F
D Dublin skrev:
Jag följer tråden med intresse då det ska bli solceller här också om något år.
Men alltså - är det så här det går till i verkligheten?? Det måste väl finnas mjukvarustöd där projektet kan matas in och lämplig lösning kommer ut? Inte ska man väl behöva vara hänvisad till kompetensen (och engagemanget) hos en enskild tekniker för att få en korrekt konfigurerad anläggning.

Ja, det finns väldigt bra program som tar hänsyn till geografisk location, genomsnittlig väderdata över flera år och databaser över alla tillgängliga växelriktare. Men man skall ju använda dom med och inte gissa själv. Många tillverkare av växelriktare har programvaror med, dessa är gratis men lite enklare.
 
F fsn skrev:
En växelriktare med 3 MPPT med fördelningen>

MPPT 1: 12st söder + 4st söder med TIGO optimerare
MPPT 2: 8st paneler öster
MPPT 3: 4st paneler väster (denna blir tunn, är det för lite? Gör en simulering i PV Sol)


Alternativt så ser man om det är möjligt att få lika många paneler på väst och öst. Då behåller man befintlig växelriktare och då ser MPPT 1 fortfarande ut som ovan och väst och öst parrallekopplas på MPPT 2. Det är då en förutsättning att det är samma fördelning mellan öst och väst.


Tredje alternativet är fortfarande en VR med två MPPT. MPPT 1 enligt ovan

Öst och väst i en slinga med TIGO optimerare på varje panel.

Inget av alternativen är så här i efterhand nåt attraktivt alls för installatören så det är en merkostnad på kanske 50000kr eller mer inklusive arbete. Jag är ingen stor fantast av Solar Edge men detta tak hade det verkligen varit motiverat, kanske med optimerare på varannan panel.

Det första som skall göras, om det inte redan är gjort är att separera syd på en egen MPPT så det åtminstone kan producera och koppla det andra kaoset på MPPT2 tills en godtagbar lösning är framtagen av installatören.

Det finns simuleringsprogram (tex PV Sol) som hanterar sånt här och talar om för en kreativ installatör som med fördel skulle ägna sig åt nåt annat än solcellsinstallation.
Öst och väst kommer inte kunna ha lika många paneler (mer än om man tar bort paneler från öst dvs) då väst har sotarlucka samt stege och lite annat smått och gott.
Teknikern sa Idag att han skulle köra lösningen via något simuleringsprogram…

Jag har förstått att de här TIGO optimerarna är bra men jag har en känsla att det inte är sådana vi kommer få på de fyra i söder.. Jag har efterfrågat optimerare på alla i väst och öst men det är inte av intresse.

Idag slog vi för övrigt rekord, hela 41 kWh! Någon som vill ge sig på en gissning vad det kunnat bli en dag allting funkar?
 
A Arnodt skrev:
En lösning presenterades redan i inlägg Nr 97 för en växelriktare med endast 2 st MPPTingångar.
En lösning som jag har presenterat som de inte är intresserade av att åtgärda. Inväntar därför deras förslag. Har redan tackat nej till det som erbjöds tidigare idag (öst på en slinga, väst på en slinga, söder på en slinga in i nuvarande VR).
 
F
M Michaelamela skrev:
Detta är vår verklighet i alla fall… Nu är det inte personen som installerat hos oss som vi har kontakt med utan ägaren samt en annan tekniker då teknikern som installerat har ont i ryggen och inte kan vara på tak just nu…

Jag är mest rädd att om jag inte fått hjälp av er på forumet så hade de redan varit här, gjort tre slingor syd/öst/väst och satt ihop i vår nuvarande VR. Nu har jag ju lärt mig att man inte kan göra så.

