20 059 läst · 153 svar
20k läst
153 svar
3 fas 16A, hur många poler på jordfelsbrytare?
Om du läser lite i elforumet så kommer du märka att jag är väldigt långt ifrån att försvara hantverkare i allmänhet och elektriker i synnerhet vad gäller behandling av kunder, prissättning och hur deras marknadsområde fungerar. Det betyder dock inte att jag kan ha förståelse för att man kan ha svårt att hålla masken om man träffar någon som dig som kund.J jesper--- skrev:
Det är uppenbart att du inte förstår ens basala saker. Samtidigt har du mycket bestämda uppfattningar om hur saker ska vara och du lyssnar inte heller på när andra försöker förklara för dig att du har fel. Ett alternativ är att du är ett troll men jag brukar vänta lite innan jag kastar ur mig det omdömet.
Som någon annan sa, du har fått alla svar du behöver. Jag hoppas att din elektriker debiterar ordentligt per timme för att kompensera att hen måste stå ut med dig.
Jag jobbar delvis med telefonsupport. Det är väldigt mycket oftare som man har lust att skrika idiot åt någon än det är konstruktivt att göra det. Det här ät ett diskussionsforum. Man behöver inte förklara något. Om man ändå förklarar något så behöver man inte förtydliga om den man förklarar för inte förstår. Men det är även här ganska onödigt att idiotförklara den som inte förstår. Det tillför inget och det gör forumet tråkigare att läsa.
Woah personangrepp, stoppa huvudet i frysen nåra minuter.tommib skrev:
Om du läser lite i elforumet så kommer du märka att jag är väldigt långt ifrån att försvara hantverkare i allmänhet och elektriker i synnerhet vad gäller behandling av kunder, prissättning och hur deras marknadsområde fungerar. Det betyder dock inte att jag kan ha förståelse för att man kan ha svårt att hålla masken om man träffar någon som dig som kund.
Det är uppenbart att du inte förstår ens basala saker. Samtidigt har du mycket bestämda uppfattningar om hur saker ska vara och du lyssnar inte heller på när andra försöker förklara för dig att du har fel. Ett alternativ är att du är ett troll men jag brukar vänta lite innan jag kastar ur mig det omdömet.
Som någon annan sa, du har fått alla svar du behöver. Jag hoppas att din elektriker debiterar ordentligt per timme för att kompensera att hen måste stå ut med dig.
Moderator
· Stockholm
· 53 528 inlägg
Jag har inte hängt med i hela tråden. Men om jag förstår rätt så skall en laddbox installeras med en 5g2,5 i det här fallet? I så fall skall den inte säkras högre än 16A, beroende på omständigheter (kabellängd, nätets förimpedans osv), så kan den behöva säkras lägre.
Din bil kommer att dra all ström från en av faserna.
Din bil kommer att dra all ström från en av faserna.
Jag tycker det är uppenbart att trådstartaren skall anlita någon professionel att utföra detta ärbetet. Hur tror du brandkåren och försäkringsbolaget ställer sig när du med dina uträkningar har utfört en installation som riskerar elda upp ditt eget hus?
Till TS
3x16 är 48 i matematik, men du kan inte räkna så här. Tänk dig att en fas motsvarar en fil där en bil kör i 100 km/h (max). Har du tre filer så kan tre bilar köra 100 km/h samtidigt. Det du försöker göra när du påstår att det blir 48 A är som att påstå att en bil kör i 300 km/h bara för att man bygger tre filer istället för en.
Sen kan du bil bara utnyttja en fas (andra bilar, rena elbilar kan utnyttja alla tre faserna). Att dra kabel för trefas redan nu är inte fel eftersom det ger dig möjlighet att ladda en annan bil som har stöd för trefasladdning längre fram, men för din bil spelar det ingen roll om du drar endast eller trefas. Det är ungefär som att du är ensam på vägen, då kvittar det om det är en fil eller en trevlig väg. Du kommer fram lika fort ändå.
