31 130 läst · 90 svar
31k läst
90 svar
23 saker som kan gå fel när du installerar el själv
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Samt att alltid prova mot känd spänning som man gör tex på Hög/mellanspänning, tycker pennan är bra till mycket , tex felsöka julgransbelysning eller adventsljusstake, men nu med LED, betydligt mindre problem...
Då artikeln ligger på förstasidan så vågar jag mig på att posta i denna gamla tråd.
Jag såg ett gammalt avsnitt av trafikmagasinet som jag länkar här då de talar om faror med elektriska kupévärmare och hur det lät på den tiden.
Jag såg ett gammalt avsnitt av trafikmagasinet som jag länkar här då de talar om faror med elektriska kupévärmare och hur det lät på den tiden.
Mycket bra lista!
Som glad amatör som gjort diverse jobb med överinseende av elektriker så får jag erkänna att det finns punkter som jag läste med en känsla av -"ja just, så kan det ju faktiskt bli". Att se allt på listan som en självklarhet är säkert en god idé innan man överväger att köra själv.
Otäck anekdot...
Anledningen till att jag skriver är att tipsa om varsamhet genom att dela med mig av en erfarenhet från köp av en begagnad snickerimaskin.
Jag köpte för ett antal år sedan en 1-fas Serva/Elektra Beckum BAS315 bandsåg som hade en infälld han-anslutning vid kontaktorn, så man fick mata den med en skarvsladd. Vid något tillfälle jag körde maskinen så kom jag i kontakt med axeln emot en av de potentialutjämnade stålpelare som bär upp vårt hus och det killade till ganska ordentligt. Något var helt klart tokigt här.
Efter frånkoppling och kontroll och uppmätning kom jag fram till att en av lindningarna på kondensatormotorn var i kortslutning med motorns chassi. Som ett resultat hade man helt sonika kopplat loss skyddsjorden innuti hon-kontakten och vikit den åt sidan. Det gjorde att motorn fungerade i det att den snurrade och drev maskinen, men den skickade regelbundet ut pulser med 230V i chassit. Mätning mellan aluminiumbordet och den flödigt målade stålpelaren uppgick till 48V, och när jag skrapade bort färg hade jag över 200.
Vänster axel hade touchat stolpen och höger hand på bordet på sågen.. Jag har aldrig blivit så skärrad av farligheten med felaktiga el-installationer någon gång förut.
Ringde säljaren och ifrågasatte vad det var frågan om, och det visade sig vara den avlidne morfaderns maskiner som stått ute i snickarboden helt i trä. D.v.s. inget som kunde jorda, och kanske var det rent av med förståelse för konsekvenserna man kopplade ut jorden, men killen som sålde maskinen vidare visste givetvis inget om detta.
Sedan denna dag har jag inte stoppat sladden i väggen på någon begagnad maskin utan att först mäta upp den.
Det behöver inte bara vara dina egna misstag som kan bli ditt sista.
Som glad amatör som gjort diverse jobb med överinseende av elektriker så får jag erkänna att det finns punkter som jag läste med en känsla av -"ja just, så kan det ju faktiskt bli". Att se allt på listan som en självklarhet är säkert en god idé innan man överväger att köra själv.
Otäck anekdot...
Anledningen till att jag skriver är att tipsa om varsamhet genom att dela med mig av en erfarenhet från köp av en begagnad snickerimaskin.
Jag köpte för ett antal år sedan en 1-fas Serva/Elektra Beckum BAS315 bandsåg som hade en infälld han-anslutning vid kontaktorn, så man fick mata den med en skarvsladd. Vid något tillfälle jag körde maskinen så kom jag i kontakt med axeln emot en av de potentialutjämnade stålpelare som bär upp vårt hus och det killade till ganska ordentligt. Något var helt klart tokigt här.
Efter frånkoppling och kontroll och uppmätning kom jag fram till att en av lindningarna på kondensatormotorn var i kortslutning med motorns chassi. Som ett resultat hade man helt sonika kopplat loss skyddsjorden innuti hon-kontakten och vikit den åt sidan. Det gjorde att motorn fungerade i det att den snurrade och drev maskinen, men den skickade regelbundet ut pulser med 230V i chassit. Mätning mellan aluminiumbordet och den flödigt målade stålpelaren uppgick till 48V, och när jag skrapade bort färg hade jag över 200.
Vänster axel hade touchat stolpen och höger hand på bordet på sågen.. Jag har aldrig blivit så skärrad av farligheten med felaktiga el-installationer någon gång förut.
Ringde säljaren och ifrågasatte vad det var frågan om, och det visade sig vara den avlidne morfaderns maskiner som stått ute i snickarboden helt i trä. D.v.s. inget som kunde jorda, och kanske var det rent av med förståelse för konsekvenserna man kopplade ut jorden, men killen som sålde maskinen vidare visste givetvis inget om detta.
