Daniel_N
Daniel_N: [citat] Det handlar om förbandet är hårt eller mjukt. Definition: Ett hårt förband dras åt till fullt moment med en åtdragsninsvinkel på ca 30° sedan skruvskallen kommit ner tätt mot planet. I ett mjukt förband måste skruven ibland dras mer än två hela varv innan man når fullt moment. /från info om Atlas Copcos nya PRO-serie
3 svar · 2,4k läst
K
kastrom: Det är en Hitachi CJ120VA. Fel av mig, det var Bacho ser jag nu, Bachobladen är 1,3 mm medans Festool är 1,9 mm i infästningen. /Kent
22 svar · 15,3k läst
D
drx: Om du är intresserad av att spendera lite pengar så säljer faktiskt Harald Nyborg en DeWalt 743 för 6600 kr :)
5 svar · 4,0k läst
S
sville: Den, Combivinklen alltså, är lite för klumpig i många fall där jag behöver mäta. Den från Bosch så najs ut, vet nån va den kostar?
6 svar · 7,4k läst
G
geschwint: [citat] Nja, borrhammare passar inte till allt. Den är för lågvarvig, oftast < 1000rpm. Skall man borra med den i stativ och mindre dimensioner så behövs mer varv >2000 och då blir det en vanlig (slag)borrmaskin. Att använda en borrhammare till trä och metall är mer en nödlösning än en funktion som hammaren är till för. Om borrhammaren inte redan kommer med en
4 svar · 1,7k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: är dom välsorterade kan du testa med en rätskiva i aluminium på ett par tre meter mot en vägg som dom också brukar ha till försäljning..finns i alla fall på k-rauta.. då kan du i alla fall se om linjen blir rak.. :) jag vågar inte riktigt lita på lågpris längre till sådant som kräver millimeter precision..men funkar det så är det ju bra förstås.
7 svar · 4,0k läst
S
star_daddy: Du ska ha en Supercut till vinkelslipen. Kallas nu även Safesaw System. Se www.toolbox.se - Snabblänkar - Supercut, Supersystem. Det tar några sekunder att köra ett grovt spår.
10 svar · 11,7k läst
Z
zephir: Hade samma som ejwbegysv, 1800w med 254mm klinga. Min överlevde relativt oöm behandling i drygt ett år. Det första som gick sönder var förlängningen av bordet, den del där klingan löper när man slajdar. Sen när brytaren hakade upp sig och vägrade bryta strömmen åberopade jag 2-årsgarantin. Jag skulle få en ny men valde att byta upp mig till en Bosch GCM 10s och pröjsa den på ett
4 svar · 4,7k läst
N
Niq: boschs tigersågsblad för cast and brick har fungerat väldigt bra till det som jag använt dom. Tycker inte att det har dammat speciellt mkt om dom när jag har kapat  tegel och annat.
7 svar · 5,5k läst
U
Ubbe: Det finns ju maskiner som inte väger mer än 800kg också för dom riktigt små jobben ;) Har en kompis som har ett par maskiner för uthyrning och minstingen väger 750kg, är 80cm bred och enkelt avmonterbar störtbåge. Den går alltså att transportera på en 1000kg vagn och tar sig in genom en vanlig dörröppning vid behov. Kapaciteten lär vara tillräcklig för att hålla 2man med
8 svar · 13,1k läst
B
BobTheBuilder: Här finns bra läsning: www.festoolusa.com/supplyimages/Getting_the_most_from_the_MFT_multifunction_table.pdf /Micke
5 svar · 1,9k läst
D
drx: Jag har Festo Rotex 125 som rekommenderas väldigt varmt. Denna underbara sak klarar inte trånga ställen men där kan man ju köra med en deltaslip av billigt fabrikat eller så väntar man och sparar för att köpa Festos Duplex.
5 svar · 6,5k läst
M
moliden141: [citat] en kakel såg och en kakel skärare är ju två skilda saker ska du bara skära raka snitt så behöver du ju ingen såg. sågen använd ju i hörn o annat som man inte kan skära.
16 svar · 18,0k läst
A
Annna: Klokt! Jag kommer att köpa den tillsammans med min syster som har tomten bedvid.
8 svar · 14,8k läst
B
BobTheBuilder: Jag tror att Festool riktar sig mer mot snickeri än husbygge. För den precision som krävs vid husbygge räcker det nog med Bosch, Dewalt, etc. Festool är dessutom ett mycket mindre märke, så de borde synas mindre än t.ex Bosch rent statistist.