3x16 är 48 i matematik, men du kan inte räkna så här. Tänk dig att en fas motsvarar en fil där en bil kör i 100 km/h (max). Har du tre filer så kan tre bilar köra 100 km/h samtidigt. Det du försöker göra när du påstår att det blir 48 A är som att påstå att en bil kör i 300 km/h bara för att man bygger tre filer istället för en.
Sen kan du bil bara utnyttja en fas (andra bilar, rena elbilar kan utnyttja alla tre faserna). Att dra kabel för trefas redan nu är inte fel eftersom det ger dig möjlighet att ladda en annan bil som har stöd för trefasladdning längre fram, men för din bil spelar det ingen roll om du drar endast eller trefas. Det är ungefär som att du är ensam på vägen, då kvittar det om det är en fil eller en trevlig väg. Du kommer fram lika fort ändå.
Det var avsett att på ett tydligt sätt kommunicera att du har uppenbara problem med förståelsen av el, eftersom du inte verkar ta till dig detta på något annat sätt. Detta är något som är åtgärdbart. Om du väljer att se detta som ett personangrepp så får det stå för dig, på samma sätt som det får stå för @Avemo att han tycker att jag kallar dig för idiot. Det gör jag inte någonstans. Vad jag säger är, för att vara extra övertydlig, att ditt beteende som du uppvisar är extremt irriterande för en elektriker som ska installera något hos dig. Det är oklart om du är medveten om det.J jesper--- skrev:
Du har fått utmärkta förklaringar på varför det inte fungerar som du tror och tycker. Senast nu förklarade Fairlane på ett utmärkt sätt. Avemos tryckluftsanalogi var ett bra försök om än lite bristande eftersom tryck=potential medan flöde=ström så i det fallet skulle det fungera som du tänker om man hårddrar det.
Det är förståeligt att vilja köpa materielen själv med tanke på alla diskussioner om materielpriser som förekommer här på forumet. Om du följer de diskussionerna så kommer du dock märka att det tydligt förespråkas att man ska köpa kvalitetsmateriel. Att då dessutom slänga ner en C20 dvärg i korgen "för att den var några kronor billigare" är helt uppåt väggarna galet.
Ja, det är ungefär det många sagt. Men TS har väldigt svårt att förstå hur hans tre 16A faser inte kan bli 48A. Personligen så tror jag att TS har för mycket fritid och driver med oss för så svårt att förstå tror jag inte nån har.H hempularen skrev:Jag har inte hängt med i hela tråden. Men om jag förstår rätt så skall en laddbox installeras med en 5g2,5 i det här fallet? I så fall skall den inte säkras högre än 16A, beroende på omständigheter (kabellängd, nätets förimpedans osv), så kan den behöva säkras lägre.
Din bil kommer att dra all ström från en av faserna.
Jag kunde ha uttryckt mig försiktigare. Jag menar inte att någon idiotförklarat TS. Jag har full förståelse för irritationen över att orden inte når fram. Den irritationen kan leda till en irrationell önskan att idiotförklara frågeställaren. Det jag menar är att om ens ord inte går fram är det ganska meningslöst att spekulera i om TS är ett troll eller fråga om han är läskunnig. Kort sagt: Förklara bättre eller låt bli.tommib skrev:
Jag tror så här i efterhand att de upprepade frågorna var just en önskan om ett förtydligande hur det kan komma sig att 3x16 inte är lika med 48. Jag är inte säker och det inte är speciellt tydligt. Min analogi med tryckluft är tveksam ur fysikalisk synvinkel som du säger. Men den är ett exempel på en annan situation där man inte bara kan multiplicera och skriva ut produkten.
Man ska inte alltid vara så försiktig, skriv vad du känner så mår du bättre, Tommy överlever säkert.A Avemo skrev:Jag kunde ha uttryckt mig försiktigare. Jag menar inte att någon idiotförklarat TS. Jag har full förståelse för irritationen över att orden inte når fram. Den irritationen kan leda till en irrationell önskan att idiotförklara frågeställaren. Det jag menar är att om ens ord inte går fram är det ganska meningslöst att spekulera i om TS är ett troll eller fråga om han är läskunnig. Kort sagt: Förklara bättre eller låt bli.
