363 861 läst · 715 svar
364k läst
715 svar
22 år, saknar erfarenhet och ska bygga fritidshus!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Ålder spelar ingen roll, det viktigaste är timingen i livet
För mig var det en rad händelser som fick mig att slå i verk. Bl.a säkert jobb, inga barn, gratis tomt och en mycket trevlig och hjälpsam timmerman d^_^b
Vad exakt byggde du och varför??
/Christian
Vad exakt byggde du och varför??
/Christian
Handlade ett riktigt nedgånget ställe i G:a Tyresö 2001. Rev och ritade nytt, konstruerade, sågade virke (ramsågat i tumdimensioner
) osv, osv, och gjort i princip allt jobb själv på en liten 70 kvadrats stuga + 40 kvadrat garaget. Tjärad fasad och grästak. Kamin som huvudsaklig värmekälla och solfångare. Ville bygga ett "gammalt" hus nytt.
Det är inte klart än men det beror mest på att livet har sina svängningar + att de senaste åren har jag mest snickrat åt andra.
Just nu håller jag på och svetsar ett räcke till loftet och funderar på hur jag ska kunna ladda acktanken med kaminen.
Varför? För att jag kan kanske? Vet inte. Tror att alla husbyggen är någon form av monument över en själv om vi ska gå lite djupare. För att bekräfta ens existens.
En kompis säger att "det ligger något terapeutiskt i den kreativa processen" och jag tror det stämmer. Det ligger i vår natur att skapa, oavsett vad det är. För min del var det att bygga ett eget hus ner i minsta detalj.
Sedan finns det en annan, ekonomisk, sida av det också då jag inte hade någon lust att betala någon annan för att bygga mitt hus, kombinerat med att då skulle jag säkert inte få det som jag ville ha det. Innebär inte att det blivit bättre på det här viset men nu är det bara jag som gjort misstagen. Och jag har gått emot många "så kan man inte göra, det går inte" på vägen. Det gick visst.
Det är inte klart än men det beror mest på att livet har sina svängningar + att de senaste åren har jag mest snickrat åt andra.
Just nu håller jag på och svetsar ett räcke till loftet och funderar på hur jag ska kunna ladda acktanken med kaminen.
Varför? För att jag kan kanske? Vet inte. Tror att alla husbyggen är någon form av monument över en själv om vi ska gå lite djupare. För att bekräfta ens existens.
En kompis säger att "det ligger något terapeutiskt i den kreativa processen" och jag tror det stämmer. Det ligger i vår natur att skapa, oavsett vad det är. För min del var det att bygga ett eget hus ner i minsta detalj.
Sedan finns det en annan, ekonomisk, sida av det också då jag inte hade någon lust att betala någon annan för att bygga mitt hus, kombinerat med att då skulle jag säkert inte få det som jag ville ha det. Innebär inte att det blivit bättre på det här viset men nu är det bara jag som gjort misstagen. Och jag har gått emot många "så kan man inte göra, det går inte" på vägen. Det gick visst.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Härligt svar! Att många säger "men sådär ska du väl inte göra/ha" känner jag igen.. själv har dom funderat på det i 10 sekunder medan en annan har legat sömnlös för att verkligen få det man själv vill ha! Vilket är rätt då? d^_^b
På din fråga varför tycker jag du svarade riktigt bra! "För att jag kan" har nog mycket med den där timingen jag skrev om
Ekonomin är en viktig faktor. Jag själv har och tänker bara ta hjälp med det nödvändiga. Dvs, timringen och resning av stommen. Sen var jag ju tvungen att låta någon annan gräva, fast å andra sidan så pekade jag och hjälpte till i den mån att jag inte skötte grävmaskin. Fast jag måste säga att det skulle vara mäktigt att få bygga sin villa helt själv.. men detta får duga för den här gången.. jag har ju ett tag på mig 
En "liten" 70m2 stuga var ju också ett sätt att uttrycka sig på.. vad kommer då min stuga räknas som?? En microstuga utan garage..
Men visst är det så när man gör sina egna saker, det byggs in historia i resultatet! Sömnlösa nätter och massor av tidningar, nedkluddade ritningar m.m.
Att snickra är ju trots allt som att bli av med oskulden; man är lite halvdan i början.. men efter ett par försök blir det bättre :blushing:
Sjukt kul är sammanfattningen i alla fall!
/Christian
På din fråga varför tycker jag du svarade riktigt bra! "För att jag kan" har nog mycket med den där timingen jag skrev om
En "liten" 70m2 stuga var ju också ett sätt att uttrycka sig på.. vad kommer då min stuga räknas som?? En microstuga utan garage..
Men visst är det så när man gör sina egna saker, det byggs in historia i resultatet! Sömnlösa nätter och massor av tidningar, nedkluddade ritningar m.m.
Att snickra är ju trots allt som att bli av med oskulden; man är lite halvdan i början.. men efter ett par försök blir det bättre :blushing:
Sjukt kul är sammanfattningen i alla fall!
/Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Jag har beställt lite delar till mitt solcells-system som kommer bestå av följande:

Leksakerna den här gången har handlats från www.24volt.eu som är en svensk entusiastsida för alternativ energi. Dom har en liten webbshop med riktigt bra priser, massor av kalkylatorer för allt som har med energi att göra och MYCKET mer! Kan starkt rekommendera dem! Riktigt bra support också. d^_^b
/Christian
PS Bilderna visad vad jag beställde igår
- 120w solcellspanel
- Regulator 20A, 12V (Tar paneler upp till 195w)
- 2x6mm2 UV-beständig strömkabel mellan panel och reg. (Kan komma att byta denna mot 8mm2)
- Panelfäste för tak
- 260Ah AGM Batteri (Underhållsfritt)
Leksakerna den här gången har handlats från www.24volt.eu som är en svensk entusiastsida för alternativ energi. Dom har en liten webbshop med riktigt bra priser, massor av kalkylatorer för allt som har med energi att göra och MYCKET mer! Kan starkt rekommendera dem! Riktigt bra support också. d^_^b
/Christian
PS Bilderna visad vad jag beställde igår
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Update #2 för dagen..
Jag pratade med min timmerman idag och han kom med den glada nyheten att han ska börja med min stuga nästa vecka! :-D Så imorgon ska jag lämna över de sista måttangivelserna på fönsterplacering.
Out.
/Christian
Jag pratade med min timmerman idag och han kom med den glada nyheten att han ska börja med min stuga nästa vecka! :-D Så imorgon ska jag lämna över de sista måttangivelserna på fönsterplacering.
Out.
/Christian
låter som ett roligt projekt! ser fram emot fler bilder =)
// Linda
// Linda
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Då var jag igång med ett par nya projekt igen. Den här gången gör jag mina egna kopplingsdosor/eluttag.
Från början var det tänkt att jag skulle dra allt kablage bakom listerna, gjort avbrott i listverk för en kopplingsdosa och sedan använt 12v utanpåliggande eluttag uppe på väggen med en synlig kabel.
Problem
- Det är fult med en liten kopplingsdosa mitt i listverket.
- Från kopplingsdosan upp till eluttaget är det jättesvårt att få tag på vit 2,5mm2 strömkabel.
- DYRT!! En kopplingsdosa, 12v-eluttag, 2 st 12v-kontakter = 260 SEK
Plus att allt är ju så mycket roligare om man gör det själv! d^_^b
Det positiva för att bygga själv är bl.a att det blir jäkligt snyggt, för att inte tala om billigt! En låda med uttag och alla spadar, grenkontakter, uttag samt två st stickkontakter går lös på ca: 60 SEK (inkl. allt... lite högt räknat)
Dessa ska bli spacklade och vitmålade. Sen är det lite pluggning kvar samt att sätta fast uttaget.
Fortsättning följer....
/Christian
Från början var det tänkt att jag skulle dra allt kablage bakom listerna, gjort avbrott i listverk för en kopplingsdosa och sedan använt 12v utanpåliggande eluttag uppe på väggen med en synlig kabel.
Problem
- Det är fult med en liten kopplingsdosa mitt i listverket.
- Från kopplingsdosan upp till eluttaget är det jättesvårt att få tag på vit 2,5mm2 strömkabel.
- DYRT!! En kopplingsdosa, 12v-eluttag, 2 st 12v-kontakter = 260 SEK
Plus att allt är ju så mycket roligare om man gör det själv! d^_^b
Det positiva för att bygga själv är bl.a att det blir jäkligt snyggt, för att inte tala om billigt! En låda med uttag och alla spadar, grenkontakter, uttag samt två st stickkontakter går lös på ca: 60 SEK (inkl. allt... lite högt räknat)
Dessa ska bli spacklade och vitmålade. Sen är det lite pluggning kvar samt att sätta fast uttaget.
Fortsättning följer....
/Christian
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Jaaahaaaaaa... då fick jag precis veta att 120w solcellspanelen var slut.. så jag blev erbjuden att köpa en bättre 150w till ett riktigt bra pris!
5100:- måste ju ändå anses som lite av ett kap.. Det är 3500:- under ordinarie pris, vilket redan är ett bra pris!
Tidigare idag så la jag även på ett lager med spackel på min "el-dosa". Imorn ska jag slipa och måla. d^_^b
/Christian
5100:- måste ju ändå anses som lite av ett kap.. Det är 3500:- under ordinarie pris, vilket redan är ett bra pris!
Tidigare idag så la jag även på ett lager med spackel på min "el-dosa". Imorn ska jag slipa och måla. d^_^b
/Christian
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Hi everyone!
Idag har jag besökt min lille timmerstuga.. åtminstone det lilla som hittills blivit timrat
Jag pratade lite med min underbara morfar om ytterdörr. Han ville gärna göra en ny dörr i gammal stil åt mig. Kan ni tänka er?! Hur snäll är inte han! :wow:
Sen så slipade jag ner spacklet på "el-dosorna" och la ett första grundlager med färg. Slipade bort lite i baksidan så att kablarna kan ta sig in. Imorn ska jag nog dra på en andra strykning och kanske misshandla dem lite.. men bara lagom mycket för att få den där slitna känslan. Får se om det fungerar, annars har jag ett par andra ess i ärmen.
Åhh vad skönt att se hur stugan börjat växa fram! Äntligen!!d^_^b
/Christian
Idag har jag besökt min lille timmerstuga.. åtminstone det lilla som hittills blivit timrat
Jag pratade lite med min underbara morfar om ytterdörr. Han ville gärna göra en ny dörr i gammal stil åt mig. Kan ni tänka er?! Hur snäll är inte han! :wow:
Sen så slipade jag ner spacklet på "el-dosorna" och la ett första grundlager med färg. Slipade bort lite i baksidan så att kablarna kan ta sig in. Imorn ska jag nog dra på en andra strykning och kanske misshandla dem lite.. men bara lagom mycket för att få den där slitna känslan. Får se om det fungerar, annars har jag ett par andra ess i ärmen.
Åhh vad skönt att se hur stugan börjat växa fram! Äntligen!!d^_^b
/Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Hehe nej, den ska inte heta fånga dagen
När ändå inspirationen har visat sin närvaro så slog jag till och gjorde en kryddlåda med färska "kryddgrönsaker".. typ basilika m.m. Och på själva lådan ska Carpe Diem stå fästas
Jag ska dit igen om en vecka eller två. Då kan jag ta lite fler detaljbilder d^_^b
Sen kommer jag vara noga med att ta kort när själva monteringen kör igång!
/Christian
Jag ska dit igen om en vecka eller två. Då kan jag ta lite fler detaljbilder d^_^b
Sen kommer jag vara noga med att ta kort när själva monteringen kör igång!
/Christian
Såg precis denna tråd: Kul projekt !
Själv började jag mitt stugbygge 2007 - 33 år gammal.
Iof hade jag renoverat lite i lägenheten och så innan, samt renoverat ett radhus - men som du sa: Man kan lära sig själv väldigt mycket, läsa , ta råd av andra och prova sig fram. Man får räkna med att det tar längre tid med allting bara
/K
Själv började jag mitt stugbygge 2007 - 33 år gammal.
Iof hade jag renoverat lite i lägenheten och så innan, samt renoverat ett radhus - men som du sa: Man kan lära sig själv väldigt mycket, läsa , ta råd av andra och prova sig fram. Man får räkna med att det tar längre tid med allting bara
/K
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Hehe som du sa.. allt tar längre tid än tänkt
Dom där eldosorna tog sin lilla stund.. mäta, mäta, mäta, såga, borra, mäta, plugga, limma, spackla, måla, måla, skruva, koppla.. då är en klar 
Här kommer lite bilder på mitt nyanlända solcellssystem! Som sagt var blev det en 150w panel
Såg ut att vara bra skit i alla fall! 
d^_^b
/Christian
Här kommer lite bilder på mitt nyanlända solcellssystem! Som sagt var blev det en 150w panel
d^_^b
/Christian
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Totalrenovering av 20-talslägenhet
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Socialt & Projekt -
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Socialt & Projekt -
Mellan och i projekt behövs träning, endast bilder inga ord!
Socialt & Projekt