Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag? Du menar att du fick det intrycket?
Oj skrev fel, menade att jag fick intrycket av artikeln.
Skulle skriva något annat och kom bort mig.

Det var just i artikeln, där man skrev att "Man missar att drivdonet är av ett ovanligt potent slag för höga effekter som inte använder skyddsåtgärden SELV på sekundärsidan", och då tolkade jag artikeln som att det är typ en 12V 10A transformator som använder t.ex. PELV istället för SELV.

Inte att spänningarna och strömmarna översteg kravet i ELSÄK 2017:2 för icke behörighetskrävande installation.

Och det var det jag ville påpeka. Många transformatorer av lite högre effekt använder PELV istället för SELV eftersom man vill minska risken för högfrekventa störningar genom att skärma av med primärsidans PE-anslutning.

Jag hade ingen aning att du i texten menade ÄNNU fetare transformatorer, men då är det ju självklart att det är behörighetskrävande, oavsett vilken skyddsåtgärd som används för separationen, men då inte på grund av skyddsåtgärden (SELV, PELV eller FELV) utan för att spänningen/strömmen/effekten är för hög, vilket i reglerna är ett separat krav.


Samma med förändring av ändamålet av rum. Du tog till med värsta grövsta tänkbara fallet och skrev som om det vore vanligt. Det är upplagt för missförstånd. Man kanske skulle ändra rubriken till "Väsentliga ändringar av ändamål av rum" för göra det lite mer tydligt att det gäller *grova* förändringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.