102 448 läst · 236 svar
102k läst
236 svar
Å kyrkan står kvar...
När väl markarbetet var avklarat var det bara att fortsätta uppåt. Prio ett var vatten och avlopp till badrummet på övervåningen så det i alla fall finns ett ställe med toalett och rinnande vatten.
Rören bredvid avloppet är värmerör.
På våningen ovanför var det bara att gräva fram rören och byta det som var möjligt. Avloppsstammen fortsätter upp genom taket.
Jag passade även på att göra toalettrummet lite större så det går att klämma in en dusch där. Kan vara bra att ha då badrummet på övervåningen också behöver en renovering snart.
Många rör blir det...
De gamla svettiga järnrören byttes mot nya PEX med proffsiga fördelare i källaren (Det är källare under en tredjedel av huset. Dock inte där avloppet går).
Nya rören inknölade genom ett hål i väggen tillsammans med asbeströren till värmen.
Lite gips och takpanel så är det nästan klart sen.
Golvet och taket ihoplappat på våningen ovanför. Syns knappt ett spår...
Väggarna blir stående plank. Stabilt och utrymmesbesparande.
Rören bredvid avloppet är värmerör.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På våningen ovanför var det bara att gräva fram rören och byta det som var möjligt. Avloppsstammen fortsätter upp genom taket.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag passade även på att göra toalettrummet lite större så det går att klämma in en dusch där. Kan vara bra att ha då badrummet på övervåningen också behöver en renovering snart.
Många rör blir det...

Logga in
Skapa konto
De gamla svettiga järnrören byttes mot nya PEX med proffsiga fördelare i källaren (Det är källare under en tredjedel av huset. Dock inte där avloppet går).

Logga in
Skapa konto
Nya rören inknölade genom ett hål i väggen tillsammans med asbeströren till värmen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Lite gips och takpanel så är det nästan klart sen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Golvet och taket ihoplappat på våningen ovanför. Syns knappt ett spår...

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Väggarna blir stående plank. Stabilt och utrymmesbesparande.

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Imponerande ombygge !! Kul att du fotodokumenterat så mycket, lätt att glömma när man är i farten....
men en välsignelse att ha.
men en välsignelse att ha.
I köket vägg i vägg har vi haft stora problem med möss som kommer upp genom alla hål efter äldre och mindre gamla vatten- och avloppsinstallationer.
Dåligt med bilder, men jag skottade ur sågspånet, lappade ihop hålen i trossbotten hjälpligt och gjöt igen alla springor och kvarvarande hål med betong.
även i badrummet la jag betong runt rören där de kommer igenom trossbotten, så förhoppningsvis blir det inte lika fritt fram för alla gnagare längre.
Före.
Efter.
Så, då är vi framme i nutid. Nya toaletten är i princip klar för mattläggaren och köket saknar diskbänk i väntan på inspiration.
Dåligt med bilder, men jag skottade ur sågspånet, lappade ihop hålen i trossbotten hjälpligt och gjöt igen alla springor och kvarvarande hål med betong.
även i badrummet la jag betong runt rören där de kommer igenom trossbotten, så förhoppningsvis blir det inte lika fritt fram för alla gnagare längre.
Före.

Logga in
Skapa konto
Efter.

