36 730 läst · 106 svar
37k läst
106 svar
23 saker som kan gå fel när du installerar el själv
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 799 inlägg
Oj skrev fel, menade att jag fick intrycket av artikeln.Bo.Siltberg skrev:
Skulle skriva något annat och kom bort mig.
Det var just i artikeln, där man skrev att "Man missar att drivdonet är av ett ovanligt potent slag för höga effekter som inte använder skyddsåtgärden SELV på sekundärsidan", och då tolkade jag artikeln som att det är typ en 12V 10A transformator som använder t.ex. PELV istället för SELV.
Inte att spänningarna och strömmarna översteg kravet i ELSÄK 2017:2 för icke behörighetskrävande installation.
Och det var det jag ville påpeka. Många transformatorer av lite högre effekt använder PELV istället för SELV eftersom man vill minska risken för högfrekventa störningar genom att skärma av med primärsidans PE-anslutning.
Jag hade ingen aning att du i texten menade ÄNNU fetare transformatorer, men då är det ju självklart att det är behörighetskrävande, oavsett vilken skyddsåtgärd som används för separationen, men då inte på grund av skyddsåtgärden (SELV, PELV eller FELV) utan för att spänningen/strömmen/effekten är för hög, vilket i reglerna är ett separat krav.
Samma med förändring av ändamålet av rum. Du tog till med värsta grövsta tänkbara fallet och skrev som om det vore vanligt. Det är upplagt för missförstånd. Man kanske skulle ändra rubriken till "Väsentliga ändringar av ändamål av rum" för göra det lite mer tydligt att det gäller *grova* förändringar.
Undrar stilla då hur väl elektriker har koll på dessa 23 saker.Redaktionen skrev:
Funderar du på att pula med elen själv där hemma? Bo Siltberg har sammanställt en lista på 23 stycken till synes oskyldiga elarbeten i hemmet som en del hempulare kan tänka sig ge sig på. Han beskriver dessa potentiella fel och vilka konsekvenser de i värsta fall kan medföra. Syftet är att du ska tänka till inför varje elarbete – ifall du har de kunskaper, färdigheter, verktyg och instrument som krävs för ett bra och säkert resultat.
Du kan läsa artikeln här: 23 saker som kan gå fel när du installerar el själv
Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
NUmmer fem är ofta ett problem även när elektrikern varit framme. Jag brukar efterdra mina skruvar i centralen någon gång per år/vartannat år. Detta efter att ha haft en "elbrand" (överhettning modell kraftig) då en skruv rallat upp...
Dom som är intresserade av sitt yrke så är det nog stor andel som har koll på de flesta iaf samt betydligt flera andra punkter som ej står med.M Mach77777 skrev:
Sen vet jag flera som inte har det pga dom bara vill ha ett jobb. Sen hur el funkar det är sekundärt.
Precis. Det är konstigt att det är företagen som bestämmer om en persom får gör elinstallationer eller inte, oavsett utbildning. När jag gick elprogramat 2005. Och fick ECY. Trodde jag att nu är jag behörig att ta anställning på ett elföretag. Tydligen så behöver man inte ens en utbildning. Det måste innebära en viss försämring av elsäkerheten. Vet flera som inte vet vad som ska kontrolleras vid drifttagning.pacman42 skrev:
Ja och nej.K karkka skrev:Precis. Det är konstigt att det är företagen som bestämmer om en persom får gör elinstallationer eller inte, oavsett utbildning. När jag gick elprogramat 2005. Och fick ECY. Trodde jag att nu är jag behörig att ta anställning på ett elföretag. Tydligen så behöver man inte ens en utbildning. Det måste innebära en viss försämring av elsäkerheten. Vet flera som inte vet vad som ska kontrolleras vid drifttagning.
"Fördelen" med egenkontrollprogrammet är ju att man kan vara upptagen där efter att enbart ha lärt sig vissa moment och bara vara godkänd för just de. Dvs, du behöver inte veta vad som ska kontrolleras vid driftsättning om du inte är godkänd för det i egenkontrollprogrammet.
Dvs, det ger ju möjlighet för fler att jobba som "elektriker" inom olika områden utan att behöva gå igenom hela skrå-systemet.
*Men* samtidigt så finns det ju inte en kund som kontrollerar det där och jag vet ärligt talat inte hur kontrollen av hur företagen sätter upp någon i listorna sker., så jag håller helt med dig...
Dowser4711 skrev:
Ja och nej.
"Fördelen" med egenkontrollprogrammet är ju att man kan vara upptagen där efter att enbart ha lärt sig vissa moment och bara vara godkänd för just de. Dvs, du behöver inte veta vad som ska kontrolleras vid driftsättning om du inte är godkänd för det i egenkontrollprogrammet.
Dvs, det ger ju möjlighet för fler att jobba som "elektriker" inom olika områden utan att behöva gå igenom hela skrå-systemet.
*Men* samtidigt så finns det ju inte en kund som kontrollerar det där och jag vet ärligt talat inte hur kontrollen av hur företagen sätter upp någon i listorna sker., så jag håller helt med g
tkr inte vem som helst ska få jobba med elinstallationer. Vårt yrke kommer då bli likt snickarnas, fullt med ej utbildade som tar våra enklare eljobb som kabelstegebyggen, kabeldraging mm, det är ju typ 90%av vårt jobb. Jag har otaliga exempel på även utbildade med 10-30år i yrket som jag inte litar på det minsta.Dowser4711 skrev:
Dowser4711 skrev:
Ja och nej.
*Men* samtidigt så finns det ju inte en kund som kontrollerar det där och jag vet ärligt talat inte hur kontrollen av hur företagen sätter upp någon i listorna sker., så jag håller helt med dig...
Så att dom som anser att det är bara byråkrati och dyl tramserier som stoppar allmänheten att göra elinstallationer,
Vänligen håll er bort från mig.
Jösses... Kan ärligt talat inte avgöra om det där är satir eller ej.K karkka skrev:tkr inte vem som helst ska få jobba med elinstallationer. Vårt yrke kommer då bli likt snickarnas, fullt med ej utbildade som tar våra enklare eljobb som kabelstegebyggen, kabeldraging mm, det är ju typ 90%av vårt jobb. Jag har otaliga exempel på även utbildade med 10-30år i yrket som jag inte litar på det minsta.
Så att dom som anser att det är bara byråkrati och dyl tramserier som stoppar allmänheten att göra elinstallationer,
Vänligen håll er bort från mig.
På vilket vis är det bättre att bara folk med rätt utbildning och 10-30 års erfarenhet som ändå inte kan något och som du inte litar på får sätta upp kabelstegar och lägga rör?
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Tingsrätten: Köparna visste om parkslide
Artikelkommentarer -
Växande problem med byggbolag som kursas för att starta på nytt
Artikelkommentarer -
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Förslag: Bort med tvingande elavtal
Artikelkommentarer -
Sveriges elområden kan förändras