Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Skärmdump som visar elanvändning och kostnader för off-peak kontra viktat spotpris med besparingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Än så länge är jag ganska övertygad om timprisets fördelar Två elbilar i hushållet som laddas till 99% hemma.

Gällande elbilarna så står de inom överskådlig framtid för en vääääääldigt liten del av den totala elförbrukningen i landet.
 
JanneJanne123
För min del är det inte den generella besparingen som driver mig, mer möjligheten att faktiskt kunna slippa att köpa el under de extrema prisstoppar som det finns risk för i vinter. Jag undviker gärna att betala 40 spänn per kWh. Om jag då på köpet utan att i stort sett göra något alls kan spara 10-15% av elräkningen redan nu när det fortfarande är relativt billigt ser jag inte det som en nackdel.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
E EnPlatsPåLandet skrev:
Gällande elbilarna så står de inom överskådlig framtid för en vääääääldigt liten del av den totala elförbrukningen i landet.
Japp, men är en rätt tydlig andel av förbrukningen för ett hushåll med elbil(ar).

Och skulle hela sveriges personbilsflotta vara elbilar redan idag, så skulle laddningen av dessa vara ca 6-8% av hela Sveriges elförbrukning av idag. Om folk skulle köra samma resor som idag, dvs vare sig mer eller mindre.
Och Sveriges årliga överproduktion av el (den vi exporterar) så skulle ca hälften räcka till att ladda alla elbilar, om alla personbilar var elbil.
(Däremot kommer det då in saker som när och var finns det överskott att exportera och när och var måste vi ladda elbilarna, det är ingen perfekt match här)
 
Timpris låter jättebra på papper men som mycket annat är det sanning med modifikation. Gynnar såklart
elbilsägare men är också ett måste idag. Elnätet i SE4 hade fått allvarliga problem om folk inte hade "tjänat"
att ladda på natten. Priserna hade garanterat varit uppe i skyarna konstant.

Det finns ingen realitet i timpris för hushållsel på dagen i nuläget ... och Ingen kommer köra nattpass i större utsträckning med tvätt och tork, storkok för 1 vecka framåt osv...

Vill du verkligen "tjäna" pengar i dagens läge så är den generella elförbrukningen du behöver minska. Eller i vart fall bli smartare med din elanvändning.

Som nån annan skrev är den kollektiva idiotin som i många fall driver upp priserna.
 
Jag tecknade timpris efter att ha installerat solceller. Det är mer fördelaktigt.
 
Precis !

Timpris och egen produktion och helst nån form av lagringslösning det blir är en helt annan sak
 
För fler och fler kommer de bundna avtalen att gå ut... vad är då alternativen? Binda till snorhöga priser om det ens går, att ha rörligt avtal eller att ha timpris. I min värld är timpris självklart, då kan jag välja att sänka dygnets snittpris. Sedan vill jag påpeka att ex vis Greenley och Tibber inte har någon uppsägningstid (om inget har ändrats nyligen) och då kan man dessutom ändra sig om man känner att man inte orkar ha kontroll. Timpris kommer man att sänka konsumtionen och styra den till tider då vi inte har samma elbrist.
 
Kanske är det så för dig men generellt för ett hushåll / familj utan elproduktion och som inte kör elbil.... 2-3 barn och allt annat därtill ? Jag vill mer än gärna bli övertygad om att timpris gör extrem skillnad.. utslaget över en månad... eller 1 år
 
M Matte Bygg skrev:
”Nja, så länge priserna är lägre på natten,….”

De är låga nu, men när varenda jöns och Jeppe ska ha timpris och styra om sin storförbrukning till natten, så lär det inte vara så ”låga” priser…

Jämför när de första elhybriderna kom för ca 20 år sen och ägarna fick förmåner som att parkera gratis, tullfritt när man körde in/ut i Stockholm etc.
Allt det är borta nu. *poff* borta som att Joe Labero trollat bort det.

Alltså: idag är timpris ok. Men när för många har timpris då är det inte ekonomiskt fördelaktigt längre…som i naturen, blir en art högre upp i näringskedjan för många så räcker inte födan och de kommer svälta ihjäl. Timpris-folket kommer få dyrare el och att inte tala om förhöjda brandrisken när huset dundrar av elmaskiner, torktumlare, torkskåp och tv.
Fast om "timprisefolket" får högre pris så kommer ju vi "snittprisbetalare" få ännu högre pris !?

För inte tala om att de som då ev får högre pris på natten, då snabbt ställer om och tex kör tvätten på dagen osv - helt i enlighet med när billigaste elen finns...eller så byter man avtal om det finns något förmånligar (man är ju oftast inte bunden så länge med timprisavtal).
 
Mikael_L
G Geo-Vetaren skrev:
Kanske är det så för dig men generellt för ett hushåll / familj utan elproduktion och som inte kör elbil.... 2-3 barn och allt annat därtill ? Jag vill mer än gärna bli övertygad om att timpris gör extrem skillnad.. utslaget över en månad... eller 1 år
Alla har olika förutsättningar, så är det.