Jag vet fortfarande inte var det landar och vet helt ärligt inte hur det ska fungera då väst enbart har fyra paneler och det är för lite för egen sträng. Och de inte vill sätta optimerade då de enligt dem går i sönder…
TIGO optimerare går inte sönder i nån större omfattning, skulle säga att det är skitsnack. Däremot så är felfrekvensen generellt högre på Solar Edge med optimerare. Leverantören vet inte vad dom snackar om eller drar en vals för att dom inte vill leverera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
M Michaelamela skrev:
En lösning som jag har presenterat som de inte är intresserade av att åtgärda. Inväntar därför deras förslag. Har redan tackat nej till det som erbjöds tidigare idag (öst på en slinga, väst på en slinga, söder på en slinga in i nuvarande VR).
Det dom föreslår är en idiotlösning och inte gångbart då det blir olika antal i de olika parallellkopplade.

Det som föreslås i inlägg #97 är som jag ser det den enda rimliga lösningen. Det kostar såklart installatören en del men har man gjort jävligt fel så har man och då får man ta konsekvenserna av det. Nästa gång kanske dom simulerar installationen i ett program från början.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Detta är vad som förväntas fås per månad och per år av de 28 st 550 Wp panelerna på michaelamelas tak som de sitter mot söder, öster och väster, med takvinklar 45 grader i Malmö, om panelerna kopplas på anständigt och riktigt sätt. Installerad paneleffekt 28 x 0,55 = 15,4 kWp. Beräkningen här är för oskuggat fall. Jag tror inte det är så mycket som skuggar panelerna. För övrigt, molniga dagar finns det praktiskt sett inget som skuggar panelerna, och hälften av alla dagar i Sverige är väl molniga. På morgonen när solen är i öster, belyses klart österpanelerna, men västerpanelerna är inte då i skugga, eftersom de är ju vända åt just väster. Skulle så hela huset rivas men västerpanelerna vara kvar i samma riktning, så belyses de på morgonen inte mer för det.
Exempelvis i aug förväntas ca 1860 kWh fås. Per år förväntas 15250 kWh fås.

michaelamela hur många kWh har ni fått i aug 2022?
 
  • Stapeldiagram som visar förväntad månatlig energiproduktion från solpaneler över ett år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
F
M Michaelamela skrev:
Öst och väst kommer inte kunna ha lika många paneler (mer än om man tar bort paneler från öst dvs) då väst har sotarlucka samt stege och lite annat smått och gott.
Teknikern sa Idag att han skulle köra lösningen via något simuleringsprogram…

Jag har förstått att de här TIGO optimerarna är bra men jag har en känsla att det inte är sådana vi kommer få på de fyra i söder.. Jag har efterfrågat optimerare på alla i väst och öst men det är inte av intresse.

Idag slog vi för övrigt rekord, hela 41 kWh! Någon som vill ge sig på en gissning vad det kunnat bli en dag allting funkar?
Tror inte det finns något annat på marknaden än TIGO faktiskt.

svårt att säga vad en korrekt anläggning skulle ge. Jag har 16,75kWp på taket , allt i en halvtaskig riktning (ost-sydost) med taklutning 21 grader. Växelriktaren är en 15kW. I går sålde jag 85kWh, hur mycket jag producerade vet jag inte då jag inte har brytt mig om att logga det men skulle gissa på ca 92-95kWh.

Däremot har jag koll på kronor in och ut. sålt el för 2117kr de senaste 7mdagarna, för 5600kr under Augusti och för 12100kr för juni-juli-aug. Sen har jag en egenförbrukning med som drar ner elräkningen, har dock inte full koll på den. Jag kommer dock att ”tjäna in” runt 25% eller tom strax över vad investeringen kostade bara under 2022
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K
M Michaelamela skrev:
God morgon,
– Jag skulle vilja dela upp så att varje 'väderstreck' får sitt eget sträng. Det betyder att vi får en ny grupp/PV-sträng.
Genom att kombinera D och E står vi inför samma problem, med 2 väderspel.
Optimerarna har inte lång livslängd och kostar mycket.
Om en (Opt.) går sönder stängs systemet av, och en större felsökning är ett faktum.
Jag använder nu ett PV-hanterarprogram - och kommer att dubbelkolla om det utlöser en varning på 3 PV, uppdelat i 16 paneler söder, 8 paneler öster och 4 paneler väster.
….

sms ovan från teknikern. Spännande att se vad deras PV-hanteringsprogram säger…
Du har 25års garanti med Tigos optimerare enligt en snabb googling. Exklusive arbetskostnad att byta då. Om de går sönder ska de koppla förbi sig. Det finns även en liten låda som kan prata trådlöst med Tigos optimerare, då vet man hur de mår och vad de har för ström o spänning. Via en APP.

