20 059 läst · 153 svar
20k läst
153 svar
3 fas 16A, hur många poler på jordfelsbrytare?
Eftersom du inte tror oss på vårt ord när vi säger nej. Tänk så här. En tryckluftsledning leder fram luft med 8 bar övertryck. Om du drar fram tre likadana tryckluftsledningar så har du 3x8 bar. Men ingenstans har du 24 bar.J jesper--- skrev:
Det finns tillämpningar där 3x16A kan användas på precis samma sätt som 1x48A. En ny elspis till exempel. Sedan finns det andra tillämpningar där 3x16A inte är bättre än 1x16A eftersom prylen som skall matas inte har förmågan att belasta alla faser. Så är fallet med en laddhybridbil för det mesta.
Angående kabelns kapacitet. Det är möjligt att koppla ledarna i kabeln 2 och två parallellt. Då skulle du i princip kunna avsäkra med 32A. Jag är säker på att man inte gör så med en 2,5 mm² kabel. Och jag kan komma på flera orsaker att låta bli. Någon annan får slå fast ifall det verkligen är otillåtet. Jag kan bara säga "gör inte så".
Vet inte, kan kolla, har tre fd kollegor och grannar som jobbar med laddteknik på Volvo. Det är inte bara en likriktare på trefasladdaren, det är ett jävla plock och en hel del filtrering.A Avemo skrev:
Vet bara att laddhastighet är en faktor på Leaf som har kass kylning av batterierna.
A Avemo skrev:Eftersom du inte tror oss på vårt ord när vi säger nej. Tänk så här. En tryckluftsledning leder fram luft med 8 bar övertryck. Om du drar fram tre likadana tryckluftsledningar så har du 3x8 bar. Men ingenstans har du 24 bar.
Det finns tillämpningar där 3x16A kan användas på precis samma sätt som 1x48A. En ny elspis till exempel. Sedan finns det andra tillämpningar där 3x16A inte är bättre än 1x16A eftersom prylen som skall matas inte har förmågan att belasta alla faser. Så är fallet med en laddhybridbil för det mesta.
Angående kabelns kapacitet. Det är möjligt att koppla ledarna i kabeln 2 och två parallellt. Då skulle du i princip kunna avsäkra med 32A. Jag är säker på att man inte gör så med en 2,5 mm² kabel. Och jag kan komma på flera orsaker att låta bli. Någon annan får slå fast ifall det verkligen är otillåtet. Jag kan bara säga "gör inte så".

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J jesper--- skrev:
Det beror på, skulle du koppla den så skulle den garanterat vara betydligt mindre fungerande.J jesper--- skrev:
jag har 25A huvudsäkringar och jag har en jäkla massa centraler. Totalt har jag säkringar för 255A. Har jag enligt dig 75A eller 255A eller är det sånatt jag kanske skall summera dom?Och skall jag räkna med mina 40A jordfelsbrytare? Jag har 6st, det blir ytterligare 240A, skall det räknad med? Sen har jag ett paket med 6 st 25A porslinssäkringar liggande i mätarskåpet, dom är ju inte inkopplade och då skall dom väl ändå inte räknas elller? Osäker på dom sista där, det verkar ju som om alla ampere räknas.