varmt .
Stämmer bra, har parkeringsvärmare som standard i vår och där den vintertid fungerar som tillsatsvärme med automatik.N Niq skrev:Jo fast högtryckspumparna verkar vara det som krånglar mest.
Att få motorn varm verkar ha blivit ett större problem ju effektivare dieselmotor man har. Men det har ju kompenserats med en tillägsvärmare.
Jag hade väldigt sällan problem att få värme i min Mb 190 2.0D -86. Satt i ett större batteri så fick man igång den även när det var -20 utan motorvärmare. Vet att andra bilmodeller haft problem o få varmt .
Så två funktioner.