20 047 läst · 153 svar
20k läst
153 svar
3 fas 16A, hur många poler på jordfelsbrytare?
Det kan vara så om man har egen lokal produktion tex solceller och inom anläggningen mot boxen då stöttar med båda källorna nät och sol. Säkringen får då anpassas för skydd av ledningen från anslutningspunkten där det är möjligt att ta ut summan av max från respektive källor. Inget konstigt med det man får bara se upp så inget inom egna anläggningen kan överbelastas.W Wheelabrator skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 961 inlägg
Har du solceller kan du ställa Zappi så den kan köra med "sol-boost". Den kan alltså ställas att ta det solen ger och komplettera med effekt från nätet. Så även om du har 16A in kan du få till 32A laddning.W Wheelabrator skrev:
Det gäller dock att kablar och centraler är dimensionerade för detta.
menar du varför en Zappi kan säkras med 32A även om huvudsäkring är mindre så är det för att den hanterat internproducerad el, vanligtvis sol men det kan vara vad som helst, vind eller tex ett litet hemmapulat kärnkraftverk.W Wheelabrator skrev:
Nu är jag långt ifrån elektriker men det borde väl ändå vara ganska svårt att som elektriker misslyckas med att hålla rätt kabelarea fram? Från respektive nät och egenproduktion så måste det dras kabel för respektive säkring, trycks det ihop så måste det vara kabel för 32A.R Robert-san01 skrev:
I mitt fall så har jag en separat central för solcellerna (som är avsäkrade med 25A). Kabelarean från solcellsväxelriktaren är 6kvmm. Huset är säkrat med 25A huvudsäkringar och det är 6kvmm på kablarna från nätet in i solcellcentralen.
laddboxens 32A säkring som av praktiska skäl också sitter i solcells-centralen har då 6+6kvmm in och 10kvmm vidare ut till Zappi.
man säkrar väl med fördel för den kabel man drar kan jag tycka? Varför degradera om möjligheten finns? Rätt vad det är står det en Polestar2 med tomt batteri och behöver ladda så mycket som möjligt på 2h.O Ovation skrev:
Att snabbladda på stan är ju ofta dyrare än att tanka diesel.
Detta håller jag med dig om för fullt, mem ibland finns inte grundförutsättningF fsn skrev:
Det är lastvakter både på huvudsäkringar och på utgående AC från internproduktion.O Ovation skrev:
Sålänge jag som kund betalar fakturan har elektrikern inget att sura på, hantverkare använder ofta argument om kvalitetsjobb som en dygd, egentligen vill dem inte ha konkurrens och kämpa likt alla andra privata sektorer.tommib skrev:
Folk, i detta fallet elektriker och andra, är lite lustiga när det säger att "det är lag på det". Nej, det finns inget lagkrav på JFB typ B, i något sammanhang. Det finns elinstallationsregler, eller egentligen standarder, och det finns hänvisningar till "god elsäkerhetsteknisk praxis".
För övrigt får jag lite ont i magen av den här tråden. Jag förstår att elektriker surar över hempulare när de träffar sådana som TS.
Det används annan nödvändig utrustning som inte får lägga av på samma huvudsäkring. Ballar laddboxen ur så vill jag ha det problemet isolerat.A Arnodt skrev:Halloj trådstartaren!
Vad är det för fabrikat och modell på den väggladdbox du vill montera?
En väggladdbox ska väl inte behöva ha helt egen jordfelsbrytare Typ A, utan om det redan sitter en sådan huvudcentralen eller i undercentralen så ska väl det räcka att väggladdbox, belysning och eluttag och vad det kan vara för andra laster, att de alla ligger under och skyddas av samma jordfelsbrytare A.