86 459 läst · 365 svar
86k läst
365 svar
Är något fel på våra nya solceller
Självbyggare
· SE4
· 3 169 inlägg
När jag läser den här tråden, undrar jag hur många sitter i samma sits som du men inte har någon koll på vad det ska producera och hur det egentligen går. Alltså, som köpt en anläggning som är helt felbyggd och därmed får man inte in den ekonomiska förtjänst som man ska.
Jag sa det till min man också. Hur många som köpt och sen ser att det produceras något i alla fall och är nöjda.. Jag är glad att jag hade grannar med sämre förutsättningar som ändå producerade mer än oss, som gjorde att jag kunde bygga ett case i alla fall..T tompaah7503 skrev:
Får intrycket av TS i denna tråd råkat ut för samma som dig.M Michaelamela skrev:
Verkar som många (iallafall två) installatörer saknar erfarenhet av installationer i flera väderstreck.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ng-verkligen-som-den-ska.466288/#post-4888752
Lång tråd.
Det finns några principer som man aldrig får bryta mot.
Alltid samma paneltyp, riktning och vinkel i en sträng.
Aldrig olika riktning/vinklar i en sträng, inte ens lite skillnad.
Helt ok om en eller flera paneler i en sträng ibland har skugga, bara tillräckligt många har alltid har sol.
Endast parallellkoppla lika långa strängar som aldrig har minsta skugga.
Vad jag förstått i tråden är 2 MPPT alltså helt omöjligt här oavsett "kreativa' strängkonfigurationer.
Instämmer i att den enda lösningen är i inlägg 97. Lägg fram den direkt! Allt annat kommer ju ändå att misslyckas och leverantören lär inte bli gladare av det. Det är precis på håret att den optimerade strängen fungerar med bara 4 i väst.
Möjligen att de två optimerarna i syd är lite overkill.
Helt ok om en eller flera paneler i en sträng ibland har skugga, bara tillräckligt många har alltid har sol.
Vad jag förstått i tråden är 2 MPPT alltså helt omöjligt här oavsett "kreativa' strängkonfigurationer.
Instämmer i att den enda lösningen är i inlägg 97. Lägg fram den direkt! Allt annat kommer ju ändå att misslyckas och leverantören lär inte bli gladare av det. Det är precis på håret att den optimerade strängen fungerar med bara 4 i väst.
Redigerat:
Vi skickade över den lösningen till företaget i går. Det är ju vi som blir drabbade att det tar lång tid samt att det blir mer kostsamt för företaget så nu väntar vi på svar!martin43 skrev:Lång tråd.
God morgon,
– Jag skulle vilja dela upp så att varje 'väderstreck' får sitt eget sträng. Det betyder att vi får en ny grupp/PV-sträng.
Genom att kombinera D och E står vi inför samma problem, med 2 väderspel.
Optimerarna har inte lång livslängd och kostar mycket.
Om en (Opt.) går sönder stängs systemet av, och en större felsökning är ett faktum.
Jag använder nu ett PV-hanterarprogram - och kommer att dubbelkolla om det utlöser en varning på 3 PV, uppdelat i 16 paneler söder, 8 paneler öster och 4 paneler väster.
….
sms ovan från teknikern. Spännande att se vad deras PV-hanteringsprogram säger…
– Jag skulle vilja dela upp så att varje 'väderstreck' får sitt eget sträng. Det betyder att vi får en ny grupp/PV-sträng.
Om en (Opt.) går sönder stängs systemet av, och en större felsökning är ett faktum.
Jag använder nu ett PV-hanterarprogram - och kommer att dubbelkolla om det utlöser en varning på 3 PV, uppdelat i 16 paneler söder, 8 paneler öster och 4 paneler väster.
….
Jag vet inte hur det är med Tigo effektoptimerarna. Men vet för SolarEdge effektoptimerare som vi har haft 5 st som pajat, ca en varje år, där har effektoptimeraren inte stängt av strängen den sitter i. Anläggningen och strängen tuffar vidare som tidigare. Effektoptimeraren, när den pajar, släpper helt enkelt förbi strängströmmen, och man förlorar endast effekt-tillskottet som den panelen skulle ha gett vid fungerande effektoptimerare. Man behöver alltså inte åtgärda en pajad SolarEdge-effektoptimerare genast, utan kan vänta, förlusten av att en panel inget ger, är ju väldigt liten. Vi har just nu en pajad SolarEdge effektoptimerare P300, sedan ca 1 månad, och anläggningen fungerar lika bra för det, bara förlust av panelens tillskott.