D Dublin skrev:
Jag följer tråden med intresse då det ska bli solceller här också om något år.
Men alltså - är det så här det går till i verkligheten?? Det måste väl finnas mjukvarustöd där projektet kan matas in och lämplig lösning kommer ut? Inte ska man väl behöva vara hänvisad till kompetensen (och engagemanget) hos en enskild tekniker för att få en korrekt konfigurerad anläggning.
Det finns jättebra beräkningsprogram som tar med husets geografiska placering. Man ritar in huset och dess takvinklar, takobjekt, träd, grann-hus osv, som kan skugga. Sedan placerar man ut paneler och får förslag på hur de ska kopplas. Den räknar ut en årsförbrukning likt den som finns i inlägg #171.

Så din installatör skulle gjort det innan offerten lämnades och den rapporten skulle varit med som bilaga till offerten. Så hade du inte blivit lurad på produktionen och sett verkligheten på hur deras anläggning producerar. Nu kanske de ändrade lite på anläggningen under installationen, så de frångår ju lite en ev. kalkyl.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det dom föreslår är en idiotlösning och inte gångbart då det blir olika antal i de olika parallellkopplade.

Det som föreslås i inlägg #97 är som jag ser det den enda rimliga lösningen. Det kostar såklart installatören en del men har man gjort jävligt fel så har man och då får man ta konsekvenserna av det. Nästa gång kanske dom simulerar installationen i ett program från början.
Lite lärdomspengar för installatören. Synd bara att beställaren ska behöva vara "försökskanin"
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
michaelamela hur många kWh har ni fått i aug 2022?
Under de 7.5 dagarna vi haft det har vi gjort 229 kWh
Tisdag: 28,3
Onsdag: 39,9
Torsdag: 30.5
Fredag: 37.3
Lördag: 7,5
Söndag: 29,8
Måndag: 14.1
Tisdag: 41,7

Jag pratade nyss med ägaren (de har dygnet runt support :) ). Han var imponerad över hur insatt jag var, så sa jag att de experter jag pratat med säger att det enbart finns två möjliga lösningar:


Alternativ 1 är då 12 söder plus 4 söder i en sträng, och 4 i väst plus 8 i öst med optimerare i en sträng.

Alternariv 2 är öst i en slinga, väst i en slinga, söder i en slinga in i en ny växelriktare med 3 MTTP:er (något han inte visste fanns). Nämnde då att det var på gränsen att de fyra i väst skulle vara nog i en slinga.

Han lät oss välja vilket alternativ av ovan vi ville ha och vi skulle höras i morgon.

Enda funderingen jag och min man har nu är om vi ska sätta optimerare på de fyra i söder också? Eller enbart de två understa i söder? Eller inga?
Vad tycker ni? För och nackdelar?

Vi kommer välja alternativ 1 men vill först veta fabrikat på optimeraren så den är kompatibel med växelriktaren vi har.

Är det ok att behålla växelriktaren vi har även om den är på 17 kW?

Tänk om detta börjar bli slutet på denna mardrömslånga tråd!
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Michaelamela skrev:
Under de 7.5 dagarna vi haft det har vi gjort 229 kWh
Tisdag: 28,3
Onsdag: 39,9
Torsdag: 30.5
Fredag: 37.3
Lördag: 7,5
Söndag: 29,8
Måndag: 14.1
Tisdag: 41,7

Jag pratade nyss med ägaren (de har dygnet runt support :) ). Han var imponerad över hur insatt jag var, så sa jag att de experter jag pratat med säger att det enbart finns två möjliga lösningar:


Alternativ 1 är då 12 söder plus 4 söder i en sträng, och 4 i väst plus 8 i öst med optimerare i en sträng.

