24 781 läst · 27 svar
25k läst
27 svar
Vad vet ni om Kellen?
Jag kan bekräfta att samma produktionslinje används både för kvalitetsmärket och billiga budget. Det som oftast skiljer är kvalitet i material samt testningar. Gäller även andra produkter än verktyg.
Samma gjutformar används men med annan ifyllnad...
Exempel: C i sjön sålde för ett tag sedan en kap och gersåg som var till 99,9% lika Makita 1040. Fast där slutar likheterna; sämre kvalitet på gjutaluminium, känslig plast, dåliga lager, högljudd motor... osv. Vet inget om precision då jag inte sågat med den. 1040 är superb både i finnish och sågsnitt.
Om ovan inte kommer från samma produtionslina som makita fast med sämre material så har dom gjort ett gott jobb med sin replika.
Märken kostar inte alltid bara för det är ett märke, man får oftast vad man betalar för också. Samma produktionslinje betyder alltså inte samma maskin fast billigare.
Ta bara Ferm, Power Super, Power Craft, Meec Tool, ... och allt vad dom heter. Vissa av dessa verktyg kan vara till synes en kopia av det märkesverktyg du eller jag håller i. Det kan bero på att det är *samma* fabrik som gjort dom fast med *andra* specar.
Vi amatörer lär aldrig få veta sanningen om inte någon anställd hos ett kvalitetsmärke kan uttala sig anonymt här.
Outsourcing är standard idag, verktygsindustrin inget undantag. Specarna är dock olika!
Jag håller med om att försöka undvika att nämna märken vid klara namn då det kan anses som påhopp eller reklam. (även om blådårar ;D och gula 8) ... och alla andra minoriteter gärna vill lyfta fram sina favoriter). Oftast så kan man räkna ut vilket märke som avses. Fast egentligen är i detta fallet märket som sådant irrellevant då samma sak gäller alla märken som har en fabrik där lågprismärken kan få härja.
Samma gjutformar används men med annan ifyllnad...
Exempel: C i sjön sålde för ett tag sedan en kap och gersåg som var till 99,9% lika Makita 1040. Fast där slutar likheterna; sämre kvalitet på gjutaluminium, känslig plast, dåliga lager, högljudd motor... osv. Vet inget om precision då jag inte sågat med den. 1040 är superb både i finnish och sågsnitt.
Om ovan inte kommer från samma produtionslina som makita fast med sämre material så har dom gjort ett gott jobb med sin replika.
Märken kostar inte alltid bara för det är ett märke, man får oftast vad man betalar för också. Samma produktionslinje betyder alltså inte samma maskin fast billigare.
Ta bara Ferm, Power Super, Power Craft, Meec Tool, ... och allt vad dom heter. Vissa av dessa verktyg kan vara till synes en kopia av det märkesverktyg du eller jag håller i. Det kan bero på att det är *samma* fabrik som gjort dom fast med *andra* specar.
Vi amatörer lär aldrig få veta sanningen om inte någon anställd hos ett kvalitetsmärke kan uttala sig anonymt här.
Outsourcing är standard idag, verktygsindustrin inget undantag. Specarna är dock olika!
Jag håller med om att försöka undvika att nämna märken vid klara namn då det kan anses som påhopp eller reklam. (även om blådårar ;D och gula 8) ... och alla andra minoriteter gärna vill lyfta fram sina favoriter). Oftast så kan man räkna ut vilket märke som avses. Fast egentligen är i detta fallet märket som sådant irrellevant då samma sak gäller alla märken som har en fabrik där lågprismärken kan få härja.
Lyfter den här tråden (och skippar allt snack om billiga verktyg som görs parallellt med dyra i samma fabrik) för att berätta hur det gick med våra Kellen-verktyg.
Jag köpte en hammare som maken lyckades böja lite. Inte så mycket så man ser det direkt, men ändock. Tror han tog spjärn med hammaren samtidigt med en kofot eller hur det nu var ???
Skruvmejselsetet var toppenbra. Både raka och kryss, funkade toppen.
