20 047 läst · 153 svar
20k läst
153 svar
3 fas 16A, hur många poler på jordfelsbrytare?
Max effekten på apparaten är 3,7kw, gäller bara 1 apparat, är under intrycket att 16a i 3-fas gäller per fas och inte hela kabeln, har haft fel förut dock, säkringen vid centralen går ju vid max om den nu är 16A.W Wheelabrator skrev:
Först kommer central, som sen går ut till en förgrening till åt 2 håll, varav ena ska säkring och jfb sitta på, tanken är att inte hela tråden ska släckas om nyinstallerade slingan ballar ur
Redigerat:
Vad är det för pryl du skall ansluta och hur? 3,7 kW vid trefas 400 V innebär 5,4 A. Det är bland annat säkringen som bestämmer vilken kabel som behövs. Tumregeln brukar vara 1,5 mm² till 10A säkring och 2,5 mm² till 16A säkring. Till 20A skall du tumregelsmässigt ha 4 mm². Så att välja en 20A säkring till en pryl som skulle klara sig med 6A säkring av kostnadsskäl är dumt. Skillnaden kommer troligen att ätas upp av hur mycket dyrare kabel du behöver.
När det sedan gäller selektivitet så är det också olämpligt att ha en onödigt stor säkring. Det ökar risken för att huvudsäkringen löser först.
När det sedan gäller selektivitet så är det också olämpligt att ha en onödigt stor säkring. Det ökar risken för att huvudsäkringen löser först.
Laddbox, 11kw, dock pallar bara bilen 3,7, kommunicerar ej bilen med laddboxen att ta emot laddning oavsett 3 eller 1 fas till boxen? kunde ladda på 50kw laddare på lidl med kablar tjocka som slangen vid bensinpumpen.O Ovation skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 961 inlägg
Hoppas TS är medveten om att i fall en elfirma installerar så har du 50% bidrag på hela kostnaden för laddboxen, installation och material?
Vad har huvudsäkringen med något att göra?A Avemo skrev:Vad är det för pryl du skall ansluta och hur? 3,7 kW vid trefas 400 V innebär 5,4 A. Det är bland annat säkringen som bestämmer vilken kabel som behövs. Tumregeln brukar vara 1,5 mm² till 10A säkring och 2,5 mm² till 16A säkring. Till 20A skall du tumregelsmässigt ha 4 mm². Så att välja en 20A säkring till en pryl som skulle klara sig med 6A säkring av kostnadsskäl är dumt. Skillnaden kommer troligen att ätas upp av hur mycket dyrare kabel du behöver.
När det sedan gäller selektivitet så är det också olämpligt att ha en onödigt stor säkring. Det ökar risken för att huvudsäkringen löser först.
Det var förmodligen en DC-laddare.J jesper--- skrev:
Har du två uttag på bilen så används Ac ström i det vanliga uttaget. (Det du pluggar in hemma) Då brukar de flesta bilarna som inte kostar 500k+ komma med 3,7kw ombordladdare.
Dessa använder nästan uteslutande 1 fas, finns undantag såklart och ändras snabbt..
Dimensionera kablar och brytare till ladduttaget att klara 32 A eller samma dim som du har inkommande. Förmodligen kommer du aldrig att ha högre säkring än 25A hemma för då börjar det kosta, men man vet aldrig vad som händer i elbilsrallyt..
Sedan säkrar du av med den effekten du behöver, ställer in laddbox och bilen att aldrig ladda mer än den säkringen. Tex 16 Amp. Det ger dig ca 3,5kw från ombordladdaren på 1 fas med bra laddförutsättningar. Lastbalansering är bra att ha!