Alternariv 2 är öst i en slinga, väst i en slinga, söder i en slinga in i en ny växelriktare med 3 MTTP:er (något han inte visste fanns). Nämnde då att det var på gränsen att de fyra i väst skulle vara nog i en slinga.

Han lät oss välja vilket alternativ av ovan vi ville ha och vi skulle höras i morgon.

Enda funderingen jag och min man har nu är om vi ska sätta optimerare på de fyra i söder också? Eller enbart de två understa i söder? Eller inga?
Vad tycker ni? För och nackdelar?

Vi kommer välja alternativ två men vill först veta fabrikat på optimeraren så den är kompatibel med växelriktaren vi har.

Är det ok att behålla växelriktaren vi har även om den är på 17 kW?

Tänk om detta börjar bli slutet på denna mardrömslånga tråd!
Vilken växelriktare för alternativ 2 erbjuder installatören och när kan de leverera en sådan (växelriktare ligger inte på hyllan hos många idag) ?
 
michaleamela,
om ni i aug sedan 23 aug fått 229 kWh på 7,5 dagar är det ca 30 kWh/dag. Men det är sista veckan i aug. Men om man tar genomsnitten aug+sept, då beräknat förväntat är (1860+1430) / (31+30)= 54 kWh/dag. Ni får alltså bara ca 55 % av vad som förväntas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Vilken växelriktare för alternativ 2 erbjuder installatören och när kan de leverera en sådan (växelriktare ligger inte på hyllan hos många idag) ?
I och med att han inte ens visste att det existerade och att det var många månaders leveranstid på andra utan 3 MTTP:er så skulle jag säga länge. Och dessutom där faktum kvarstår att 4 paneler i en slinga antingen är för lite eller precis på gränsen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
M Michaelamela skrev:
I och med att han inte ens visste att det existerade och att det var många månaders leveranstid på andra utan 3 MTTP:er så skulle jag säga länge. Och dessutom där faktum kvarstår att 4 paneler i en slinga antingen är för lite eller precis på gränsen.
varför går ni i första hand på alternativet men VR med 3 MPPT före optimerare på alla paneler i väst öst? De enda växelriktare jag känner till med 3 MPPT är den gamla Huawei och Kostal. Den gamla Huawei skulle jag undvika om det öht finns att få tag i, den är så pass gammal att inga moderna paneler går att parallellkoppla då strömmen är begränsad till 16A eller nåt sånt över MPPT. Kostal har jag själv, rätt dyra men bra tror jag. Det är en Kostal PIKO 15 i sådana fall, det är den minsta med 3 MPPTs.

https://www.kostal-solar-electric.com/sv-se/produkter/solcellsvaexelriktare/piko-12-20/-/media/document-library-folder---kse/2020/12/15/13/39/db_piko-10-20_sv.pdf
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fsn skrev:
varför går ni i första hand på alternativet men VR med 3 MPPT före optimerare på alla paneler i väst öst? De enda växelriktare jag känner till med 3 MPPT är den gamla Huawei och Kostal. Den gamla Huawei skulle jag undvika om det öht finns att få tag i, den är så pass gammal att inga moderna paneler går att parallellkoppla då strömmen är begränsad till 16A eller nåt sånt över MPPT. Kostal har jag själv, rätt dyra men bra tror jag. Det är en Kostal PIKO 15 i sådana fall, det är den minsta med 3 MPPTs.

[länk]
Jag skrev fel (har ändrat), vi väljer alternativet med optimerare. Därför vi hade frågor angående om ni hade satt optimerare på de 2+2 som ligger i söder men som ibland skuggas av det andra söder taket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.