Jag tror så här i efterhand att de upprepade frågorna var just en önskan om ett förtydligande hur det kan komma sig att 3x16 inte är lika med 48. Jag är inte säker och det inte är speciellt tydligt. Min analogi med tryckluft är tveksam ur fysikalisk synvinkel som du säger. Men den är ett exempel på en annan situation där man inte bara kan multiplicera och skriva ut produkten.
Nu börjar denna fråga alltmer hamna på det filosofiska planet.
Vi tar en vanlig svensk 3-fasgrupp - 3x16A. Strömmen i ingen ledare kommer vid något tillfälle bli större än säg 16A plus lite marginal, då drar vi till med 24A. Jämnare belastat, desto lägre returström i Neutralledare, denna har vi vanligen oavsäkrad så egentligen inget vi bekymrar oss över eller ligger sömnlösa för.
Nu kan man med diverse tricks faktiskt få strömmen att bli ännu högre men det är inget för nu, vi nöjer oss med att oavsett när vi tittar/mäter på varje ledare så innehåller den inte mer än 24A.
Nu testar vi något annat, vi kopplar om i centralen så att vår 3-fasgrupp istället matas av en och samma fas. Samlingsskenorna eller RQn motsvarar minst 6mm2 och huvudsäkringarna är 25A så det är inga problem.
Nu tar ju bara bilen en fas i detta fallet så alla tre ledare kopplas ihop vid uttaget och då vi mäter har vi vid varje given tidpunkt 24A på alla 3 faserna, mycket bra men lyckan vara inte länge innan en huvudsäkring går.
Tur det för hade vi mätt på Neutralledaren så hade det visat 72A och den har varken dimension eller a säkring för detta.
Vi har väl alla olika orsaker att skriva i forumet. Jag förklarar hellre tills någon förstår än jag skriker ut min frustration över att någon inte gör det. Jag är säker på att de flesta överlever det också.E El-Löken66 skrev:
Det finns rätt acceptabla förklaringar och TS väljer inte bara att förstå utan också ifrågasätter sättet att uttrycka det på. Tyckwr du det finns potential att nå fram? Ibland är ”åk för helvete taxi i resten av ditt liv” det enda rätta.A Avemo skrev:
Det finns visst lag! Den heter Ellagen!R Robert-san01 skrev:Det finns ingen lag. Det finns en författningssamling som elsäkerhetsverket tagit fram på uppdrag av regeringen. I den står det vem som får göra vad och hur det reglernas. Det står även att elinstallationerna skall följa en viss nivå och att följa Svenska elektriska kommitténs standard anses enligt författningen att man har då har uppfyllt.
...
Men den innehåller inte så mycket "hårda fakta" - lagstiftaren (Regeringen) är inga ingenjörer, och de vill inte ändra lagtexterna vart 5:e år för att det kommit något nytt bra material på marknaden.
Så därför står det i realiteten i ellagen att den statliga myndigheten Elsäkerhetsverket fått i uppdrag att skriva och underhålla en elinstallationsförodning, och att denna skall gälla "såsom lag".
Förordningen är alltså inte lag, men gäller som om den vore lag!
Sedan har Elsäkerhetsverket valt att försöka göra samma "trick" som regeringen. I ellagen står det bara väldigt "principiellt" att anläggningsinnehavaren skall svara för att fullgod säkerhet uppnås, och att det tydligt framgår av dokumentationen hur detta sker.
Dock har man tryckt in ett "förbehåll": För utförande som uppfyller gällande standard behöver man inte själv visa konstruktionsritning och riskbedömning för varje använd skarvklämma.
Så i praktiken är det lag på att följa svensk standard - om Du inte har pengar att hyra in kompetent elingenjör, genomföra viss provning, skriva många pärmar med bedömningar etc.
Tror du att det finns potential att nå fram med utfall av typen: "Är du inte läskunnig?" eller ”åk för helvete taxi i resten av ditt liv”? Det tror inte jag.F fsn skrev: