7 751 läst · 51 svar
8k läst
51 svar
Verktygsköp - Kvalite vs pris
Du bör testa att sinka manuellt först innan du börjar med maskiner; Fintandad ryggsåg, stämjärn, penna, kniv eller rits och låsbar vinkel eller smygvinkel och du är redo. Det är rätt tillfredsställande att ha gjort en laxfog som sitter tight av egen kraft och är i vinkel.
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 200 SMV20 Hultafors
Mät vinklar snabb och enkelt
329 kr inkl moms
Läs mer
sgryd,
På grund av festo-schablonens "statiska" utformning är du begränsad till en storlek på sinkorna och dolda eller vanliga sinkor. Vill du ändra något är du hänvisad till det (begränsade) utbud festo har av schabloner samt att det blir dyrt. Det går över huvud taget inte att ha olika avstånd mellan sinkorna (på annat sätt än att hoppa över vissa "hack" i schablonen och även då blir ju indelningen minst sagt begränsad. Det eleganta med t ex leigh-jiggen är att du steglöst kan ställa in avståndet mellan sinkorna samt med hjälp av olika storlekar på fräsarna - även sinkornas storlek. Du kan även välja om du vill ha dolda eller vanliga sinkor. Jag har inte testat den i praktiken så jag kan inte svara för om kvalitén ligger i nivå med Festo, man man bör inte köpa en sink-jigg utan att titta på den.
Det enda man inte klarar med en jigg är att ha ett väldigt litet avstånd mellan "pinsen", eftersom det avståndet begränsas av frässkaftets tjocklek.
På grund av festo-schablonens "statiska" utformning är du begränsad till en storlek på sinkorna och dolda eller vanliga sinkor. Vill du ändra något är du hänvisad till det (begränsade) utbud festo har av schabloner samt att det blir dyrt. Det går över huvud taget inte att ha olika avstånd mellan sinkorna (på annat sätt än att hoppa över vissa "hack" i schablonen och även då blir ju indelningen minst sagt begränsad. Det eleganta med t ex leigh-jiggen är att du steglöst kan ställa in avståndet mellan sinkorna samt med hjälp av olika storlekar på fräsarna - även sinkornas storlek. Du kan även välja om du vill ha dolda eller vanliga sinkor. Jag har inte testat den i praktiken så jag kan inte svara för om kvalitén ligger i nivå med Festo, man man bör inte köpa en sink-jigg utan att titta på den.
Det enda man inte klarar med en jigg är att ha ett väldigt litet avstånd mellan "pinsen", eftersom det avståndet begränsas av frässkaftets tjocklek.
I woodrat-filmen kör de med frässtål som smalnar av efter själva skaftet. Det verkar gå att göra väldigt smalt mellan pinsen.
Ursäkta mig om jag kommer och stör i ert ryggdunkande vad det gäller festo, men varför ser man dom så sällan/aldrig ute på byggena, jag arbetar mycket som UE och stöter myyycket sällan på dom, vaffö??
Jag tror att Festool riktar sig mer mot snickeri än husbygge. För den precision som krävs vid husbygge räcker det nog med Bosch, Dewalt, etc.
Festool är dessutom ett mycket mindre märke, så de borde synas mindre än t.ex Bosch rent statistist.
Festool är dessutom ett mycket mindre märke, så de borde synas mindre än t.ex Bosch rent statistist.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Renovering av badrum - kvalitet, vad måste man acceptera?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
T-shirt med bra kvalitét
Övrigt Off Topic -
Nordhem badkar - kvalitet samt städning?
Badrum -
Byta ytterdörr - kvalitetsskillnad mellan olika märken?
Fönster & Dörrar -
Fönster - kvalitet kontra pris
Fönster & Dörrar