Läser du vederbörandes övriga inlägg så ser du att det är ett troll. Ignorera.

Edit: Användaren och inläggen verkar vara bortstädade nu.

Punkten 20 var ändå viktigaste.. :D

Mvh båtägare

• Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men i sista punkten fanns ju denna bild:
Väggmonterade elektriska strömställare med etiketter för ljus och maskiner på en strukturerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu blev det ju elektroporr på riktigt. :D

Jag kan absolut inte se problemet. :cool:

• Gilla
  • Haha
  • Älska
cpalm och 7 till
  • Laddar…
hsd
I mina föräldrars hus, 70-tal, fanns en brytarpanel med effektmätare monterat i köket,detta var för att begränsa maxeffekten då det var två tariffer på elmätaren
Om man tex. slog på bastun kunde man koppla från värme i olika rum samtidigt för att undvika "högtariff"

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
E
Bra artikel!

Ang nr 12: får man verkligen mata två olika brytare i samma fack från två olika grupper? Jag antar att du menar att det kan vara så, men är det regelrätt?
I så fall kan ju ett 2vägs uttag också ha matning fr två olika grupper?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Detta har diskuterats... Det finns naturligtvis ingen specifik regel för och emot detta. Om det är två separata dosor bakom tvåfacksramen (utan förbindelse mellan dem) kan man se dem som separata och därmed tillåta två envägsuttag eller strömställare i varsin dosa matad från två olika faser och/eller grupper. Det viktiga för frågan är att man bör räkna med denna möjlighet/risk när man är där och river.

Däremot ett tvåvägs uttag eller strömställare i en dubbeldosa bakom tvåfacksramen ska matas från samma grupp. När det kommer till trefasgrupper så är det en grupp. Där finns lite krav för att mata de två brunnarna med olika faser - att det är ett uttag som tillåter detta och att man använder en trepolig säkring (eller tvåpolig).

• Gilla
fam-lundborg och 2 till
  • Laddar…
Det skulle varit 24 punkter istället för 23.
Isåfall hade man kunnat använda den här tråden som julkalender.
På julaftons morgon har man plötsligt blivit en fullfjädrad elektriker;)

• Gilla
  • Haha
rickardg och 13 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Jarlingar Jarlingar skrev:
Punkten 20 var ändå viktigaste.. :D

Mvh båtägare
Det är i princip enda gången jag sett farsan skogstokig. Han försökte förklara varför andra båtägare var idioter och hur det hela gått till, smörj kan ha varit påtänkt men inte uttalat. Jag var typ tolv och har knappt gett det en tanke sedan dess. Förstod bara att det hade med "elström" att göra och att det var korrosion typ överallt. Vad hade hänt @Bo.Siltberg?

Det finns mycket att läsa om detta t.ex här:
https://www.sxk.se/batteknik/teknis...m-forsvann-exempel-pa-elektrolytisk-korrosion

20585_1485_prop0.jpg

Kortfattat handlar det om att skyddsjorden i vårt elnät alltid har en liten potentialskillnad mot moder jord pga spänningsfall. Det kommer alltså alltid(?) att gå en svag ström genom ett jordtag. I en båt så är det metalldelar som ligger i vattnet som bildar detta jordtag och då de inte är gjorda för detta så äts de sakta upp. Man vill alltså undvika att skyddsjorda en båt utan man får använda andra skyddsmetoder.

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Punkt 4:

– Beröringsfria spänningsdetektorer är notoriskt opålitliga och kan visa falsk både när de ska visa spänning och när de inte ska göra det. Det är risk att man kopplar utifrån felaktiga uppgifter med oklara konsekvenser.

Jag gissar att detta avser typen instrument som ser ut som en penna med en lysande topp på med en ilsken ljudsignal när den detekterar spänning. Är det alltså så att dessa kan vara släckta och tysta även om det är kräm i grejerna? Att de kan lysa och tjuta falskt har jag varit med om, vilket ju inte är så farligt, men om de även missar spänning så borde de ju inte få säljas!

De är inte pålitliga nog för att försäkra sig om spänningslöshet innan arbete. De är heller inte avsedda för detta.
Däremot är de klart användbara för en snabb första felsökning och suveräna till julgransbelysningar.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Så det är multimeter som är det enda säkra?

Ska det vara helt säkert så är det bättre med en ren spänningsmätare. Annars kan någon få för sig att man ska mäta strömmen i vägguttaget...

• Gilla
henric78
  • Laddar…
Ja, samt att man ska först mäta på känd spänning, sedan på den man ska kolla att det är spänningslöst, sedan återigen mäta på känd spänning.
Detta för att säkerställa att mätinstrumentet verkligen fungerar.

• Gilla
Skaalman och 1 till
  • Laddar…
Hur kommer det sig då att man ser elektriker som går runt med beröringsfri spänningsdetektor och viftar? Jag tror att alla elektriker jag anlitat använt sådan för att kolla att rätt säkring ryckts/att det varit spänningslöst...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.