828 476 läst · 12 250 svar
828k läst
12,3k svar
Allt om bilen
Alkylat är bara en renare sorts bensin. Man minskar utsläppen av sot och annat som påverkar arbetsmiljön lokalt runt maskinen, men på ett globalt plan är det ju lika mycket fossil olja som eldas upp.A AndersS skrev:
Men självklart är den mest miljövänliga bilen/maskinen den som inte behöver byggas. Så tror man att man gör någon välgärning genom att byta ut sina fullt fungerande gamla prylar mot nya så är man fel ute.
Man måste också förstå att i stora delar Europa så användes inte ljus på dagen över huvud taget så att få varselljus på plats var ju en höjning av synligheten på de flesta platser.useless skrev:
Problemet med DRL-reglerna är att utredningen gjordes på glödlampstiden när alla bilar drevs med fossila oljederivat och beslutet kom precis när bilindustrin började ställa om till LED.
Sett i dåtidens kontext skulle man spara mycket koldioxidutsläpp genom att samtliga bilar i hela EU skulle köra med släckta lampor bak och svaga positionsljus fram. Men tittar man i backspegeln idag så blev besparingen bara en bråkdel av den önskade - Innan tekniken hunnit ut i tillräckligt stort andel nya bilar hade nyare teknik redan lett till större besparingar.
Innan DRL klubbades igenom gjorde man såklart en större analys där man vägde in ökat antal olyckor etc på grund av att bilarna syns sämre, men den samlade bedömning då var att fördelarna övervägde nackdelarna. Man skulle behöva ta ett omtag i frågan idag och återigen kräva tända bakljus, men reglera hur mycket ström de får dra.
I Tyskland kunde man ju som svensk med automatiskt halvljus bli blinkad på för att påminna om att man glömt ljuset på...
Undrar om man då räknade med att såpass många bilar skulle köra utan ljus när det är mörkt?useless skrev:
Skulle också vara intressant att förstå om det beror på kass automatik eller handhavandefel...
På våra bilar yngre än 10 år sitter det led i DRL och gasurladdning i hel/halvljus. Resten är glödlampor.
Blev lite förvånad på den nyaste fr 2018 att det var så mycket glödljus måste jag säga.
Med runt 600W led extraljus så ökar tomgångsförbrukningen från 0,5-0,6L/t till 0,8L/timme enl färddatorn.
Räknar jag ut det med mina tumregler ,
600÷0,6÷0,35÷10 000 så blir det 0,28L/timme så det verkar stämma rätt bra.
Blev lite förvånad på den nyaste fr 2018 att det var så mycket glödljus måste jag säga.
Med runt 600W led extraljus så ökar tomgångsförbrukningen från 0,5-0,6L/t till 0,8L/timme enl färddatorn.
Räknar jag ut det med mina tumregler ,
600÷0,6÷0,35÷10 000 så blir det 0,28L/timme så det verkar stämma rätt bra.
Tycker alkylaten luktar mer i motorsågen än av vanlig 98 och 2t olja. Varför ska vi byta utrustning när både charterresor och andra områden skitar ned luften med sina flygresor ? Tycker man får tänkta lite mer i det stora hela , är man mån om miljön åker man inte och solar på t.ex Mallorca.A AndersS skrev:
En del elbilsägare slår sej för bröstet och säger hur miljömedvetna de är för i nästa stund flyga och se på fotbolls VM eller nåt annat idrottsevenemang t.ex.
När och fjärran hade väl en jämförelse för en del år sen att en semesterresa för två till Dubai motsvarade i utsläpp 20 års körning / 1000 mil per år med en vanlig bil på den tiden. Detta var dock en stund sen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 941 inlägg
Ett flyg till dubai för två från Arlanda motsvarar 1376kg CO2e enligt:galento skrev:
Tycker alkylaten luktar mer i motorsågen än av vanlig 98 och 2t olja. Varför ska vi byta utrustning när både charterresor och andra områden skitar ned luften med sina flygresor ? Tycker man får tänkta lite mer i det stora hela , är man mån om miljön åker man inte och solar på t.ex Mallorca.