Sedan denna dag har jag inte stoppat sladden i väggen på någon begagnad maskin utan att först mäta upp den.
Det behöver inte bara vara dina egna misstag som kan bli ditt sista.
Redigerat:
Lång skarvkabel, ja den kan jag kryssa i. Tänkt lägga ner kabel ca 150m istället men får ju samma dilemma ändå, förmodligen blir det lägga ner så man kan få 3fas uttag framöver. Hur gör man det korrek? Såklart elektrikern vet men jag vill veta så jag har koll först.
Då måste man räkna lite.L lodin92 skrev:
Det kommer troligen bli en kabel med ganska hygglig kabelarea, för man måste räkna och kolla att man uppfyller kraven på min spänningsfall och kravet på automatisk frånkoppling (= tillräckligt stor kortslutningsström så säkring löser inom tillåten tid).
Men man måste börja med att ta reda på hur mycket förimpedans det är i anslutningspunkten (det är alltså ungefär samma som resistans, och det är den impedans som finns i transformatorn samt alla ledningar fram till anslutningspunkten).
Detta går att mäta med ett speciellt instrument, eller räkna ifall man vet arean och längden på alla kablar på vägen.
Man dimensionerar kabeln efter längden och aktuell säkringsnivå för den tänkta högsta belastningen.
Om man funderar på att kunna ladda en elbil så väljer man kanske 6mm^2 som lägst, kanske går upp till 10mm^2, eventuellt upp till 16mm^2 eller ännu högre.
Om man funderar på att kunna ladda en elbil så väljer man kanske 6mm^2 som lägst, kanske går upp till 10mm^2, eventuellt upp till 16mm^2 eller ännu högre.
Dålig kontakt på hög ström har gett två "bränder" i mitt hus. Dels pga kabelskor i IVT-oannan på elpatronen, dels pga av upprallad skruv i jordfelsbrytaren. Bägge felen tog flera år innan de inträffade. Vibrationer från tvättmaskinen (träbjälklag) är den misstänkta boven i bägge fallen.
Vill inte visa den för min fru. Hon hade sett ett stort problem.Mikael_L skrev:
Själv tycker jag det ser helt normalt ut.
Kanske det saknas från vilken central (centralmärkning) det kommer från
Det lät som jag inte ska fördjupa mig i hur man räknar fram rätt dimension.. Nu har jag förutfattade meningar men räknar verkligen alla elektriker ut det eller går dem på känsla med en överdimensionerad kabel de vet funkar? (De elektriker jag lyckas anlits skulle förvåna mig om de klarar räkna ut något sådant men de kanske lät värre än vad det är..)Mikael_L skrev:Då måste man räkna lite.
Det kommer troligen bli en kabel med ganska hygglig kabelarea, för man måste räkna och kolla att man uppfyller kraven på min spänningsfall och kravet på automatisk frånkoppling (= tillräckligt stor kortslutningsström så säkring löser inom tillåten tid).
Men man måste börja med att ta reda på hur mycket förimpedans det är i anslutningspunkten (det är alltså ungefär samma som resistans, och det är den impedans som finns i transformatorn samt alla ledningar fram till anslutningspunkten).
Detta går att mäta med ett speciellt instrument, eller räkna ifall man vet arean och längden på alla kablar på vägen.
Jag kollade int så noga men kolla självL lodin92 skrev:Det lät som jag inte ska fördjupa mig i hur man räknar fram rätt dimension.. Nu har jag förutfattade meningar men räknar verkligen alla elektriker ut det eller går dem på känsla med en överdimensionerad kabel de vet funkar? (De elektriker jag lyckas anlits skulle förvåna mig om de klarar räkna ut något sådant men de kanske lät värre än vad det är..)
https://www.elproman.se/sv/content/spanningsfallskalkylator
Bra lista. Mycket på listan kan även bli fel med elektriker proffs så även där kan man inte vara helt säker ändå. Vi hade tre små självslocknande elbränder i förra huset som alla orsakades av arbeten utförda av proffs, ett efterinstallerat motorvärmaruttag med dåligt åtdragen skuv som var helt svart inuti när det brunnit upp invändigt och slutade fungera, en lamparmatur där fabriken inte dragit åt en skuv på en sockerbit som brunnit lite inuti armaturen som slutat fungera sen en spis med dålig lödning som eldade upp kretskortet och fyllde huset med lukt av eldad elektronik... är lägre sannolikhet för fel med proffs, men inte noll..
