33 327 läst · 97 svar
33k läst
97 svar
Föruppvärmning/kylning via mark
När man blåser varm luft i ett rör i marken så måste det ju hända att efter en tid blir marken runt om röret varmare och kan inte kyla luften lika effektivt som i starten. Sanden runt röret kan ju torka och blir mer som isolering än som värmeledare :-/. Och tvärtom vintertid - marken som kylls av kall luft fryser till slut och tillför knappt någon värme till luften i röret. Det är bara under övegångsperioder tills marken torkat eller frusit som man kan ha någon nytta av ett luftrör nergrävt ca 1 m i marken, har jag för mej. Tror inte att man kan kyla eller värma luften i evigheter med detta system för temperaturskillnaden (melan luft och mark) som ska driva detta värmeväxlingsproces blir mindre och mindre. Man tillverkar egen källe i marken på 1m djup. Det beror på många faktorer hur snabbt temperatskillnaden närmar sej 0 men det gör den till slut, tror jag. En av dom är luftens mängd ( rörets längd och diametern) och hastighet. Eller har jag missat något viktig princip i min resonemang som säger att det fungerar bättre än jag tror? Finns det förutsättningar att lyckas som jag missat?
gaia
gaia
Kul att få höra vad folk har fått för resultat av allt grävande och rörläggande.
Tanken om att skapa tjäle i marken fick mig att fundera lite till då jag först tänk dra rör genom betongplatten och sedan svänga ut dessa under tomten med förgreningar till kanske 3 slingor.
Men det kan ju inte vara bra att skapa tjäle under betongplatten, känns som man skulle kunna skada hela grunden?
Man kanske kan "isolera" rören genom att lägga grus runt dem tills man kommit någon meter ut från huset?
Det skulle vara skönt att slippa dra ut fula avloppsrör med isolering rakt ut ur husfasaden. (En sådan lösning kommer förvisso aldrig gå igenom den estetiskt granskande nämden (min sambo), vilket kanske är tur.)
/Fredrik
Tanken om att skapa tjäle i marken fick mig att fundera lite till då jag först tänk dra rör genom betongplatten och sedan svänga ut dessa under tomten med förgreningar till kanske 3 slingor.
Men det kan ju inte vara bra att skapa tjäle under betongplatten, känns som man skulle kunna skada hela grunden?
Man kanske kan "isolera" rören genom att lägga grus runt dem tills man kommit någon meter ut från huset?
Det skulle vara skönt att slippa dra ut fula avloppsrör med isolering rakt ut ur husfasaden. (En sådan lösning kommer förvisso aldrig gå igenom den estetiskt granskande nämden (min sambo), vilket kanske är tur.)
/Fredrik
Kan man räkna på vad det kostar att värma luft med en elektriskt förvärmare?
T.ex. hur många watt behöver tillföras för att värma 125m3 luft/timmen från +5 till +19 grader?
Gissar att energiinnehållet i luften varierar med temperaturen och fuktinnehållet... Men det finns kanske några ungefärliga värden att använda?
Vad jag är ute efter är hur mycket energi som FTX:en sparar per timme. Helst mer än de 80 watt den drar..
T.ex. hur många watt behöver tillföras för att värma 125m3 luft/timmen från +5 till +19 grader?
Gissar att energiinnehållet i luften varierar med temperaturen och fuktinnehållet... Men det finns kanske några ungefärliga värden att använda?
Vad jag är ute efter är hur mycket energi som FTX:en sparar per timme. Helst mer än de 80 watt den drar..
Det specifika värmekapaciteten för luft är ungefär 1 kJ/kg*K och densiteten ungefär 1,2 kg/m³, så för att värma en kubikmeter luft en grad kelvin (celsius) krävs ungefär en kilojoule. Gör du det på en sekund blir effekten en kilowatt.perkele skrev:
Sitter fläktarna på "rätt" sätt kommer så gott som all energi som förbrukas av fläktarna att tillföras huset, förutom den rörelseenergi som finns i frånluften.perkele skrev:
Här kommer ett exempel i flera steg.
För att värma en kubikmeter luft en grad åtgår ungefär en kilojoule energi. För att värma fem kubikmeter luft tre grader åtgår ungefär 5*3*1 = 15 kilojoule.
För att fortsätta hänga med i svängarna bör man veta att definitionen av en watt är en joule per sekund. D.v.s. om man har en 40 W lampa tänd så förbrukar den 40 joule per sekund.
Åter till fem kubikmeter luft som skall värmas tre grader. För att beräkna vilken effekt som krävs måste vi veta hur ofta vi vill värma luften. Om det är en gång i sekunden krävs det en effekt på 15 kilojoule per sekund, d.v.s. 15 kilowatt, för att värma luften. Om vi istället vill göra det en gång i timmen så krävs det 15000 joule per 3600 sekunder, d.v.s. 15000/3600 [ch8776] 4,2 watt.
Om vi återgår till din ursprungliga fråga så var volymen 125m³ och temperaturskillnaden 19-5 = 14 grader celsius. Det åtgår alltså 125*14*1 = 1750 kilojoule för att värma luften. Då du vill göra det en gång per timme blir den nödvändiga effekten 1750000/3600 [ch8776] 490 watt.
Observera att detta är en mycket grov uppskattning, troligtvis i undekant.
För att värma en kubikmeter luft en grad åtgår ungefär en kilojoule energi. För att värma fem kubikmeter luft tre grader åtgår ungefär 5*3*1 = 15 kilojoule.
För att fortsätta hänga med i svängarna bör man veta att definitionen av en watt är en joule per sekund. D.v.s. om man har en 40 W lampa tänd så förbrukar den 40 joule per sekund.
Åter till fem kubikmeter luft som skall värmas tre grader. För att beräkna vilken effekt som krävs måste vi veta hur ofta vi vill värma luften. Om det är en gång i sekunden krävs det en effekt på 15 kilojoule per sekund, d.v.s. 15 kilowatt, för att värma luften. Om vi istället vill göra det en gång i timmen så krävs det 15000 joule per 3600 sekunder, d.v.s. 15000/3600 [ch8776] 4,2 watt.
Om vi återgår till din ursprungliga fråga så var volymen 125m³ och temperaturskillnaden 19-5 = 14 grader celsius. Det åtgår alltså 125*14*1 = 1750 kilojoule för att värma luften. Då du vill göra det en gång per timme blir den nödvändiga effekten 1750000/3600 [ch8776] 490 watt.
Observera att detta är en mycket grov uppskattning, troligtvis i undekant.
Pinfärska stats från Vasa, Finland. -3 ute, +2.5 grader på inkommande luft. Antar att det behövs kallare väder för att man ska se vad röret duger till.
Började bygga förra hösten. Lade då ner 25 meter avloppsrör (160mm) på 80cm:s djup. Röret är drenärat i lägsta punkten för att det eventuellt skulle gå att spola ur röret. Enligt ventilationsplaneraren var det egentligen igen risk för kondens på grund av luftmängden som passerar genom röret. Han rekommenderade även att drenäringshålen görs små så inte dålig lukt kan komma in från marken. Placerade röret så det kommer att ligga i skuggad mark sommartid, men hur stor skillnad det kan göra vet man ju ej.
Sen är jag nu lite inne på tankarna Gaia har. När det slår om till varmare väder kommer jag ju att få in luft som fortfarande kyls av marken. :-/ Men om det ändå fungerar att kyla ner luften heta sommardagar så kan det ju ändå vara prisvärt.
Började bygga förra hösten. Lade då ner 25 meter avloppsrör (160mm) på 80cm:s djup. Röret är drenärat i lägsta punkten för att det eventuellt skulle gå att spola ur röret. Enligt ventilationsplaneraren var det egentligen igen risk för kondens på grund av luftmängden som passerar genom röret. Han rekommenderade även att drenäringshålen görs små så inte dålig lukt kan komma in från marken. Placerade röret så det kommer att ligga i skuggad mark sommartid, men hur stor skillnad det kan göra vet man ju ej.
Sen är jag nu lite inne på tankarna Gaia har. När det slår om till varmare väder kommer jag ju att få in luft som fortfarande kyls av marken. :-/ Men om det ändå fungerar att kyla ner luften heta sommardagar så kan det ju ändå vara prisvärt.
Detta forum är ju fantastiskt!
Jag har gått runt några dagar och funderat på detta - gjorde några sökningar i förra veckan och plötsligt hittar man denna tråd!!!
Jag kommer att bygga knappt 300m2 i bergigt område. För att få till avlopp osv kommer jag att vara tvungen att lägga det under en väg som jag måste anlägga och som kommer att bli knappt 100m. Hela vägen kommer att slutta uppåt mot huset - mer eller mindre.
Allt som skall ner i backen behöver sprängas ner, dvs större delen av avloppsröret som skall gå under vägen. Det innebär ju att jag naturligtvis inte har lust att lägga ner rör runt tomten eftersom det knappast kommer att gå ihop sig att spränga ner för för förvärmning/förkylning (hmm - det ordet kanske kan misstolkas om man inte använder förvärmining i kombination...)
Om man använder rör för jordvärme är ju ett vanligt problem att man tydliga markeringar i marken på grund av de varierande temperaturerna som skapas. Sånt vill man ju inte ha under en väg.
En annan faktor är naturligtvis att hårdgjord mark med makadam och sprängsten kanske inte har idealiska förutsättningar för att ta upp temperatur även om jag har sand runt rören, som förmodligen dessutom kommer att spolas bort relativt snart.
Å andra sidan kanske det kan kompenseras av att längden på rören om jag gör en u-variant kan göras 200m, alternativt 2st rör/100m.
För min del, eftersom det är i Bohuslän är ju perioden med tokkalla vintrar mycket kort - det är snarare intressant med kyla eftersom den perioden är betydligt längre.
En försvårande faktor är att det tydligen skall vara ett radonområde. Dock har jag kollat med rätt många hus i byn. Samtliga har mätt radon och inget har höga värden. Å andra sidan ligger de andra husen längre ned mot åkrarna med lerjord och är knappast byggda direkt på berget som mitt kommer att bli (visst - plansprängt under platta, men ändå...)
Det innebär ju att jag helst skulle vilja vända värmeväxlarfunktionen i ftx-aggregatet så att den kylda luften från röret tillförde kyla till nyinhämtad friskluft.
I den bästa av världar är ett tätt plaströr oigenomträngligt för radon, så det kanske inte är någon fara?
/peo
Jag har gått runt några dagar och funderat på detta - gjorde några sökningar i förra veckan och plötsligt hittar man denna tråd!!!
Jag kommer att bygga knappt 300m2 i bergigt område. För att få till avlopp osv kommer jag att vara tvungen att lägga det under en väg som jag måste anlägga och som kommer att bli knappt 100m. Hela vägen kommer att slutta uppåt mot huset - mer eller mindre.
Allt som skall ner i backen behöver sprängas ner, dvs större delen av avloppsröret som skall gå under vägen. Det innebär ju att jag naturligtvis inte har lust att lägga ner rör runt tomten eftersom det knappast kommer att gå ihop sig att spränga ner för för förvärmning/förkylning (hmm - det ordet kanske kan misstolkas om man inte använder förvärmining i kombination...)
Om man använder rör för jordvärme är ju ett vanligt problem att man tydliga markeringar i marken på grund av de varierande temperaturerna som skapas. Sånt vill man ju inte ha under en väg.
En annan faktor är naturligtvis att hårdgjord mark med makadam och sprängsten kanske inte har idealiska förutsättningar för att ta upp temperatur även om jag har sand runt rören, som förmodligen dessutom kommer att spolas bort relativt snart.
Å andra sidan kanske det kan kompenseras av att längden på rören om jag gör en u-variant kan göras 200m, alternativt 2st rör/100m.
För min del, eftersom det är i Bohuslän är ju perioden med tokkalla vintrar mycket kort - det är snarare intressant med kyla eftersom den perioden är betydligt längre.
En försvårande faktor är att det tydligen skall vara ett radonområde. Dock har jag kollat med rätt många hus i byn. Samtliga har mätt radon och inget har höga värden. Å andra sidan ligger de andra husen längre ned mot åkrarna med lerjord och är knappast byggda direkt på berget som mitt kommer att bli (visst - plansprängt under platta, men ändå...)
Det innebär ju att jag helst skulle vilja vända värmeväxlarfunktionen i ftx-aggregatet så att den kylda luften från röret tillförde kyla till nyinhämtad friskluft.
I den bästa av världar är ett tätt plaströr oigenomträngligt för radon, så det kanske inte är någon fara?
/peo
Fick problem med oljud i min förvärmningsanläggning i dagarna, större mängder vatten verkar ha letat sig in efter undersökning igår se tråd (http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=48894).
Eftersom det inte finns någon föräggningsritning kan jag bara gissa var röret tar vägen och sedan gräva på måfå för att hitta problemet som sannolikt sitter i någon böj/skarv ute i gräsmattan.
Har någor råkat ut för detta innan och hur löste ni problemet?
Hälsningar
Tonny
Eftersom det inte finns någon föräggningsritning kan jag bara gissa var röret tar vägen och sedan gräva på måfå för att hitta problemet som sannolikt sitter i någon böj/skarv ute i gräsmattan.
Har någor råkat ut för detta innan och hur löste ni problemet?
Hälsningar
Tonny
Kul att läsa om detta, har haft ett sådant system i bruk sedan -86 det är ca 30 m 150 mm dia plaströr ligger i mark och i krypgrunden inga problem med kondens ochhar aldrig haft minusgrader på inkommande luft. Dessutom tas luften från en stor glasaltan i söderläge.........hur mycket energi som sparas hade varit intressant att räkna ut, formler??