20 047 läst · 153 svar
20k läst
153 svar
3 fas 16A, hur många poler på jordfelsbrytare?
Då kommer du inte klara att ställa boxen på mer än 6 AMP.J jesper--- skrev:
Du vill inte underdimensionera en laddkabel då det blir riktigt varma och minskar laddhastigheten samt blir brandfarligt om det är fel.
Sen tycker jag överhuvudtaget inte att du skall göra denna installation själv, det är inte att leka med om det är fel kablar.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 961 inlägg
Boxen kommer att ta 1-fas så länge inte bilen stöder 3-fas. Även du kopplar in den 3-fas.J jesper--- skrev:
Några boxar på marknaden kan du ställa vilken av de 3 faserna den skall använda vid 1-fas, många tar alltid 1-fas från fas-1 på dess plint.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 961 inlägg
Tror du att du kommer att klara dig totalt under 10k?J jesper--- skrev:
Jag vet att man kan få en ny 3-fas box för det inkl standard installation efter bidrag.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 961 inlägg
Ok. Då har du hittat en billig elektriker.
Det får man absolut. Jag köpte en 22kW Zappi 3-fas som har inbyggd jordfelsbrytare Typ B, lastvakter, harvi och kommunikationshub. Köpte till 32A dvärgbrytare, lite kabel. Skruvade upp den på väggen själv och borrade hålen genom väggen för kablarna och skruvade upp skenor för kablar i garaget. Sen var det bara 3h elektrikertid totalt. Gick väl på 9000kr totalt efter bidrag.R Robert-san01 skrev:
Till TS, naturligtvis så drar du kabel och säkrar upp för boxens kapacitet på 11kW, dvs 16A. Som sagts tidigare, laddar du en bil som bara tar emot 3,7KW så är det på en fas och då kommer du att behöva 16A. Är det sen så att du har 16A huvudsäkringar så får du nog ställa ner laddeffekten lite med om det inte finns nån lastvakt på den annars så går väl huvudsäkringarna med jämna mellanrum, det brukar ju vara ca 3-4h laddtid på 3,7kW så säkringen löser säkert ut om man har nån annan last.
och sen så har jag för mig att det är krav på jfb B till laddbox men det kanske inte är så?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 961 inlägg
Nu var TS box inte bidragsberättigad...F fsn skrev:Det får man absolut. Jag köpte en 22kW Zappi 3-fas som har inbyggd jordfelsbrytare Typ B, lastvakter, harvi och kommunikationshub. Köpte till 32A dvärgbrytare, lite kabel. Skruvade upp den på väggen själv och borrade hålen genom väggen för kablarna och skruvade upp skenor för kablar i garaget. Sen var det bara 3h elektrikertid totalt. Gick väl på 9000kr totalt efter bidrag.
Till TS, naturligtvis så drar du kabel och säkrar upp för boxens kapacitet på 11kW, dvs 16A. Som sagts tidigare, laddar du en bil som bara tar emot 3,7KW så är det på en fas och då kommer du att behöva 16A. Är det sen så att du har 16A huvudsäkringar så får du nog ställa ner laddeffekten lite med om det inte finns nån lastvakt på den annars så går väl huvudsäkringarna med jämna mellanrum, det brukar ju vara ca 3-4h laddtid på 3,7kW så säkringen löser säkert ut om man har nån annan last.
och sen så har jag för mig att det är krav på jfb B till laddbox men det kanske inte är så?
Det är krav på typ B JFB om man har för avsikt att följa SEK rekommendationerna och boxen inte är konstruerad så att den inte kan ge någon DC jordfelsström över 6mA.
De jordfelsströmmarna skulle väl potentiellt kunna komma från bilen eller?R Robert-san01 skrev:
Det framgick ju tydligt att det var en begagnad box som inte var berättigad till bidrag. Jag ville bara visa att 50% bidrag på allt gör stor skillnad. Skulle TS följa kraven och installera en jfb B som kanske kostar 5000kr i inköp så skulle det löna sig att köpa en ny box istället och ta bidraget.
Det var en kommentar till följande:J jesper--- skrev:
Jag förstår inte helt vad du menar men gissade att du vill att säkringen du sätter dit skall gå innan huvudsäkringen går. Om jag missförstod så kanske inte huvudsäkringen alls har med saken att göra. Oavsett så är det bara nackdelar med en onödigt stor säkring.J jesper--- skrev:
Som andra påpekat. Om det är en laddhybrid så är det antagligen en enfaslast. Och då bör du tänka till angående vilken fas du placerar den på. Det vet jag av erfarenhet. Om jag inte sänker laddströmmen på bilen till 5A innan jag slår på ugnen hemma hos mig så löser huvudsäkringen inom några minuter.
Folk, i detta fallet elektriker och andra, är lite lustiga när det säger att "det är lag på det". Nej, det finns inget lagkrav på JFB typ B, i något sammanhang. Det finns elinstallationsregler, eller egentligen standarder, och det finns hänvisningar till "god elsäkerhetsteknisk praxis".F fsn skrev:
För övrigt får jag lite ont i magen av den här tråden. Jag förstår att elektriker surar över hempulare när de träffar sådana som TS.
ok, med dessa elinstallationsregler och elsäkerhetsteknik praxis baserade på standarder som är skrivna för att uppfylla lagar.... ser du det som rimligt eller tom omöjligt att uppfylla utan en jfb B eller är det bara bull?tommib skrev:
Folk, i detta fallet elektriker och andra, är lite lustiga när det säger att "det är lag på det". Nej, det finns inget lagkrav på JFB typ B, i något sammanhang. Det finns elinstallationsregler, eller egentligen standarder, och det finns hänvisningar till "god elsäkerhetsteknisk praxis".
För övrigt får jag lite ont i magen av den här tråden. Jag förstår att elektriker surar över hempulare när de träffar sådana som TS.