Alla knivar likaså (köpte flera olika sorter).
Vinkelhaken verkade bra, trots vad någon här skrev.
Avbitartången var ruggigt vass.
Limklämmorna var däremot plojjiga, för den mjuka plasten som sitter längst ut på klämmorna för att inte ge märken lossnade lite.
Det semiproffsiga vattenpasset (jo, det kallades så!) var helt ok till tavlor, lister, hyllor etc men dög inte långt när vi skulle bygga en friggebod.
Rullmåttbandet var bra och lätt att använda.
Kommer inte ihåg allt jag köpte - det var en massa olika grejer.
Maken traskade iväg och köpte en hiskeligt dyr Hultaforshammare efter att ha gjort Kellen-hammaren skev. Som verktygslåda till första hemmet är Kellen antagligen suveränt. Som verktyg till de som bygger sitt hem tycks de dock inte riktigt hålla måttet.
Jag köpte en hammare som maken lyckades böja lite. Inte så mycket så man ser det direkt, men ändock. Tror han tog spjärn med hammaren samtidigt med en kofot eller hur det nu var ???
Skruvmejselsetet var toppenbra. Både raka och kryss, funkade toppen.
Alla knivar likaså (köpte flera olika sorter).
Vinkelhaken verkade bra, trots vad någon här skrev.
Avbitartången var ruggigt vass.
Limklämmorna var däremot plojjiga, för den mjuka plasten som sitter längst ut på klämmorna för att inte ge märken lossnade lite.
Det semiproffsiga vattenpasset (jo, det kallades så!) var helt ok till tavlor, lister, hyllor etc men dög inte långt när vi skulle bygga en friggebod.
Rullmåttbandet var bra och lätt att använda.
Kommer inte ihåg allt jag köpte - det var en massa olika grejer.
Maken traskade iväg och köpte en hiskeligt dyr Hultaforshammare efter att ha gjort Kellen-hammaren skev. Som verktygslåda till första hemmet är Kellen antagligen suveränt. Som verktyg till de som bygger sitt hem tycks de dock inte riktigt hålla måttet.
Jag köpte en slagborrmaskin på 1010W av mäket Kellen.
Har borrat några hål med den och kan bara säga att den fungerar fullt tillfredställande.
Sladden har en väldigt SKARP doft av gummi och dessutom är den ganska kort.
När man borrar med den fullt ut låter det som en vrålande flygplansmotor. ;D
Jag tycker att Kellen är ett mycket prisvärt alternativ för de elverktyg man inte använder så ofta.
Har borrat några hål med den och kan bara säga att den fungerar fullt tillfredställande.
Sladden har en väldigt SKARP doft av gummi och dessutom är den ganska kort.
När man borrar med den fullt ut låter det som en vrålande flygplansmotor. ;D
Jag tycker att Kellen är ett mycket prisvärt alternativ för de elverktyg man inte använder så ofta.
Nån som vet nåt om deras skruvdragare? 12, 18 och 24V låter ju imponerande, men batteriet är på 1.2 Ah.
Men vilka Nm gäller för dem?
De är ju billiga, men det kanske är bättre att gå upp en prisklass till B&D, för att inte bli besviken, och att få bättre vikt/effekt förhållande?
Men vilka Nm gäller för dem?
De är ju billiga, men det kanske är bättre att gå upp en prisklass till B&D, för att inte bli besviken, och att få bättre vikt/effekt förhållande?
Vet inget om kellen annat än vad jag känt i butiken för länge sedan. De är som andra budgetmärken, varken bättre eller sämre. B&D har inte speciellt större batterier annat än att du får ta en redigt stor maskin från B&D innan du ens kommer i närheten av Blå Bosch, Makita eller de andra...
Vill du inte bli besviken så är det ett rätt litet pris steg från bästa B&D till Bosch GSR12, fast du får en lättare och bättre maskin som du inte blir missnöjd med. 12v ger bra effekt som räcker till det mesta och maskinen blir inte så tung. Med GSR12 får du två batterier som är kring dubbla effekten mot B&D. Skulle inte tveka....
Skulle inte tro att kellens laddare är elektroniska, så då är det timmar som gäller. Dessutom måste du själv passa batteriet så det inte blir förstört av att stå för länge i laddaren. Så fundera över vad du skall använda dragaren till samt hur mycket den kommer att användas.
Har du hus...? Satsa då på en bra dragare, det lönar sig i utebliven frustration, snabb laddning, bra drag och en hållbar maskin.
Vill du inte bli besviken så är det ett rätt litet pris steg från bästa B&D till Bosch GSR12, fast du får en lättare och bättre maskin som du inte blir missnöjd med. 12v ger bra effekt som räcker till det mesta och maskinen blir inte så tung. Med GSR12 får du två batterier som är kring dubbla effekten mot B&D. Skulle inte tveka....
Skulle inte tro att kellens laddare är elektroniska, så då är det timmar som gäller. Dessutom måste du själv passa batteriet så det inte blir förstört av att stå för länge i laddaren. Så fundera över vad du skall använda dragaren till samt hur mycket den kommer att användas.
Har du hus...? Satsa då på en bra dragare, det lönar sig i utebliven frustration, snabb laddning, bra drag och en hållbar maskin.
Skulle gå upp två prisklasser för att slippa B&D också. Även om det skulle innebära vatten och bröd i ett halvår . En bra skruvdragare är helt enkelt guld värd. Viktigaste el-verktyget i lådan.
Zephir
Är det den här ni menar?
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...guage=sv-SE&ccat_id=9520&prod_id=7255
Men är det inte NiCd-batterier på den? Sa inte nån att det var bara NiMH som gällde? ???
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...guage=sv-SE&ccat_id=9520&prod_id=7255
Men är det inte NiCd-batterier på den? Sa inte nån att det var bara NiMH som gällde? ???
Helt rätt fast kollar du i classe eller Jula eller där den säljs så får du den med 2st NiMh batterier. Kan vara att den kan fås standard med NiMh från Bosch men att den oftast säljs i ÅF-ledet med NiMh.
Klart är att det skall inte vara NiCd för en hemmapulare...
Klart är att det skall inte vara NiCd för en hemmapulare...
Den brukar dyka upp i kampanjer för strax under 2000:-, ordinarie på Jula & Classe är ~2200:-.
Jag måste faktiskt säga att jag hade en B&D tidigare som var rätt kompetent.
Den hade ett 2.0Ah NiMH batteri, men det var just att det bara var ett batteri som var problemet.
Konstigt nog har jag inte sett B&D med så kraftiga batterier efter det...kanske blev för dålig marginal..?
Jag måste faktiskt säga att jag hade en B&D tidigare som var rätt kompetent.
Den hade ett 2.0Ah NiMH batteri, men det var just att det bara var ett batteri som var problemet.
Konstigt nog har jag inte sett B&D med så kraftiga batterier efter det...kanske blev för dålig marginal..?
Jag har en B&D 12 V skruvdragare som jag tyckte funkade hyffsat inna vi köpte hus. Den har bara ett batteri som tar 6 timmar att ladda så jag panikköpte en tvåväxlad Ferm 14,4 V med entimmesladdare på Jula för 295:- på rea. Den har jag nästan bara använt sedan dess (ca 2000 skruv har den avverkat). Fungerar bra mycket bättre än B&D:n som är både slö och har dålig batterikapacitet. Ferm känns faktiskt som ett av de bättre lågprismärken som jag har provat i alla fall. Men när ekonomin tillåter det så blir det nog en gul eller blå dragare. ;D
// Lidman
// Lidman
Liknande trådar
-
Delar till byggställning bakom garaget, någon som vet märke?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Finns det någon som vet något om NIBE F760 Frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Hur ser behovet ut för att rita om pdf-ritningar till bim (dwg, rvt, ifc)?
Bygglov -
Badrummet luktar svettigt omklädningsrum efter dusch
Badrum -
Vill ni veta vilken typ av laddbox som passar i olika installationssituationer ?
Laddboxar & Elbilar