51 svar · 7,8k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: ja..det och latex är ju alla byggares räddare i nöden. ;D.jag tänkte bara om det fanns något verktyg men det kanske blir svårt efter som ibland är ju betong sten hårt och ibland poröst som sand beroende på åldern ,så det skulle vara typ att man kunde ställa in ett lagom tryck i spikpistolen för betong isåfall. .jag hoppades nog lite för mycket på ett nytt verktygsinköp .. ;)
3 svar · 3,9k läst
pappskallen
pappskallen: Jag tror att det är som så att många tillverkare nischar sig. dom är helt enkelt bra på det dom är bra på, luddigt?? Ex Bosch: sticksåg, vinkelslip. Hitachi: cirkelsåg. Hilti: Borrhammare. DW: Kap/gir osv....... Kvaliten har nog generellt blivit sämre (mer plast istället för metall exempelvis) men tekniken och smidigheten bättre.
0 svar · 3,8k läst
G
geschwint: Kolla i Lunas katalog... dom har precis börjat importera och distribuera Trend och dom har en massa kul prylar. Har inte kollat om skenor men dom har sånt man tidigare bara kunde drömma om eller beställa från USA. Så kolla in lunas katalog samt vad Trend har i USA så kanske någon Luna ÅF kan fixa det... Kostnad, tja visst pålägg får man ju räkna med.
1 svar · 3,3k läst
U
Ubbe: Ok, då går alltså motorn hela tiden och spaken på ventilpaketet är återfjädrande med automatisk återgång? Priset på en sådan är 8200 + moms... Klipper in en liten text från Faxes sida. Tror faktiskt det stämmer trots att Faxe är lite?!? partiska ************ Goda råd: Vedklyvar Våra vedklyvar kan ej jämföras med små "hobbyklyvar" som importeras och säljs genom flertalet
5 svar · 4,2k läst
Ranchn
Ranchn: [citat] Jag hade googlat med jag hittade ej nåra. Men det säger nog mer om mig än vad det säger om Google. Ett ypperligt redskap. Jag har några högar mer sand/jord som skall ned i en slänt, I vanliga fall skulle man använda en järnkratta men med en krafsa blir det mycket enklare, även vintertid är den suverän. Passar utmärkt till att skrapa is och snö framföre dörren. Hemma i
7 svar · 1,6k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: festool med styrskena..... ::) eller använd din bosch med en ny fintandad klinga, spänn fast en rak skena av något du har i gömmorna med två skruvtvingar som agerar anhåll..så gjorde jag innan jag hade råd med det bästa. ;)
1 svar · 3,7k läst
L
Lostfoe: Alton verkar helt klart kompetent och som sagt billigare än feston. Spånsug känns inte helt rätt, grovdammsugaren är ju oerhört mångsidig medans spånsugen har endast en funktion. Blir nog en Alto ATTIX 360-21 2 :)
8 svar · 1,8k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: jag var på kakelbutiken idag och hörde mig för...han visste knappt själv att den fanns men när han ringt några samtal så fick han fram den lilla nätta summan av 6500kr+moms.. :o :o :o..så jag tackade väl för mig och sa att så mycket mosaik kommer jag aldrig sätta att jag kan tjäna in den under min livstid :-/
2 svar · 1,9k läst
G
geschwint: Har inte testat på dessa butiker bara sett llånemöjligheter. Nog tror jag du får betala en slant, kanske 100:- per dygn eller mindre samt en deposition för maskinen. Jag har hyrt på rena uthyrarfirmor och normala maskiner är rätt billiga per dygn.
3 svar · 3,2k läst
lastkaj
lastkaj: Skönt med kloka människor :D
3 svar · 2,1k läst
E
Eld: Det är ingen konst att hoppa med en BobCat-lastare. Sväng kraftigt på torr asfalt... jag lovar att den hoppar så du slår huvet i taket... jag har provat.
9 svar · 5,1k läst
L
Lidman: Jag har en B&D 12 V skruvdragare som jag tyckte funkade hyffsat inna vi köpte hus. Den har bara ett batteri som tar 6 timmar :o att ladda så jag panikköpte en tvåväxlad Ferm 14,4 V med entimmesladdare på Jula för 295:- på rea. Den har jag nästan bara använt sedan dess (ca 2000 skruv har den avverkat). Fungerar bra mycket bättre än B&D:n som är både slö och har dålig
27 svar · 24,8k läst
ojje
ojje: Efter egna efterforskningar och runtåkande hamnade jag faktiskt på Stimus i Solna. Begärde en offert och på grund av sortiment, service och pris så handlar jag där. En affär att rekommendera helt enkelt. /Örjan (tråden är slut för min del)
7 svar · 2,9k läst
N
Nix: kolla med butiken i solna som säljer dewalt, bosch m.m. minns dessvärre inte vad den heter, men den ligger på vägen mellan solna c och ks. Gatan är Industrivägen. de heter Stimus elverktyg. enl eniro: -------------------------------------------------------------------------------- Stimus Elverktyg AB - Stockholm Tel. 08-27 77 80 Industriv. 10 A, Box 1485, 17128 SOLNA · Karta Auktoriserad
8 svar · 13,8k läst
S
sija: Konstig kille till mig sa han att han skicka den med bussgods och fått pengar överfört till sitt konto redan måndag morgon.
7 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.