A Arnodt skrev:
Ja om CW Lundberg plattorna skruvas i råsponten låter mer betryggade än bara insmälta med asfalt i lös bitumen-takpapp på starkt lutande tak med 45 graders takvinkel.
NTG? TRP? BDR? JHP?
NTG= Nordiska Tätskiktsgarantier
TRP= Trapetsformad takplåt. Vanligt att mjuka papptak har ex TRP120 som bärande konstruktion. TRP20 är vanligt som takplåt på hus och ekonomibyggnader.
 
A Arnodt skrev:
banarne,
Det går inte att ha Tigo-effektoptimerare på någon panel(eller på alla) då man har 2 strängar parallellkopplade in på en MPPT-ingång.
Det får bara vara en seriekopplad sträng och på den kan det då få vara en, två eller fler Tigo-effektoptimerare i den strängen eller Tigo på alla paneler i den strängen.

Det är mycket att tänka på för att det inte ska fallera.
Tack för all info

Men kan du förtydliga. Vad händer om man ändå har det? "Slocknar" alla paneler? Eller vissa?
 
Beaktas inte det att det inte får vara effektoptimerare i parallellkopplade strängar, kommer man inte att få ut så hög effekt ur panelerna som man annars får om man gör rätt. Jag tror inte någon panel helt slocknar om man likväl parallellkopplar strängar och har effektoptimerare i dem. Men det kommer nog helt enkelt att fungera dåligt.

I en seriekopplad sträng med paneler gäller det ju att växelriktaren i varje ögonblick ska "suga ut" maximal effekt. Eftersom solen flyttar på sig ständigt och moln skuggar och ljuset varierar, måste växelriktaren ständig jobba för att hitta maximala punkten på den seriekopplade strängens effekt-spänningskurva, se kurva, som är för en panel. men formen är lika för en seriekopplad sträng. (det är nog felskrivit på y-axeln, ska nog vara W, inte W/m2). Kurvan anser en 280 Wp panel.
 
  • Graf som visar effekt-spänningskurvor för en solpanel vid olika ljusintensiteter från 100 till 1000 W/m².
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Beaktas inte det att det inte får vara effektoptimerare i i parallellkopplade strängar, kommer man inte att få ut så hög effekt ur panelerna som man annars får om man gör rätt. Jag tror inte någon panel helt slocknar om man likväl parallellkopplar strängar och har effektoptimerare i dem. Det kommer nog helt enkelt att fungera dåligt.
Ok. I vilka lägen parallellkopplar man? Är det vanligt? Och är det de optimerade panelerna som tappar effekt, eller alla?
 
Om man ska ha fler än ca 21 paneler kopplade till en MPPT-ingång, får man helt sonika göra två strängar av panelerna och parallellkoppla. 21 paneler i serie ger nämligen tomgångsspänning ca 21 x ca 40 = ca 840 Volt, och nära tillåtna max 1000 Volt in på en MPPT-ingång, och man måste ha litet marginal till 1000 Volt. Ska man ha t.ex. 22 paneler till en MPPT-ingång, då gör man 2 strängar à 11 st och parallellkopplar dem. Den som är intresserad får läsa litet böcker och lära, finns nog på bilioteket.

Ofta får man börja parallellkoppla strängar vid högre installerad paneleffekter. Högre effekter är ca 15 kWp och uppåt. Jag tror på stora markanläggningar på flera hundra kWp paneleffekt, där kan de nog ha 10 parallellkopplade strängar, kanske ännu fler.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Michaelamela skrev:
Tillägg efter jag funderar lite: är det då för att de är lika många i varje grupp som man kan använda samma MTTP? Dvs sätta öst 8 i ett uttag i MTTP1 och väst 4 plus 4syd (med optimerare) i uttag två i MTTP1? Och sen syd med 12 i MTTP2? För skillnaden här är då att de är parallellkopplade istället för seriekopplade? Vad är skillnaden om du vill förklara det som om jag vore 5 år. Det skulle alltså vara en lösning också? Eller finns det en nackdel?
Att parallelkoppla 2 sidor med olika riktningar är ok om det är samma antal paneler i båda riktningar. Min tanke var att optimerare skulle kunna tillåta att paneler sitter i annan riktning jämfört med andra men så kanske det inte fungerar vid parallelkoppling. Jag brukar hålla mig borta från optimerare då de komplicerar.