Troligen är det samma för Tigo effektoptimerare TS4-A-O att när de pajar, släpper de förbi strängströmmen. Men det går väl att fråga tillverkaren Tigo Energy hur det ligger till?
Jag skulle gissa att av oerfarenhet får din installatör för sig saker som inte alltid stämmer.
Jag vill nämna att jag är osäker på om Tigo effektoptimerarna TS4-A-O snackar med växelriktare eller ej. De kanske har någon form av kommunikation. Om det är så måste växelriktartillverkaren godkänna Tigo TS4-A-O och ha anpassat sin programmvara så den kan snacka med Tigon.
Troligen är det samma för Tigo effektoptimerare TS4-A-O att när de pajar, släpper de förbi strängströmmen. Men det går väl att fråga tillverkaren Tigo Energy hur det ligger till?
Jag skulle gissa att av oerfarenhet får din installatör för sig saker som inte alltid stämmer.
Jag vill nämna att jag är osäker på om Tigo effektoptimerarna TS4-A-O snackar med växelriktare eller ej. De kanske har någon form av kommunikation. Om det är så måste växelriktartillverkaren godkänna Tigo TS4-A-O och ha anpassat sin programmvara så den kan snacka med Tigon.
Redigerat:
Synd att teknikern saknar egen kunskap.M Michaelamela skrev:God morgon,
….
Det är bara att kolla datablad för den VR som de tänkt sig med 3 MPPT. Den måste ha en start och driftspänning på 180V eller lägre för att fungera med fyra av dina paneler som har Vmpp 45,1V. 4x=180,1V. Ingen marginal. Minsta skugga på en västpanel stänger isf av alla fyra efterso spänningen faller under växelriktarens lägsta dridtspänning.
Med 12 paneler och optimerare blir spänningen 4x45,1+8x5=ca 240v som lägst. Bättre! Detta om östpanelerna bara ger 10% av västpanelerna som sämsta möjliga scenario.
Redigerat:
Tigo-optimerare är ett "påhängsssystem" som inte pratar med växelriktaren. Tigo har en egen pryl som optimerarna rapporterar till så att man kan övervaka optimersrna/panelerna i en egen app.
Det är inte bra att ha optimerarskräck om man ska ta sig an alla typer av installationer då det ibland är enda vettiga lösningen för att få full prestanda på anläggningen. Optimerarna som säljs idag håller mycket bättre än de som såldes före 2018/19. Vet ej exakt var gränsen går men femte generationen och uppåt för Solaredge.
Det är inte bra att ha optimerarskräck om man ska ta sig an alla typer av installationer då det ibland är enda vettiga lösningen för att få full prestanda på anläggningen. Optimerarna som säljs idag håller mycket bättre än de som såldes före 2018/19. Vet ej exakt var gränsen går men femte generationen och uppåt för Solaredge.
Använder man t.ex. Tigo effektoptimerare har jag hört att man på Fronius växerliktare ska "slå av" den MPPTns DPM (dynamik peak manager), dvs skugghanteringsfunktionen, för att den och effektoptimerare inte ska motverka varandra.
Pratade med teknikern nu och jag tackade nej till att de skulle köra tre slingor på vår nuvarande växelriktare. Så jag sa att de antingen fick köpa optimerade eller en växelriktare med 3 MTTP:er så nu ska de kolla på en ny växelriktare..A Arnodt skrev:
han pratade om att i så fall ha två optimerare på de ensamma södra tillsammans med väster i en sträng, öster samt de andra två södra med optimerare i en och sen de 12 södra i en. In i varsin MTTP-port.
han pratade också om att de fyra i väster precis klarar sig ensamma, för de ligger på 200 någonting och växelriktaren börjar på 180 någonting…eller så var det tvärtom.
Om tomgångsspänningen är 200 och invertern startar vid 180 låter det inte helt bra. Jag hoppas att det inte var så.