Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Elprisstöd på ingång!
Nu framstår det som ännu mer oklokt, nästan dumdristigt att teckna Tim-pris!
Imorgon tillträder regering som kommer delbetala el-fakturorna fr.o.m. 1/11
Elprisstödet blir en bättre affär för alla med rörligt. Särskilt för de i prisområde 3 enligt källor.
 
  • Haha
Magnus E K
  • Laddar…
A
C Cff skrev:
Kan man inte bara räkna med att 50 maskiner av 2 miljoner börja brinna varje år. Med andra ord drabbas 50/2000000=0,0025% av alla maskiner varje år. Lever du i 100 år och drabbas som genomsnittet så är sannolikheten att just din maskin att någon gång under de 100 åren börja brinna 0,25%. Tänker jag rätt? (jag tror du tappade bort dig när du jämförde 50 bränder per år med 7 miljoner diskningar i veckan - du borde jämföra med antalet diskningar per år...)
nja, du har nog rätt, men jag räknade på 50 bränder per 7 000 000 utförda tvättar, per år. Vilket jag nog ändå påstår är mer rätt. Maskinerna brinner när de används, så tvättar man varje dag, så är risken 365 gånger högre än om man tvättar 1 gång om året. Räknar man per tvättmaskin, så är ju risken samma, bara man äger en maskin.
 
Jag måste säga att elen är långt från vår största utgift. Att spara några tusenlappar per år är inte så viktigt. Bara för det slösar vi inte med el så länge åtgärden är smärtfri.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vad är syftet med den här tråden?
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Elprisstöd på ingång!
Nu framstår det som ännu mer oklokt, nästan dumdristigt att teckna Tim-pris!
Imorgon tillträder regering som kommer delbetala el-fakturorna fr.o.m. 1/11
Elprisstödet blir en bättre affär för alla med rörligt. Särskilt för de i prisområde 3 enligt källor.
Det senaste jag såg igår var att det kommer dröja innan vi vet. Har du nån länk så man kan kolla?
 
A
M Matte Bygg skrev:
Elprisstöd på ingång!
Nu framstår det som ännu mer oklokt, nästan dumdristigt att teckna Tim-pris!
Imorgon tillträder regering som kommer delbetala el-fakturorna fr.o.m. 1/11
Elprisstödet blir en bättre affär för alla med rörligt. Särskilt för de i prisområde 3 enligt källor.
Nu slår du väl vilt omkring sig? Om det blir dyrare med timprisavtal, som du säger, och stödet tittar på fakturasumman, så får man ju mer stöd om man har timpris?

Tittar man istället på kWh, så är man ju en vinnare med timpris, för man har köpt sin el billigare ( som många av oss påstår), men får samma bidrag som de dyrare rörliga avtalen,

Om du har fel och timpris är markant billigare och staten tittar blint på fakturasumman så lär vi förlora lite stödpengar.

Det som stör mig är att oavsett vad, så får de som gjort mest, minst stöd. Har man monterar solceller, bytt fönster tilläggsisolerat och fixat FTX-ventilation och därmed verkligen tagit ansvar och sänkt sin energiförbrukning, så blir man inte premierad alls, däremot får poolägare, spabadsägare och folk som vägrar konvertera från direktverkande el full pott.
 
  • Gilla
Husgubbe och 2 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Nu slår du väl vilt omkring sig? Om det blir dyrare med timprisavtal, som du säger, och stödet tittar på fakturasumman, så får man ju mer stöd om man har timpris?

Tittar man istället på kWh, så är man ju en vinnare med timpris, för man har köpt sin el billigare ( som många av oss påstår), men får samma bidrag som de dyrare rörliga avtalen,

Om du har fel och timpris är markant billigare och staten tittar blint på fakturasumman så lär vi förlora lite stödpengar.

Det som stör mig är att oavsett vad, så får de som gjort mest, minst stöd. Har man monterar solceller, bytt fönster tilläggsisolerat och fixat FTX-ventilation och därmed verkligen tagit ansvar och sänkt sin energiförbrukning, så blir man inte premierad alls, däremot får poolägare, spabadsägare och folk som vägrar konvertera från direktverkande el full pott.
Vi har ännu inte sett hur stöden ska se ut. Men det har ju varnats från många håll för att införa rena subventioner.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det senaste jag såg igår var att det kommer dröja innan vi vet. Har du nån länk så man kan kolla?
Mina kontakter i nya regeringen.
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Mina åtgärder är mina och det stör mig inte alls att de som behöver får stöd. De är långsiktiga och kommer att betala sig över tid med eller utan stöd.

Har pool, spa och elbil men ingen direktverkande el :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Mina kontakter i nya regeringen.
Så nonsens då alltså
 
M Matte Bygg skrev:
Elprisstöd på ingång!
Nu framstår det som ännu mer oklokt, nästan dumdristigt att teckna Tim-pris!
Imorgon tillträder regering som kommer delbetala el-fakturorna fr.o.m. 1/11
Elprisstödet blir en bättre affär för alla med rörligt. Särskilt för de i prisområde 3 enligt källor.
Kommer de med timpris bli utan elpriskompensation?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Vi har ännu inte sett hur stöden ska se ut. Men det har ju varnats från många håll för att införa rena subventioner.
Ja, det vore väl typiskt, men då kvarstår ju ändå att om de utgår från användning, så gör det ingen skillnad vilket avtal man har, för det är ju när man förbrukar som man arbetar med.

Är det istället kostnaden, så beror det ju på vem som har rätt, men TS anser ju att timavtal är dyrare än rörligt, så då blir vi ju vinnare, inte förlorare, enligt hans sätt att se det.

Det är ju bara om vi timprisare gör enorma besparingar och man tittar på kostnaden, när man utformar bidragen, som vi blir förlorare.

Möjligen även vi som investerat i solceller också.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kommer de med timpris bli utan elpriskompensation?
Nej
 
M Matte Bygg skrev:
Elprisstöd på ingång!
Nu framstår det som ännu mer oklokt, nästan dumdristigt att teckna Tim-pris!
Imorgon tillträder regering som kommer delbetala el-fakturorna fr.o.m. 1/11
Elprisstödet blir en bättre affär för alla med rörligt. Särskilt för de i prisområde 3 enligt källor.
Och varöfr skulle de med timpris bli utan stöd ?
Möjligt att det blir på ngt sätt mer stöd om man förbrukar mer (vilket iofs är dumt om man gör det rent generellt, bättre är att ge rabatt på tex skatten eller liknande), men då behöver ju dom med timpris inte lika mkt stöd, mne dom förlorar ju inget på det heller iom at dom har lägre elpris i snitt uppenbarligen då ?
 
Scouten skrev:
Om du har fel och timpris är markant billigare och staten tittar blint på fakturasumman så lär vi förlora lite stödpengar.
Och inte ens i det läget kan rimligen totalkostanden efter stöd bli högre för den med timpris. Man kanske får ett mindre stöd, men i så fall bara för att man redan från början hade lägre kostnad för samma antal kWh. :D
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.