Just rören är ByggMax ännu billigare på, dock ej alla böjar och sånt som man också behöver.
 
Hej!
Mycket intessant tråd. Jag nappar direkt. :)

Vi ska bygga hus först nästa sommar men jag vill suga in så mycket tips det bara går innna vi sätter igång.
Vi ska ha en panna i separat byggnad ca 15-20 m från huset och dra kulvert in till huset. Funderar på en FTX-anäggning som jag placerar i en större "gå in-garderob" på plan 2 i huset, minskar rördragning i huset på största möjliga sätt.

Min tanke är att när jag ändå gräver för kulvert  så kan jag lägga ett rör parallellt med kulverten kanske fyra gånger och på så sätt få ner 60 m rör. Frågan är då om luften kyler kulverten på vintern då jag suger ner kall luft intill denna  :-? eller om jag kan tillgodoräkna mig den effektförlusten på att jag trots allt värmer tilluften till huset.
På sommaren kan det ju bli omvänt. Om jag måste ha cirkulation i golvvärmen (måste jag ha det m h t trägolv som sväller?? :-/) så kanske spillvärmen i kulverten gör att jag inte får den kylande effekt jag är ute efter om jag lägger mina rör intill kulverten.

Det vore bekvämt att göra på detta sätt med tanke på att jag slipper ju gräva dubbla diken. Lägsta punkten kan jag ju lägga vid huset där jag redan har dränering. Tacksam för alla tips!
 
Jag nappade först på denna idé då jag också såg alla fördelar med den. Dock har jag nu hört från två helt oberoende håll (folk i branschen) att det i många fall har uppstått beväxtnad (mögel elller liknande) i tilluftsrören. Detta har givit dålig friskluft. Detta faktum samt frågan om hur mycket man verkligen sparar gör att jag känner mig ganska tveksam till att investera pengar och tid i ett dylikt system...
 
T
Då borde div ekobyar har skickat ut larmrapporter om detta. Det kan bero på att man ii vissa fall inte har något som helts filter innan luftöppningen så att div pollen/sporer mm kommer in och då ev kan gro i kondensen, eller att rören inte varit helt täta.
Å andra sidan borde samma fenomen då också dyka upp i div raka spirorör som hänger utan isolering eller filter och som används som luftintag på div ställen där det blir kondens inne i rören vintertid.
 
Emil J skrev:
Hej!
Mycket intessant tråd. Jag nappar direkt. :)

Vi ska bygga hus först nästa sommar men jag vill suga in så mycket tips det bara går innna vi sätter igång.
Vi ska ha en panna i separat byggnad ca 15-20 m från huset och dra kulvert in till huset. Funderar på en FTX-anäggning som jag placerar i en större "gå in-garderob" på plan 2 i huset, minskar rördragning i huset på största möjliga sätt.

Min tanke är att när jag ändå gräver för kulvert  så kan jag lägga ett rör parallellt med kulverten kanske fyra gånger och på så sätt få ner 60 m rör. Frågan är då om luften kyler kulverten på vintern då jag suger ner kall luft intill denna  :-? eller om jag kan tillgodoräkna mig den effektförlusten på att jag trots allt värmer tilluften till huset.
På sommaren kan det ju bli omvänt. Om jag måste ha cirkulation i golvvärmen (måste jag ha det m h t trägolv som sväller?? :-/) så kanske spillvärmen i kulverten gör att jag inte får den kylande effekt jag är ute efter om jag lägger mina rör intill kulverten.

Det vore bekvämt att göra på detta sätt med tanke på att jag slipper ju gräva dubbla diken. Lägsta punkten kan jag ju lägga vid huset där jag redan har dränering. Tacksam för alla tips!
Nja det ska nog inte va några problem om du har en bra o välisolerad kulvert, Det blir lite gungor o karuseller.. ;)
Det du ev kyler kulverten med på vintern tas ju igen av in luften till huset som värms av strålningsvärmen/kulvert förlusterna..

Som nämts i en tråd om mögel o annat elände så undviker du detta om det moteras filter före rören går ner i marken.. Finns stora o effektiva filter som har lågt motstånd.. ;)
 
2an skrev:
Finns stora o effektiva filter som har lågt motstånd.. ;)
Har du någon rekommentation på specifikt filter samt prisuppgift?
 
Tomtebo skrev:
Har du någon rekommentation på specifikt filter samt prisuppgift?
Nja kommer inte ihåg vad företaget heter men det är i skellefteå..
En kompis blev rekomenderad att köpa luftfilter till traktor hytten där av lantbrukshälsan då dom tydligen va riktigt effektiva o hade lågt motstånd.. Ska höra om han köpt filter där.. Jag tror dom gjorde måttbeställda filter.. ::)
Det har även varit nå reportage i tidningen där dom gjort filter till bussar, Vad som sas va det låga motståndet o att det t.o.m tog bort partiklarna från avgaserna så det funkade som en luftrenare..
 
Har nu hört efter o det va ett kolfilter dom gjorde men företaget hade tydligen gått i kk men hade hört att dom startat upp igen.. Filtren damsugas bara då dom blivit tillräckligt täta..
Det fanns även 2 olika typer av larm för när det va dags för rengöring.. :)

Han hade köpt till traktorn o det va inte direkt så mycket dyrare än ett vanligt pappersfilter..
 
Systemair har filter och filterhus som passar bra i små anläggningar.
Visst dom är rätt dyra dom fär filterna, och väljer man lite hägre filterklass är dom av engpngstyp och skall kasseras varje år.
Men då skall man tänka att dom filtrera bort i princip allt otrevligt man kan tänka och håller kanal/erna helt rena :)
 
Ska bygga nytt och försöker samla på mig så mycket info jag kan kring det här med markvärmd ventilation men det går rätt trögt.

Framförallt skulle man ju vilja ha feeback från fler än en person (masken10) om hur det blev när installationen blev klar?

Motsvarade anläggningen förväntningarna?
Är det svårt att hålla rent rören under marken?
Vad skulle gjorts annorlunda om du byggt anläggningen idag?
Blir det någon luktproblem med anläggningen?
Problem med radon?

Jag finns i Linköping och det vore grymt om man kunde få direktkontakt med Masken10 men jag får inte skicka personliga meddelan förrän jag skickat 10 poster så i värsta fall får jag väl sätt igång och posta hej vilt!  

Masken, om du läser detta kanske du kan skicka ett IM till mig?

Hoppas på mycket intressant feedback från alla som grävt ner ventilationsrör i backen!

/Mvh Fredrik
 
Mitt bidrag..
Det är jag som har den enkla men informativa sidan http://hem.bredband.net/b590256 :)

Markrören består av 3 parallella rör, varje rör är 3 pipor 110mm avloppsrör. Blir ungefär 3x18 meter rör. Alla rören löper i samma dike. De ligger på ca. 1 meters djup. Marken är Pinnmo. Lutningen på rören är från huset och de kommer in i källaren där värmeväxlaren står. Luftintagen har dragits upp till ca. 1,5 m ovan mark och försetts med enkla filterpåsar gjorda av filtermatta från Clas O, som filtrerar mygg, frön från Rallarrosar samt småjoxar. Rören mynnar i en sluttning så att jag kommer åt böjen på varje rör för att kunna dra igenom något för att rensa rören. Har gjort små dräneringar med vattenlås i böjarna så att ev. kondens ska kunna sippra ut. Innan värmeväxlaren sitter det ett påsfilter F5 tror jag... Efter värmeväxlaren sitter det en ELFI 400.

Det var meningen att rören skulle luta MOT huset då man enklare ser om det kommer kondens ur evakueringsrören. Nu gick inte det för då hade rören hamnat uppe i marknivå om det skulle bli någon lutning att tala om. Har iaf inte kunna se att det har varit kondens...

Skulle också ha tagit ett 200mm rör som är enklare att få rakt utan svackor på vägen. De passar också bättre mot 160mm spirorör... Nu fick jag vika till en uppsamlingslåda. 200mm rör är dock inte billiga om man inte känner någon...

*Motsvarade anläggningen förväntningarna?
Hade två mål. 1 svalt i kåken på sommaren. 2 ingen förvärmning av tilluft eller avfrostning av värmeväxlare ska behövas.
Svalkan sommartid uteblev... Sval luft på natten uteblev också... Snittemperaturen efter rören var högre än luftmedeltemperaturen :( (Umeåtrakten). Detta kan ju tyda på att en meters djup är på tok för lite. Men jag har ingen aning om vad det brukar vara för temperaturer en bit ned i backen.

Får se hur länge rören står emot vintern. Just nu ger rören 6 extra grader. Tror iaf inte att värmeväxlaren kommer att få känna på minus 25 till vintern.
Ska försöka hålla sajten uppe.

*Är det svårt att hålla rent rören under marken?
Har faktiskt inte kollat, ska göra det till sommaren. Tror inte att det är något problem. Det är ju bara att dra igenom en vattenslang och/eller en svamp med en handduk.

*Vad skulle gjorts annorlunda om du byggt anläggningen idag?
Lutning mot huset, om det hade gått. 200mm rör. Grävt djupare, vilket innebär en nedstigningsbrunn för att kunna komma åt att ta av böjen vid ev. rensing. Skulle nog också föredra lera framför pinnmo i backen :)

*Blir det någon luktproblem med anläggningen?
Näe.

*Problem med radon?
Ingen aning.

 
T
Mycket uppskattat bidrag. Roligt att det nu verkligen finns en som har dokumenterat denna idé och förverkligat den. Det som får mig att fundera över Perkeles resultat är om plaströr verkligen är bra medium för överföring av markyla/markvärme,
jag tänker då att lufthastigheten x genom röret samt värme/kylfaktor av röret i marken, då Perkele inte verkade få någon kylfunktion på sommaren, medans det nu verkar generera runt 6 grader +.


 
Borde blivit effektivare om perkele dragit isär rören (längre mellan) för om dom ligger ihop i samma dike borde effekten inte bli mer än ett grövre 18 meters rör..

Om det inte vore för att rören ska vara lätta att rengöra så borde det varit effektivare med ett rör som inte är slätt inuti utan typ dräneringsslang så det blir tubulens i röret eller.. ::)
 
Marken ovanför rören är en grusplan som ligger i solen från 11:00 tills solen går ned. Jag tror att det blir rätt varmt i backen också. Ångrar att jag inte slängde ned en givare i diket också. Det skulle inte skada om det var gräs och buskar som skuggade marken ovanför rören. Under Juli var det som mest ungefär 17-18 grader vid "Uteluft". Efter att luften passerat aggregatet så var tilluften ca. 20-21 grader trots att luften gick vid sidan av vvx:en. (Undrar hur mycket fläktmotorerna värmer?) Sen var det ju av någon anledning ännu varmare om jag satte en termometer i något av friskluftsdonen...

Ska iaf så gräsmatta över rören till nästa sommar. Får se om det ger något. Annars så blir det till att ta fram spaden och gräva djupare.

Finns det ingen som loggar temperaturer i backen? :D

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.