Verktyg, Maskiner & Fordon
daniellindholm: *snyft* ångrar mig bittert. Ikväll fortsätter plågan. Nu är det iofs bara 25-30kvm kvar ;)
tiggre: har exakt samma problem med min... var försiktig då den står så för du kommer bränna motorlindningen (i did :P ) släpper jag bara ut lite luft nu så går den igång fint... sen funkar den under hela användningen dock sugen att veta varför det kan hända ibland, bytt olja 2 ggr etc...
ByggaNytt: Har precis samma blåa maskin som ovanstående och är helnöjd. De "blåa" kostar dock en slant men se till att köpa just en BorrHammare och inte en (gammal) slagborrmaskin!
GM_forever: [citat] Förnuftigaste svaret hittills! 8) (Colan blir förresten inte bara dyrare per liter! Resultatet uteblir i stort sett också till skillnad från att använda rostlösningsmedel...)
ByggareBob99: finare slippastan ,brukar jag ta rubbing
ojje: Jag kommer att beställa lite av Bosch blå grejer och hämta själv i USA nu i höst: http://www.toolbarn.com/product/bosch/CPK60-18/ Priset är riktigt bra, men har kollat upp det där med batterier och det är NiCd i alla Boschgrejer. Är dessutom tveksam om man kan köpa ett 18V NiMh-batteri i Sverige. Det säljer helt olika serier av grejer i USA och Sverige.
geschwint: Det finns. Kolla på www.bahco.com. Måste nog beställas då inte tillräckligt många frågat efter den att den finns i standard sortiment hos försäljare. // Edit Blev ett litet stavfel på adressen... beklagar. Inga lån var det utan verktyg :)
neiden: gör en sökning i detta forum så kommer du hitta MASSOR av ställen.. personligen så kan jag rekomendera att köpa från folk på ebay som har massor av feedback.. köpte en dewalt spikpicka(d51256k) från usa för några veckor sen, den kom hem på 5 dar.. och i torsdags beställde jag en dewalt spikpicka (d51845) som jag fortfarande väntar på..
snuttjulle: En klar nackdel i vissa samanhang med TAL metern är att dne är av ledande material vilket gör att den är portad på de arbetsplatser som har viss närhet till högspänning. Typ arbete vid/i närheten av elektrifierad järnväg.
ojje: Har precis samma erfarenhet som Nissle. Kör med handsåg och gör block som är lätta att bära ut. Slaggstenen dammar fruktansvärt.
Betong: Niq: Hur fungerar den där impulsfunktionen på Metabo? Saktar den bara in, lite snabbt, så att man tex. får möjlighet att trycka in skruvbitsen i botten på skruven så man slipper överkuggandet? Eller är det något mellanting mellan skruvdragare och slagskruvdragare? Har du lekt nyfiken ingenjör och studerat innanmätet? Är impulsfunktionen aktiv hela tiden eller går den att koppla ur
vaniljvodka: Hitachi verkar hård lansera sin produkter... ser dem överallt numera.
Nix: Ja, om man nu inte råkar ha flera ställen man jobbar på. Det är ju ett elände att släpa sågarna (som ju dessutom är två numera, tydligen) mellan snickarboden och källaren. Det är säkert 150 meter hos oss... Alltså har mitt inköpsbehov nu stigit till fem sågar... Tror ni att man får mängdrabatt ;)
BobTheBuilder: Du kommer inte bli besviken på Makitan. LS1013 helt enkelt underbar.
neiden: [citat] Givetvis fick jag brillorna, fast jag har dom till vardags och inte när jag snickrar.. ;D
sarebro: Jag har själv biltemas variant och tycker den funkar helt okej. Tycker den verkar vara i princip samma såg. Nu kommer jag inte in på bauhaus sida så att jag kan kolla vilken variant det här är, men bauhaus säljer ju två sågar som är snarlika, brukar väl skilja ca en femhundring i pris. På den billigare så finns det ingen skena till anslaget på sidoborden vilket gör att det blir
Guzzi: Handlade en en 3-fas migsvets därifrån. Varken jag eller någon av de jag känner som har handlat där har något negativt att säga. Framförallt är det väl svetsar och kompressorer som de är riktigt billiga på.
tzerox: Jag köpte en Kellen rotationslaser på Coop. Nogrannhet på 1mm/m och ett ganska stabilt stativ. Har använt den ute när jag byggde en stödmur. Lasern syns inte jättebra i dagsljus men med en som ställer in lasern och en som försöker se vart lasern träffer så funkade det. Vägde av muren när den var klar med mitt klassiska Hultaforsvattenpass och jag hade en lutning på 3mm..........
ojje: Är på väg över till USA och tänkte köpa med mig lite verktyg. Funderar på en uppladdningsbar cirkelsåg. Är det någon som har erfarenheter av uthållighet, styrka, märken osv?
ByggaNytt: Senco FramePro 650(?), kollar exakt modell ikväll! http://www.familjenlindstrom.se/images/senco.jpg p.s. inget för veklingar ;) Varsågod och beställ (651:a): http://www.vanaerdengroup.com/sites/sw/senco/senco/PDF/Tools&Stuff_SV_3.pdf
kurik: Har en likadan som konsulten har mycket trevligt inköptes när jag byggde köket och skulle borra i betong (min gammla AEG lossnade chucken på) det var som att borra i smr var inga som helst problem att borra in 10-15 cm , maskinen rekomederas varmt.
geschwint: För bara en lamellfräs eller liknande så räcker nog en 800-1000W trafo. En sån kan införskaffas från Kjell & co för billig penning. Vill du köra kraftigare maskiner så blir det bokstavligen tyngre doningar. Jag köpte min från Elfa, inte det billigaste men banne mig den stadigaste trafo jag någonsin haft till vikt och konstruktion. Det finns att få en billigare trafo för kring
MrMagic: Och en elektrisk fogsvans skulle jag aldrig lägga pengar på. Fungerar bara bra till en sak, kapa block. Dessutom svindyra klingor till det (i princip) enda fabrikat som finns, DeWalt. Köp en klyvsåg (fogsvans) eller kap/ger och kör från båda håll och ta det sista för hand.
hempularen: Då var det gjort. Jag köpte en billig pelarborr på Rusta (399kr), körde 14 hål à 13mm (10 mm tjockt) på ca 40 minuter. Själva borrningen gick på typ 1 minut per hål. Gick jättebra att köra med 13mm direkt, borren (från co) blev inte märkbart slö. Har även lyckats få det hela på plats, var inte så blodigt, järnbiten (4m 150X10 mm plattjärn) vägde 56 kg. Jag spelade upp den