F
A Avemo skrev:
Tror du att det finns potential att nå fram med utfall av typen: "Är du inte läskunnig?" eller ”åk för helvete taxi i resten av ditt liv”? Det tror inte jag.
Det beror på, det kan ju vara effektivt för att få vissa att förstå att dom inte har potential att förstå och istället bara accepterar det alla säger. För det ifrågasättandet som TS har är löjligt och TS nivå är skadligt låg.
 
F fsn skrev:
det kan ju vara effektivt för att få vissa att förstå att dom inte har potential att förstå och istället bara accepterar det alla säger.
Det kanske det kan. För egen del tror jag att det för det mesta bara får dem att tycka att avsändaren är otrevlig. Det är i alla fall hur jag skulle reagera.
 
F fsn skrev:
Mer än jag visste. 3-fas laddning på laddhybrider är nåt som skulle dra med sig rätt stora kostnader, inte bara på laddaren men även på batterikylning som troligtvis behövs då.
Blanda inte äpplen med lingonmos!

Hur många trådar (faser) som används säger inget om hur stor effekt som överförs.
Jag har transformatorer som är 3-fas med max 100W total effekt liggande. (De är avsedda för styrkretsar...)

Om batterkylningen behöver vara aktiv under laddning eller ej beror säkert på hur stor effekt som krämas på under laddningen.

Och den andra frågan som blandas samman vilt i paraplydrinken:
3,7 kW kan man få från enfasmatning med 16A eller från 3-fasmatning med 5,3A / fas. 11kW kan man får från enfasmatning med 48A eller från 3-fasmatning med 16A / fas. Med det normala elsystemet i USA är valet självklart - man har 240V (enfas) att tillgå i villan, ofta 80 eller 100A. 3-fas används i kraftledningar och på industrianläggningar.

För att få 3-fasladdning krävs endera 3 st enfasladdare (3 gånger så dyrt) eller en laddare som är specialbyggd med 3 st intag och elekronikkomponenter för vardera.

Större delen av världen har INTE 3-fas i privatbostäder, och biltillverkare väljer det som är billigast och kan säljas på de flesta ställen.

I Sverige har vi inskrivet i mer eller mindre tvingande texter att det är 3-fas som skall gälla. Det var (tekniskt sett) utmärkt på 1900-talet när nästan all elmaterial för svensk marknad tillverkades i Sverige, men efter att vi öppnat gränserna mot en stor "fri marknad" för att få del av sänkta priser på prylarna med skalfördelar är det minst sagt korkat att våra regelskrivare sitter fast i ett antikt tänkande.

Den omnämnda Mercan med 32A 1-fasladdning är helt rimlig i många länder, men i Sverige krävs det en transformator 400/230V 7 kW för att mata den laddaren, och att man i resten av elanläggningen har "ström över" i tillgänglig huvudsäkring för att ta ut 19A i 2 av 3 faser. Tilläggas kan att den transformatorn kommer att bli varm när den jobbar, det blir med andra ord ökade förluster i den heliga energiförsörjningen av bilen.

Det skulle alltså gå att ladda den bilen i ett hus med 3 x 25A huvudsäkring (i vårt 400V-system), men då måste man se till att värmen till huset går på en enfasig värmepump som matas av den 3:e fasen.
 
F
S Soltorp40 skrev:
Blanda inte äpplen med lingonmos!

Hur många trådar (faser) som används säger inget om hur stor effekt som överförs.
Jag har transformatorer som är 3-fas med max 100W total effekt liggande. (De är avsedda för styrkretsar...)

Om batterkylningen behöver vara aktiv under laddning eller ej beror säkert på hur stor effekt som krämas på under laddningen.

Och den andra frågan som blandas samman vilt i paraplydrinken:
3,7 kW kan man få från enfasmatning med 16A eller från 3-fasmatning med 5,3A / fas. 11kW kan man får från enfasmatning med 48A eller från 3-fasmatning med 16A / fas. Med det normala elsystemet i USA är valet självklart - man har 240V (enfas) att tillgå i villan, ofta 80 eller 100A. 3-fas används i kraftledningar och på industrianläggningar.

För att få 3-fasladdning krävs endera 3 st enfasladdare (3 gånger så dyrt) eller en laddare som är specialbyggd med 3 st intag och elekronikkomponenter för vardera.

Större delen av världen har INTE 3-fas i privatbostäder, och biltillverkare väljer det som är billigast och kan säljas på de flesta ställen.

I Sverige har vi inskrivet i mer eller mindre tvingande texter att det är 3-fas som skall gälla. Det var (tekniskt sett) utmärkt på 1900-talet när nästan all elmaterial för svensk marknad tillverkades i Sverige, men efter att vi öppnat gränserna mot en stor "fri marknad" för att få del av sänkta priser på prylarna med skalfördelar är det minst sagt korkat att våra regelskrivare sitter fast i ett antikt tänkande.