Logga in
Skapa konto
Så, då är vi framme i nutid. Nya toaletten är i princip klar för mattläggaren och köket saknar diskbänk i väntan på inspiration.
Nyfiken på vad borrhålen i golvbräderna har för funktion? Hålla i skåpsockeln?useless skrev:
I köket vägg i vägg har vi haft stora problem med möss som kommer upp genom alla hål efter äldre och mindre gamla vatten- och avloppsinstallationer.
Före.
[bild]
Efter.
[bild]
I väntan på en större uppdatering tänkte jag berätta lite om hur det kan gå till när man söker bygglov. Jag var förvånad tidigare över att bygglovet för ändrad användning bara kostade 7 777:- trots en ganska lång dialog med kommunen om tillgänglighetskrav, energihushållning, etc och ett antal kompletteringar. Man har ju hört talas om folk som får betala flera tiotusentals kronor för att få lov att bygga ett simpelt kataloghus på en detaljplanerad villatomt... Nu var det dags igen och den korta versionen är väl att den totala upplevelsen gått från utmärkt till att i alla fall fortfarande vara prisvärd i genomsnitt.
Efter några års vånda har vi insett att kyrkan behöver målas om och vi började fundera på vilka kulörer den haft genom åren och hur den eventuellt såg ut från början. För att få svar tog vi kontakt med länsantikvarien och bokade in ett hembesök tillsammans med konservatorn Per Mattsson.
Det fanns en ganska grundlig färgutredning sen förra gången man målade om i början av 90-talet (som man av någon anledning struntade i när man valde kulör den gången). Per Mattsson tog några färgprover uppdaterade den gamla utredningen med moderna färgkoder och historisk bakgrund till olika kulörer, färgtyper och fasadtyper mm.
Eftersom det blir en ändring av fasaden behövs såklart ett bygglov. Dessutom är huset kulturminnesskyddat, så länsantikvarien måste godkänna alla ändringar.
Kommunen har ett IT-system för bygglov där man får en notis varje gång nånting händer i ärendet. En sammanfattning av det hela ser ut så här (fritt från minnet):
- Vi skickade in en ansökan elektroniskt och bifogade färgutredningen och en beskrivning av förutsättningarna.
- Några dagar senare får vi en notis om att en handläggare har börjat titta på ärendet
- Fem minuter senare har handläggaren konstaterat att det finns ett kulturminnesskydd och skickar frågan vidare till länsantikvarien.
- Efter ytterligare någon dag inkommer ett svar från länsantikvarien med lite sarkastisk underton där vederbörande undrar varför kommuntjänstemannen inte verkar ha läst bilagan till ansökan där det klart och tydligt står att de önskade ändringarna godkänns.
- Efter ytterligare någon dag tittar handläggaren på det uppdaterade ärendet i fem minuter, konstaterar att det inte finns några hinder och godkänner ansökan.
- Kommunen skickar en faktura på 5 625:-
Efter några års vånda har vi insett att kyrkan behöver målas om och vi började fundera på vilka kulörer den haft genom åren och hur den eventuellt såg ut från början. För att få svar tog vi kontakt med länsantikvarien och bokade in ett hembesök tillsammans med konservatorn Per Mattsson.
Det fanns en ganska grundlig färgutredning sen förra gången man målade om i början av 90-talet (som man av någon anledning struntade i när man valde kulör den gången). Per Mattsson tog några färgprover uppdaterade den gamla utredningen med moderna färgkoder och historisk bakgrund till olika kulörer, färgtyper och fasadtyper mm.
Eftersom det blir en ändring av fasaden behövs såklart ett bygglov. Dessutom är huset kulturminnesskyddat, så länsantikvarien måste godkänna alla ändringar.
Kommunen har ett IT-system för bygglov där man får en notis varje gång nånting händer i ärendet. En sammanfattning av det hela ser ut så här (fritt från minnet):
- Vi skickade in en ansökan elektroniskt och bifogade färgutredningen och en beskrivning av förutsättningarna.
- Några dagar senare får vi en notis om att en handläggare har börjat titta på ärendet
- Fem minuter senare har handläggaren konstaterat att det finns ett kulturminnesskydd och skickar frågan vidare till länsantikvarien.
- Efter ytterligare någon dag inkommer ett svar från länsantikvarien med lite sarkastisk underton där vederbörande undrar varför kommuntjänstemannen inte verkar ha läst bilagan till ansökan där det klart och tydligt står att de önskade ändringarna godkänns.
- Efter ytterligare någon dag tittar handläggaren på det uppdaterade ärendet i fem minuter, konstaterar att det inte finns några hinder och godkänner ansökan.
- Kommunen skickar en faktura på 5 625:-
Jag har gjort samma resa två gånger, ena gången från eckleastiksbyggnad till bostad, andra gången från skola till bostad. Kostade ungefär 10 kkr varje gång.useless skrev:
I väntan på en större uppdatering tänkte jag berätta lite om hur det kan gå till när man söker bygglov. Jag var förvånad tidigare över att bygglovet för ändrad användning bara kostade 7 777:- trots en ganska lång dialog med kommunen om tillgänglighetskrav, energihushållning, etc och ett antal kompletteringar.
jag har inget problem med det så länge kostnaden ligger i närheten av den nedlagda arbetsinsatsen. Jag hade förväntat mig att bygglovet från ecklesiastikbyggnad till bostad skulle kosta 4-5 gånger mer, så än så länge ligger jag väl plus på bygglovskontot rent mentalt i alla fall...T Troberg skrev:
Om nåt år ska jag flytta avloppsanläggningen. Vi får se vad den byråkratiska kostnaden hamnar på då.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 499 inlägg
Dom får inte ta ut överavgift. Ofta är bygglovsavgiften subventionerad, men också utsmetad så man får betala ett snitt för alla bygglov i kommunenuseless skrev:
jag har inget problem med det så länge kostnaden ligger i närheten av den nedlagda arbetsinsatsen. Jag hade förväntat mig att bygglovet från ecklesiastikbyggnad till bostad skulle kosta 4-5 gånger mer, så än så länge ligger jag väl plus på bygglovskontot rent mentalt i alla fall...
Om nåt år ska jag flytta avloppsanläggningen. Vi får se vad den byråkratiska kostnaden hamnar på då.
Hur definieras ”överavgift”. Om man får betala någon snittavgift är den ju sannolikt för hög (i förhållande till vad det faktiskt kostar) för rätt många.Rabbithole skrev:
Beroende då på ev. subventioner.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 499 inlägg
Kommunen får inte göra vinst på verksamheten med bygglovsavgiften. Alltså vad det kostar att anställa handläggare, etc. Mot vad man tar ut för avgift. Samma gäller för avloppstaxa.tveksamt skrev:
Brasklapp att jag bara hört detta berättat för mig och inte läst reglerna
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Källaren från 1969 blir som ny: Maskinrum
Socialt & Projekt -
Renovering av Stenbergs CSB bordssåg
Socialt & Projekt -
Villa Ramnemark 2.0, Nytt hus och nya projekt
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Bygga A-framehus och tillhörande garage
Socialt & Projekt