Jag saknar t.ex. ackumulatortank, så teoretiskt har jag svårt att förändra uppvärmningen, men jag ska satsa på ett försök att betongplattan med golvvärme kan agera typ ackumulator, för det tar nog ett halvt dygn för huset att tappa 1-2 grader i temp med tanke på att det är typ10 ton betong som ska svalna.

Att hålla på och dammsuga på nätter och sånt, det kommer vi inte hålla på med.

Hyresrätter med uppvärmning ingående i hyran, eller om man har fjärrvärme, då blir det svårt att påverka något speciellt, kanske ifall man har elbil då.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast om "timprisefolket" får högre pris så kommer ju vi "snittprisbetalare" få ännu högre pris !?

För inte tala om att de som då ev får högre pris på natten, då snabbt ställer om och tex kör tvätten på dagen osv - helt i enlighet med när billigaste elen finns...eller så byter man avtal om det finns något förmånligar (man är ju oftast inte bunden så länge med timprisavtal).
Ifall detta lyckas så bra att timpriserna på natten stiger, då lär dagpriset sjunka ännu mer, och genomsnittspriserna något åtminstone.
Så alla kommer tjäna på att en del väljer timprisavtal och jobbar med att jämna ut konsumtionen över dygnets timmar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ifall detta lyckas så bra att timpriserna på natten stiger, då lär dagpriset sjunka ännu mer, och genomsnittspriserna något åtminstone.
Så alla kommer tjäna på att en del väljer timprisavtal och jobbar med att jämna ut konsumtionen över dygnets timmar.
Absolut: Jag menade egentligen att stiger priset för en timprisbetalare så är det troligen pga allmänt högre pris, eftersom man ju kan utjämna och "jaga" priser så att säga...
 
G Geo-Vetaren skrev:
......... Jag vill mer än gärna bli övertygad om att timpris gör extrem skillnad.......
Jag är i liknande situation utan elbil eller uppvärmning med 3-5 barnbarn som kommer under helger och lovdagar. Normalt går då tvättmaskinen dagligen, diskmaskinen efter alla måltider, bastu/dusch när grabbarna spelat fotboll och när dotter/dotterdotter sprungit milen. Jag kan inte styra deras aktiviteter efter ekonomiska klockslag när dessutom min normala kWh-förbrukning ligger en bra bit under kWh/år.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Scouten skrev:
Ganska ovanligt skulle jag säga, hur många diskmaskiner finns det i Sverige? Kan det var 2 000 000, som körs 3-4 gånger i veckan? Kanske? Det blir 7 000 000 körda maskiner per år.
Så brinner 50 på ett år? 50/7 000 000 diskningar, det är 0,0007142857143% av diskningarna som ger en brand.
Nu ska jag erkänna att jag ofta tappar bort mig i siffrorna, men det låter lite. Sen är väl problemet att om man kör sina 3,5 maskiner i veckan, ett år, så stiger risken till 0,13%? (Hjälp mig nu ni som kan matte, multiplicerar man antalet repetitioner med ursprungsrisken och får fram hur den ökar?) På tio år är den inte längre försumbar och under ens livstid är ju risken uppåt 10% att det skulle hända?
Kan man inte bara räkna med att 50 maskiner av 2 miljoner börja brinna varje år. Med andra ord drabbas 50/2000000=0,0025% av alla maskiner varje år. Lever du i 100 år och drabbas som genomsnittet så är sannolikheten att just din maskin att någon gång under de 100 åren börja brinna 0,25%. Tänker jag rätt? (jag tror du tappade bort dig när du jämförde 50 bränder per år med 7 miljoner diskningar i veckan - du borde jämföra med antalet diskningar per år...)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alla har olika förutsättningar, så är det.

Jag saknar t.ex. ackumulatortank, så teoretiskt har jag svårt att förändra uppvärmningen, men jag ska satsa på ett försök att betongplattan med golvvärme kan agera typ ackumulator, för det tar nog ett halvt dygn för huset att tappa 1-2 grader i temp med tanke på att det är typ10 ton betong som ska svalna.

Att hålla på och dammsuga på nätter och sånt, det kommer vi inte hålla på med.

Hyresrätter med uppvärmning ingående i hyran, eller om man har fjärrvärme, då blir det svårt att påverka något speciellt, kanske ifall man har elbil då.
Helt riktigt !

Man får börja identifiera alla små bäckar i hushållet.

Robotdammsugare blev t.ex ett bra alternativ för mig gällande vardagsstädning.. Den gör jobbet till 80-90 %
Förbrukar mindre än 1/10 av elen efter laddning och dammsugning av samma yta. Man får naturligtvis anpassa hemmet lite men väl värt.

Sen får man bara inse att vissa vardagslyx får man kompromissa med en tid framöver.. Det kostar inget att ta på en tröja.. 1,2 grader kallare gör stor skillnad på månadsräkningen om man bor i villa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.