Det ligger i linje med vad jag skrev några inlägg upp. Men notera att alla dessa slocknade "bränder" är just slocknade av en anledning, de har inte skett i ett bjälklag, i en vägg eller någon annanstans där värmen inte kan ventileras bort och därmed hindra en brand.rickardg skrev:Bra lista. Mycket på listan kan även bli fel med elektriker proffs så även där kan man inte vara helt säker ändå. Vi hade tre små självslocknande elbränder i förra huset som alla orsakades av arbeten utförda av proffs, ett efterinstallerat motorvärmaruttag med dåligt åtdragen skuv som var helt svart inuti när det brunnit upp invändigt och slutade fungera, en lamparmatur där fabriken inte dragit åt en skuv på en sockerbit som brunnit lite inuti armaturen som slutat fungera sen en spis med dålig lödning som eldade upp kretskortet och fyllde huset med lukt av eldad elektronik... är lägre sannolikhet för fel med proffs, men inte noll..
Sida 4 "Kontroll"
Bilden där ser inte bra ut. Man stoppar inte in båda händerna samtidigt i en spännigssatt elcentral och tittar åt ett annat håll. Övre skenan ser ut att vara helt naken.
På med (rätt) handskar, eller så använder man en hand i taget.
Bilden där ser inte bra ut. Man stoppar inte in båda händerna samtidigt i en spännigssatt elcentral och tittar åt ett annat håll. Övre skenan ser ut att vara helt naken.
På med (rätt) handskar, eller så använder man en hand i taget.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 755 inlägg
Vill poängtera 2 felaktigheter i artikeln:
"– Man missar att drivdonet är av ett ovanligt potent slag för höga effekter som inte använder skyddsåtgärden SELV på sekundärsidan, det vill säga installationen på sekundärsidan är behörighetskrävande."
Detta är felaktigt. Kravet går vid PELV, inte vid SELV.
Ett nätverk med PoE använder skyddsåtgärden PELV vilket obehörig får installera.
FELV = Functional Extra Low Voltage (Ingen galvanisk isolation)
PELV = Protected Extra Low Voltage (Galvanisk isolation, gemensam jord - t.ex. datornätagg)
SELV = Separated Extra Low Voltage (Galvanisk isolation, separat jord)
Det andra felet:
Ändra rummets användning. Det är bara vissa ändringar som föranleder att installationen måste göras om enligt dagens regler.
Vill man ändra t.ex. vardagsrummet till sovrum går det utmärkt utan att installationen behöver göras om.
Möjligtvis kan det vara bra att flytta om brandvarnare och sådant vid en sådan ändring.
Att göra om ett rum till daghem, samma med att hyra ut rum eller på annat sätt göra rum tillgängligt för allmänheten, det är en form av kommersiell ändring, vilket även i vissa fall kan föranleda krav på bygglov. Det är således naturligt att krav på att uppgradera installationen "kommer på köpet" vid en sådan ändring.
En tumregel är att om ändringen kräver bygglov, eller är på gränsen till att kräva bygglov, så kan uppgradering av elinstallationen krävas.
Så bara för du ställer sängen i vardagsrummet och flyttar in TVn i sovrummet betyder inte att du måste ringa dit en elektriker.
Men ska man börja hyra ut, sälja tjänster, och börja ta in folk "utifrån" i sitt hus, klart det kan behövas uppgraderingar.
"– Man missar att drivdonet är av ett ovanligt potent slag för höga effekter som inte använder skyddsåtgärden SELV på sekundärsidan, det vill säga installationen på sekundärsidan är behörighetskrävande."
Detta är felaktigt. Kravet går vid PELV, inte vid SELV.
Ett nätverk med PoE använder skyddsåtgärden PELV vilket obehörig får installera.
FELV = Functional Extra Low Voltage (Ingen galvanisk isolation)
PELV = Protected Extra Low Voltage (Galvanisk isolation, gemensam jord - t.ex. datornätagg)
SELV = Separated Extra Low Voltage (Galvanisk isolation, separat jord)
Det andra felet:
Ändra rummets användning. Det är bara vissa ändringar som föranleder att installationen måste göras om enligt dagens regler.
Vill man ändra t.ex. vardagsrummet till sovrum går det utmärkt utan att installationen behöver göras om.
Möjligtvis kan det vara bra att flytta om brandvarnare och sådant vid en sådan ändring.
Att göra om ett rum till daghem, samma med att hyra ut rum eller på annat sätt göra rum tillgängligt för allmänheten, det är en form av kommersiell ändring, vilket även i vissa fall kan föranleda krav på bygglov. Det är således naturligt att krav på att uppgradera installationen "kommer på köpet" vid en sådan ändring.
En tumregel är att om ändringen kräver bygglov, eller är på gränsen till att kräva bygglov, så kan uppgradering av elinstallationen krävas.
Så bara för du ställer sängen i vardagsrummet och flyttar in TVn i sovrummet betyder inte att du måste ringa dit en elektriker.
Men ska man börja hyra ut, sälja tjänster, och börja ta in folk "utifrån" i sitt hus, klart det kan behövas uppgraderingar.