Den omnämnda Mercan med 32A 1-fasladdning är helt rimlig i många länder, men i Sverige krävs det en transformator 400/230V 7 kW för att mata den laddaren, och att man i resten av elanläggningen har "ström över" i tillgänglig huvudsäkring för att ta ut 19A i 2 av 3 faser. Tilläggas kan att den transformatorn kommer att bli varm när den jobbar, det blir med andra ord ökade förluster i den heliga energiförsörjningen av bilen.

Det skulle alltså gå att ladda den bilen i ett hus med 3 x 25A huvudsäkring (i vårt 400V-system), men då måste man se till att värmen till huset går på en enfasig värmepump som matas av den 3:e fasen.
På tal om att blanda äpplen och päron. Jag jobbar med utveckling av globala produkter. Sist jag kollade så var det 120V 60Hz i USA på en fas och 240V på två faser. Det är fö inte alls så ovanligt som du gör gällande med 3-fas i USA. Däremot är det riktigt att i stora delar av världen är det säkras 1-fas upp otroligt högt. Om det är bättre och ”modernare” än lägre avsäkrad 3-fas kan man ju diskutera. Jag ser elstandarden på många europeiska nät som klart bäst i världen men det kan andra uttala sig om som kan det.

De flesta rena elbilar har en 3-fas AC laddare inbyggd så nån form av anpassning för den seriösa världen har ändå biltillverkarna.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
F fsn skrev:
Är du inte läskunnig?
Jag läser att du frågade om jag är läskunnig, läste jag rätt?
 
R rolfkn skrev:
Jag tycker det är uppenbart att trådstartaren skall anlita någon professionel att utföra detta ärbetet. Hur tror du brandkåren och försäkringsbolaget ställer sig när du med dina uträkningar har utfört en installation som riskerar elda upp ditt eget hus?
Elcentralen löser ut innan denna separata slinga hinner gå över 16A, inte huvudsäkringen ens, tekniskt sätt behöver jag ingen säkring ens då den redan är säkrad, det tar verkligen i för fack-fanatiker när någon tänker utanför boxen.
 
tommib tommib skrev:
Det var avsett att på ett tydligt sätt kommunicera att du har uppenbara problem med förståelsen av el, eftersom du inte verkar ta till dig detta på något annat sätt. Detta är något som är åtgärdbart. Om du väljer att se detta som ett personangrepp så får det stå för dig, på samma sätt som det får stå för @Avemo att han tycker att jag kallar dig för idiot. Det gör jag inte någonstans. Vad jag säger är, för att vara extra övertydlig, att ditt beteende som du uppvisar är extremt irriterande för en elektriker som ska installera något hos dig. Det är oklart om du är medveten om det.

Du har fått utmärkta förklaringar på varför det inte fungerar som du tror och tycker. Senast nu förklarade Fairlane på ett utmärkt sätt. Avemos tryckluftsanalogi var ett bra försök om än lite bristande eftersom tryck=potential medan flöde=ström så i det fallet skulle det fungera som du tänker om man hårddrar det.

Det är förståeligt att vilja köpa materielen själv med tanke på alla diskussioner om materielpriser som förekommer här på forumet. Om du följer de diskussionerna så kommer du dock märka att det tydligt förespråkas att man ska köpa kvalitetsmateriel. Att då dessutom slänga ner en C20 dvärg i korgen "för att den var några kronor billigare" är helt uppåt väggarna galet.
Säkringen är en ren formalitet, den är redan säkrad vid centralen så slår av innan 20A vilket som.
Dessutom har 20A blåa spakar, jag gillar blått.
 
De löser sig, jag trodde aldrig denna tråd kunde bli såhär framgångsrik.
 

Bästa svaret

tommib
J jesper--- skrev:
De löser sig, jag trodde aldrig denna tråd kunde bli såhär framgångsrik.
Nej, det är en väldigt framgångsrik trolltråd, det får jag medge.
 
F fsn skrev:
Det beror på, det kan ju vara effektivt för att få vissa att förstå att dom inte har potential att förstå och istället bara accepterar det alla säger. För det ifrågasättandet som TS har är löjligt och TS nivå är skadligt låg.
Två bilder av far och son med textballonger, "You mad bro?" och "He mad son", med olika uttryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
J jesper--- skrev:
[bild]
Du lider uppenbarligen av nån blandad form av mindervärdskomplex och förmåga att ta till dig och förstå råd. I kombination med obefintlig kompetens så är det olyckligt.
 
R Robert-san01 skrev:
Hoppas TS är medveten om att i fall en elfirma installerar så har du 50% bidrag på hela kostnaden för laddboxen, installation och material?
Det är det väl oavsett vem som kopplar in det? Bara o köpa o dra av på deklaration nästa år.
 
G guggen skrev:
Det är det väl oavsett vem som kopplar in det? Bara o köpa o dra av på deklaration nästa år.
Nej, det skall dras på fakturan från installatören.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.