En del elbilsägare slår sej för bröstet och säger hur miljömedvetna de är för i nästa stund flyga och se på fotbolls VM eller nåt annat idrottsevenemang t.ex.
När och fjärran hade väl en jämförelse för en del år sen att en semesterresa för två till Dubai motsvarade i utsläpp 20 års körning / 1000 mil per år med en vanlig bil på den tiden. Detta var dock en stund sen.
https://www.icao.int/environmental-protection/CarbonOffset/Pages/default.aspx
120g/km är väl ingen orimlig siffra för en bil. (Tog en SAAB 9-3 MY2011)
Flygresan motsvarar därmed ca 1150mil totalt, dvs ca ett års körning.
Att använda elbilen för att motivera att man kan unna sig en flygresa är tuggar ju snabbt i sig vinsten.
Men skulle man flyga ändå är ju elbilen ett bättre val för miljön.
Jag har verkligen inte räknat på det, varken att byta motorsågen till elektrisk eller att köra personbilen på ASPEN eller liknande.A AndersS skrev:
Det finns ju alternativ, men de är knappast ekonomiska
Jag har monterat Osrams godkända led H4 i en Vw Transporter från 1991.
Hade spänningsfall på halvljuset så det var 11,5 och 11,8 volt med motorn igång så ljuset var dåligt.
Ledlamporna klarar sig ner till 10v och nu lyser det imponerande bra.
Ingen mötande har blinkat på mig heller
Hade spänningsfall på halvljuset så det var 11,5 och 11,8 volt med motorn igång så ljuset var dåligt.
Ledlamporna klarar sig ner till 10v och nu lyser det imponerande bra.
Ingen mötande har blinkat på mig heller
Spännande, jag har aldrig rört mina och noterat nått sånt.Tokslut skrev:
Kanske är ut/in med lampan inte lika noga som om den sitter snett.
Mins en gång när jag monterat 3 st NBB halogen och ställde mig framför en vägg för att justera in de, men det var bara 2 ljuspunkter på väggen ??
Gick ut o kollade alla 3 lös.
Det var nått fel på lampan, inget jag kunde se, men efter bytt lampa gav den samma ljus som de andra.
Det är så liten del så inget man reagerar på i räkningen!K Kane skrev:
Abbonemanget är mitt.
Men hushållsel kostar inte så mycket i alla fall på SE1.
Men såklart beror det ju på var man laddar
Hemma

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bensinmacken

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Handen på hjärtat hur många kör enormt dyr akylat som bränsle?A AndersS skrev:
Grannen min tom sade "va kör du inte med 98?" När min gräsklippare bara krångla o krångla och åter krångla med 95.
Redigerat:
Här håller jag med 100% och det gäller precis ALLT! Så j**** trött på miljösnack och elförbrukning mindre snacket! T ex när det gäller vitvaror!useless skrev:
Men jag bytte ut mina grejor när de gamla inte längre var försvarbart att laga!
Bilen gick växellåda en andra gång (var även andra fel).
Gräsklipparen gick när den själv ville, gick ojämt, rykte, lät nåt enormt (en granne tom låna sin gräsklippare till mig en gång, säkert trött på höra på skrothögen). Men byttes till eldrivet som går igång med bara ett knapptryck! Är kanske inte lika effektivt som en bensindriven som är frisk, men duger gott och väl! Visst är det 2 batterier och har en setup med 4 batterier + 2 från borrmaskinen (som använder samma).
Men såhär efter 5år verkar även dessa ha utvecklats hört att bla Husqvarna har nån modell som har samma prestanda som bensindrivet, 1 batteri och som håller laddningen hela klippningen. Desamma gällande motorsågar att batteriet håller längre än man orkar jobba.
Redigerat:
Det här glömde jag har också nån sån funktion i bilen, häftig men tyckte den drog mer el såpass att jag reagerade. Så då var det inte bara min inbillning då.Rabbithole skrev: