TimPellet skrev:
Den ICKE-perfekta kedjan utan markvärme ser ut så här:
Uteluft -20 -> Värmer den kalla luften till 10 med den 20 gradiga inomhusluften. -> -10 gradig luft skickas ut
Kan en vanlig värmeväxlare (utan kompressor) åstadkomma detta ? Dvs att skicka ut utluft med lägre temperatur än vad inluften håller? Även med 100% verkningsgrad borde väl en passiv växlare inte klara mer är att få lika temperatur på in och utluften, dvs värma den kalla inluften till 0 och skicka ut nollgradig luft?

Eller är de värmeväxlare vi diskuterar någon form av värmepump?

/ Fredrik (nyfiken nybörjare)
 
Motströmsvärmeväxlare kan i princip byta plats på värmeenergin mellan de två strömmarna. Det blir alltid lite förluster så hela vägen fram kommer man aldrig.
 
Mycket spännande.

Hur fungerar en sådan? Jag hittade inget särskilt på guggel.

/ Fredrik
 
Ursäkta om jag bumpar tråden men Rusticola har ju redan varit på den ;-)

Jag tror att det största problemet med att kyla med markrör är att anläggningarna är dimensionerade med hänsyn till husets ventilationsbehov. Om man skall kyla måsta man använda mycket mer luft än så, även om den är skapligt kall.

Exempel.

Villa på 150 m2 har ett ventilationsbehov på ca 55 l/s.
Vi klarar (i den bästa av världar) att få ned luften till 15° på sommaren
Temp inne är 25°.
Kyleffekten blir: flödet * tempskillnad * luftens värmekapacitivitet = 55 *(25-15) * 1,2 = 660 W
Dvs, ca 12 w / l/s.

Ett normalt värde, för komfortkyla, är 50 w/m2, dvs 50/12 ~ 4 l/s/m2 för att få en vettig kyleffekt.

Jämfört med det normala grundkravet på ventilationen, 0,35 l/s/m2, måste alltså flödet ökas med ca 12 gånger!!!

Det blir förstås bättre om man kan ha ännu kallare tilluft men i praktiken får man ofta dragproblem någonstans runt 14 grader. Om luften är varmare, som den kanske är efter markrören???, så blir problemet ännu större.

Jag tycker även att det som nämns i början av tråden, att man räknat med att marken håller konstant temperatur hela tiden, låter konstigt. Så fungerar det ju inte med ex.vis jordvärme i alla fall.

Som skrevs lite högre upp så är nog besparingen med markrör väldigt liten om man ändå har en värmeväxlare. Upprinnelsen till att man började med sådana var väl att man satta in stora självdragssystem där man inte kunde ha vanliga värmeväxlare pga att det inte fanns några fläktar finns som kan klara tryckfallet över själva växlaren.
 
Hej på er alla!
Hoppar in i tråden!!
Pluggar till byggingenjör med ekologisk inriktning och undrar om det är någon som har några ritningar på era markrör?

Får tacka för alla bra uträkningar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.