Det jag försöker är att klura ut är hur de tänkt lösa detta med bara 4 optimerare. En möjlighet är att koppla syd4 med syd12 seriellt och sedan väst4 med optimerare i serie med öst8.

Men jag får inte ihop hur de tänkt lösa detta. Väst4 panelerna ställer till det, det är för få paneler i den riktningen. Det går inte att öka på antalet lite? 2 paneler från öst skulle ju ge 6 på varje sida.
 
bananen,
Det går inte heller att ha parallellkopplade strängar på ett SolarEdge-system på en DC-ingång på SolarEdge-växelriktaren trots det är en effektoptimerare på varje panel.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
bananen,
Det går inte heller att ha parallellkopplade strängar på ett SolarEdge-system på en DC-ingång på SolarEdge-växelriktaren trots det är en effektoptimerare på varje panel.
Nja. Ingångarna på de normala SolarEdge växelriktarna för villor är helt parallella inne i burken. Det är bara en DC plint som alla ingångarna går till.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Med så olika förhållanden med riktningar och skuggor som det är här så skulle jag kört med optimerare på alla paneler. Med undantag för de tolv i söder. Om de kan ligga på en egen MPPT.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag kan bidra med lite statistik. Vi har en stor anläggning på BRF tak på 134 kWp. Dessa ligger mot alla 4 vädersträck och en lutning på 7% mot innergården (inte optimalt men taket tillåter inte upphöjda.

Detta går aldrig över 105-110 kW momentan i juni (värden på panelen gäller max vid 90graders infallsvinkel på solen så det är normalt att verkliga max i Sverige ligger 20% lägre. Sedan har vi ju längesedan passerat högsta solläget och dessa dagar får vi ungefär 60% av dygnsproduktion vs juni. Då blirdet upp emot 1000 kWh / dygn och nu runt 600 kWh.

Räknar man om detta till dig så ligger ju inte det helt off i alla fall (du får inte direkt sol på alla samtidigt som vi gör + att vi har ett solar edge system)
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
För att det ska bli rätt bör sydsträngen kopplas på MPPT 1 (pv1 eller 2) öst och väst borde kopplas i samma sträng men den ena sidan kräver optimerare och sedan kopplas in i MPPT 2 (pv3 eller 4)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Bazsy1983 skrev:
Jag kan bidra med lite statistik. Vi har en stor anläggning på BRF tak på 134 kWp. Dessa ligger mot alla 4 vädersträck och en lutning på 7% mot innergården (inte optimalt men taket tillåter inte upphöjda.

Detta går aldrig över 105-110 kW momentan i juni (värden på panelen gäller max vid 90graders infallsvinkel på solen så det är normalt att verkliga max i Sverige ligger 20% lägre. Sedan har vi ju längesedan passerat högsta solläget och dessa dagar får vi ungefär 60% av dygnsproduktion vs juni. Då blirdet upp emot 1000 kWh / dygn och nu runt 600 kWh.

Räknar man om detta till dig så ligger ju inte det helt off i alla fall (du får inte direkt sol på alla samtidigt som vi gör + att vi har ett solar edge system)
Jag håller med och tycker också det ser ganska ok ut. Vi har sol på alla 41 panelerna alla timmar på platt tak så vår kurva är "bredare" men inte så hög. Vi ligger nu run 8 kW jämfört med juni, juli då vi får ut 12kW på 15kW installerat. Skillnaden mellan 15 och 12 är för att lutningen inte är optimal men vi har bara 12kW växelriktare så den hade klippt ändå.

När solen står som högst är det nästan bara dina sydliga paneler som producerar.
 
Förlåt att jag inte har läst alla inlägg, men jag reagerade på röslangarna som har sin öppning vänd uppåt, är det inte en uppenbar risk att vatten fyller på där? Det händer kanske inte så mycket till att börja med, men efter några år...
 
N NoiseMaker skrev:
Förlåt att jag inte har läst alla inlägg, men jag reagerade på röslangarna som har sin öppning vänd uppåt, är det inte en uppenbar risk att vatten fyller på där? Det händer kanske inte så mycket till att börja med, men efter några år...
vilka är röslangarna? Vet inte varför men har en känsla att besiktningsmannens lista kommer vara lång.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M Michaelamela skrev:
vilka är röslangarna?
Ändrade från att kalla dem "rör" till "slangar", men suddade visst inte ordentligt.
 
  • Gilla
kungjohan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.