Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Stödet kommer inte vara diskriminerande beroende avtalstyp. Stödet, ”högkostnadsskyddet” kommer gälla alla. Tim-pris jägarna kommer hamna i en sämre kategori eftersom de varit duktiga och sänkt sin fakturasumma (ej förbrukning)

Swnast slog ju stödet fel när alla över en viss kWh-förbrukning fick pengar. Vissa hade avtal med 50-60 öre/kWh så de gick med vinst när kompensationen kom.

Nu blir det rättvisare!

Stöd är för de som behöver det och inte en rättighet. Har man inte utgiften ska man inte heller få stöd.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Stödet kommer inte vara diskriminerande beroende avtalstyp. Stödet, ”högkostnadsskyddet” kommer gälla alla. Tim-pris jägarna kommer hamna i en sämre kategori eftersom de varit duktiga och sänkt sin fakturasumma (ej förbrukning)
Ok. Så man ska inte teckna timavtal eftersom man då får en lägre kostnad och därmed lägre bidrag? Trots att totalkostanden blir lägre jämfört med andra?

Därmed är du uppsatt på ignorelistan tillsammans med andra troll.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Stöd är för de som behöver det och inte en rättighet. Har man inte utgiften ska man inte heller få stöd.
Och har man medel att betala utan stöd har man heller inte behovet och bör bli utan.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Stödet ska väl baseras på en utredning som inte är överlämnad än? Men jag hoppas verkligen att det blir bättre än förra gången när vissa fick betalt för att förbruka el.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Så man ska inte teckna timavtal eftersom man då får en lägre kostnad och därmed lägre bidrag? Trots att totalkostanden blir lägre jämfört med andra?

Vi kan diskutera detta vidare när detaljerna om stödet spikats.

tveksamt tveksamt skrev:
Och har man medel att betala utan stöd har man heller inte behovet och bör bli utan.
Säg detta till alla miljardärer som tar emot barnbidrag.

useless useless skrev:

Precis! Man ska leta upp det dyraste fastprisavtal man kan hitta för att förhoppningsvis kunna maximera stödet. Massor av pengar att "tjäna"! :rofl::rofl::rofl:

• Haha
osiris
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Precis! Man ska leta upp det dyraste fastprisavtal man kan hitta för att förhoppningsvis kunna maximera stödet. Massor av pengar att "tjäna"! :rofl::rofl::rofl:
Jag rekommenderar rörligt tillsvidare.

Scouten skrev:
nja, du har nog rätt, men jag räknade på 50 bränder per 7 000 000 utförda tvättar, per år. Vilket jag nog ändå påstår är mer rätt. Maskinerna brinner när de används, så tvättar man varje dag, så är risken 365 gånger högre än om man tvättar 1 gång om året. Räknar man per tvättmaskin, så är ju risken samma, bara man äger en maskin.
Hmmm, skrev du inte om diskmaskiner, 2 miljoner, som kördes 3-4 gånger i veckan...?
Mitt antagande gällde om man använder diskmaskinen som genomsnittet, använder man den mindre så minskar såklart risken och använder man den inte alls så håller jag med om att risken blir minimal ;)

Scouten skrev:
Ganska ovanligt skulle jag säga, hur många diskmaskiner finns det i Sverige? Kan det var 2 000 000, som körs 3-4 gånger i veckan? Kanske? Det blir 7 000 000 körda maskiner per år.
Så brinner 50 på ett år? 50/7 000 000 diskningar, det är 0,0007142857143% av diskningarna som ger en brand.

Nu ska jag erkänna att jag ofta tappar bort mig i siffrorna, men det låter lite. Sen är väl problemet att om man kör sina 3,5 maskiner i veckan, ett år, så stiger risken till 0,13%? (Hjälp mig nu ni som kan matte, multiplicerar man antalet repetitioner med ursprungsrisken och får fram hur den ökar?) På tio år är den inte längre försumbar och under ens livstid är ju risken uppåt 10% att det skulle hända?
det med 50 bränder är bara vad jag läst. Vet inte om det stämmer men vi antar att det gör det.

Så här kommer jag ihåg att det fungerade med statistiken...
om du har 10% risk att något inträffar som är oberoende av föregående resultat och du vill veta sannolikheten att det INTE inträffar blir det
runda 1: (100-10)^1
runda 2: (100-10)^2 dvs 81%
runda 2: (100-10)^3 dvs ca 73%
osv

och med de siffror du tog fram , dvs risken att en enskild körning brinner är 0,0007142857143%
Då skulle sannolikheten att det inte ska brinna hemma hos en själv under 10 år vara 98.9%
Dvs den sammanlagda risken blir 1.1% att diskmaskinen brinner hemma hos en själv under 10år.
Den är inte så hög, men konsekvenserna om den skulle börja brinna och man kör bara maskinen då alla sover ... den konsekvensen är ju inte så trevlig om vi säger så.

