20 059 läst · 153 svar
20k läst
153 svar
3 fas 16A, hur många poler på jordfelsbrytare?
Nej, det gör jag inte. Jag vet också att KIAs laddhybrid är 1-fas (precis som alla andra laddhybrider jag känner till.A Avemo skrev:
Till TS: Det är inte nån direkt magi i en laddbox. Det spelar ingen roll om det är tre faser in i laddboxen, bilen kommer fortfarande bara att belasta en fas och vill du (alltså TS) ladda med fullt ös (alltså 3,7kW) så behöver varje fas säkras med 16A. Belastningen kommer vid laddning vara 3700W (dvs 230V och 16A) på en fas och 0W (och då också 0A) på de båda andra faserna. Du har inte full nytta av en trefas laddbox innan du har en bil som tar laddning från tre faser. Detta är sagt flera gånger tidigare i tråden, kan du inte bara acceptera det?
Redigerat:
Vad bilen pallar eller ej är förbi, vilken säkring är förbi, har en 5G2,5 kabel kapacitet att överföra 48A av ström är vad jag försöker få fram.A Avemo skrev:
Jag känner till att Audi A6 kan laddas med två faser och då 7,2 kW. Och eftersom det tekniskt många gånger vore en fördel med trefas även till hybriderna så är jag öppen för att det kan finnas på någon nyare modell som jag inte hört talas om.F fsn skrev:
Nej.. vad fan, läs vad som skrivs. Din bil laddar bara från 1 fas och du har inte 48A hur fan du än gör. Jag brukar presentera mig själv som el-analfabet men detta är ju löjligt.J jesper--- skrev:
Mer än jag visste. 3-fas laddning på laddhybrider är nåt som skulle dra med sig rätt stora kostnader, inte bara på laddaren men även på batterikylning som troligtvis behövs då.A Avemo skrev:
Redigerat:
Jag vänder på detta.
DIN 5G2.5 kabel skall säkras med 16A.
Detta betyder att du kan maximalt få 3 faser som bär 16A.
När du har en bil som kan nyttja 3-fas. Kommer du kunna nyttja ca 3.6kw på varje fas.
Detta gör att du kommer ha ca 11kw tillgängligt i laddboxen.
Men du kommer aldrig kunna ta ut 48A från kabeln.
Men din nuvarande bil begränsas till endast 3,6kw på 1 fas.
Detta innebär att du har säkrat att din framtida bil med 3fas kan ladda 11kw
DIN 5G2.5 kabel skall säkras med 16A.
Detta betyder att du kan maximalt få 3 faser som bär 16A.
När du har en bil som kan nyttja 3-fas. Kommer du kunna nyttja ca 3.6kw på varje fas.
Detta gör att du kommer ha ca 11kw tillgängligt i laddboxen.
Men du kommer aldrig kunna ta ut 48A från kabeln.
Men din nuvarande bil begränsas till endast 3,6kw på 1 fas.
Detta innebär att du har säkrat att din framtida bil med 3fas kan ladda 11kw
Det undrar jag. Behovet av kylning borde rimligen vara mycket mindre än vid körning. Så den finns nog redan. Och för laddarens det borde största skillnaden vara att det behövs en trefaslikriktare i stället för en enfaslikriktare. Det finns ju redan laddhybrider som kan DC-laddas med 24 kW.F fsn skrev:
Fast det finns ju inget behov av snabbladnimg på en laddhybrid. Batterier är ju känsliga för höga strömmar om det inte är i optimalt område.. Tror man får problem med batteri snabbt om man kör högeffekt..F fsn skrev: