snarare aspartan än de normala cola ingredienserna.
OBS normala Cola ingredienser. ;) Detta innebär typ Light Cola inte är en normal Cola

Oki blev lite luddigt skrivet. Menar att det är just när de kör dessa för mig icke normala Cola. De skulle få problem med rör mm. Och icke normal Cola är just Cola Light och andra suspekta drycker som använder aspartam som sötningsmedel. Inte för att jag tror att Aspartam klarar av att ge sig på just des syrasfasta rören de har men att den ger sig på gummipackningar mm fick jag höra på en rundvandring på Kopparbergs.

Benno. skrev:
Har Fosforsyran försvunnit från Colan? Det var väl därför killarna på Discovery inte lyckades.
Enl. hörsägen fanns det fosforsyra förr, men det var i så fall i försumbara mängder.

Jag för min del tror inte de hade lyckats mycket bättre med den gamla Colan.

Men det ligger nog i människans natur att ständigt leta huskurer och mirakelmedel med grejer som finns i skafferiet, trots att det finns forskning som framställer riktiga grejer som faktiskt funkar. ::)

Citat från innehållsförteckningen på en 0,5 liters Coca Cola:

"Ingredienser: Kolsyrat vatten, socker, färgämne (E150d), surhetsreglerande medel (fosforsyra), aromer samt koffein"

Slutsats: Fosforsyra finns uppenbarligen kvar i drycken.

// Lidman

Ursprungliga frågan var väl : Hur få bort rost...?
Varför inte köpa 1 L "Rostätaren"(innehåller fosforssyra bl.a.) på Biltema kostar 55 kr och kan späs ut med tio liter vatten. Har fungerat perfekt för alla mina igenrostade verktyg och det har varit ett antal.
Förstår inte vitsen att kladda med Cola som dessutom blir dyrare per liter.

sija skrev:
Ursprungliga frågan var väl : Hur få bort rost...?
Varför inte köpa 1 L "Rostätaren"(innehåller fosforssyra bl.a.) på Biltema kostar 55 kr och kan späs ut med tio liter vatten. Har fungerat perfekt för alla mina igenrostade verktyg och det har varit ett antal.
Förstår inte vitsen att kladda med Cola som dessutom blir dyrare per liter.
Förnuftigaste svaret hittills! 8)

(Colan blir förresten inte bara dyrare per liter! Resultatet uteblir i stort sett också till skillnad från att använda rostlösningsmedel...)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.