Kollade nu på
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...produkter/kora-disk-och-tvattmaskin-nattetid/

och de anger så här många bränder per maskintyp per år
Tvättmaskin 40
Torktumlare 35
Diskmaskin 30
Kyl och frys 20

Själva poängen är precis som elsakerhetsverket skriver
"Med användning av elprodukter följer alltid en risk, även om risken är minimal kan konsekvenserna bli katastrofala"
Frågan är bara om man tycker att den minimala risken är värd den extrema konsekvensen om det skulle börja brinna då alla sover för att spara dessa i sammanhanget små pengar det handlar om.
Att däremot styra VVB att endast köra under natten tror jag dels gör att risken minskar då det blir färre av/på tillfällen samt billigare pga elpriser på natten att det är ur min synvinkel en bra ide.

tveksamt tveksamt skrev:
Ja, det tycker jag... det är ju därför man gör investeringar som tilläggsisolering, nya fönster, ny värmepanna osv. Rent krasst hade jag hellre sett bidrag där än till lägre elpris.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
A
C Cff skrev:
Hmmm, skrev du inte om diskmaskiner, 2 miljoner, som kördes 3-4 gånger i veckan...?
Mitt antagande gällde om man använder diskmaskinen som genomsnittet, använder man den mindre så minskar såklart risken och använder man den inte alls så håller jag med om att risken blir minimal ;)
Jo, 2 000 000 maskiner, som körs 3,5 (mitt emellan 3 och 4) gånger i veckan, blir 7 000 000 användningar om året.

M Matte Bygg skrev:
Säg detta till alla miljardärer som tar emot barnbidrag.
Nu känner inte jag så många miljardärer, men om jag kommer på att prata med någon av dem så ja, det ska jag göra.
Helt oavsett barnbidrag, tycker du att man bör få bidrag till elen om man inte behöver det?
Tycker du man ska få bidrag till elen för lyxkonsumtion?

A
M MrDizzy skrev:
det med 50 bränder är bara vad jag läst. Vet inte om det stämmer men vi antar att det gör det.

Så här kommer jag ihåg att det fungerade med statistiken...
om du har 10% risk att något inträffar som är oberoende av föregående resultat och du vill veta sannolikheten att det INTE inträffar blir det
runda 1: (100-10)^1
runda 2: (100-10)^2 dvs 81%
runda 2: (100-10)^3 dvs ca 73%
osv

och med de siffror du tog fram , dvs risken att en enskild körning brinner är 0,0007142857143%
Då skulle sannolikheten att det inte ska brinna hemma hos en själv under 10 år vara 98.9%
Dvs den sammanlagda risken blir 1.1% att diskmaskinen brinner hemma hos en själv under 10år.
Den är inte så hög, men konsekvenserna om den skulle börja brinna och man kör bara maskinen då alla sover ... den konsekvensen är ju inte så trevlig om vi säger så.

Kollade nu på
[länk]

och de anger så här många bränder per maskintyp per år
Tvättmaskin 40
Torktumlare 35
Diskmaskin 30
Kyl och frys 20

Själva poängen är precis som elsakerhetsverket skriver

Frågan är bara om man tycker att den minimala risken är värd den extrema konsekvensen om det skulle börja brinna då alla sover för att spara dessa i sammanhanget små pengar det handlar om.
Att däremot styra VVB att endast köra under natten tror jag dels gör att risken minskar då det blir färre av/på tillfällen samt billigare pga elpriser på natten att det är ur min synvinkel en bra ide.
Om vi tittar på tvätt och torktumlare, så står de i tvättstugan. Dörren dit är alltid stängd, så börjar det brinna, så lär rummet snabbt bli rökigt. Jag har rökdetektor kopplad till övriga larmet där inne, så jag räknar iskallt med tidig upptäckt.

Jag skulle vilja se statistik på hur många som dör av att de kör tvättmaskin eller diskmaskin på natten, varje år. Sen kan vi jämföra det med vedeldning, värmeljus, chips, fet mat, vin, kvinnor och sång och allt annat som är fullständigt livsfarligt.

När det gäller äldre människor tror jag att man bör förbjuda mattor och trappor först. 1000 äldre (över 65) för varje år av fallolyckor, de flesta sker i hemmet. 75% sker i hemmiljö. Sladdar, lösa mattor och hala golv räknas upp som skäl, liksom stå på pallar och stolar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.