Problemet är bara att när man har gått omkring å varit nöjd en tid (ca 6-7 minuter) får man mersmak och vill ha mer Festool :)

Sen vill man ha ännu mer. Å sen mer..

Festool har en alldeles underbar produktkatalog med priser. Den kan man läsa många gånger om utan att tröttna. Där kan man i lugn och ro bläddra och komma på vad man behöver vartefter man får reda på att just den prylen finns :)

När man har läst katalogen tillräckligt många gånger blir man van vid priserna och ser inte dessa som något hinder. Man kan ju alltid dra ner på andra kostnader för att få råd (mat är ju en onödig utgift om man jämför med t.ex en skruvdragare)

Lycka till och välkommen till Festool-träsket. Har du väl fastnat där kommer du aldrig ur :)

Det är mycket Festosteron här just nu ;)

Visst är det fina maskiner men holy sh*t vad dyrt det blir om man vill köpa ett par på en gång. Och sänksågen är väl i en klass för sig men övriga maskiner, är de så mycket bättre än sina konkurenter?

Zephir

Håller med... Cirkeln är speciell för dess sänk funktion och lite annat men övriga maskiner? Min Makita excenterslip är alldeles utmärkt välbalanserad så det räcker att hålla den i kabeln så sköter den sig själv, den är tyst och dammar inte så mycket.. Tror faktiskt den i Sverige är lite dyrare än Festo :) fast det gör ju inte feston till ett budget märke. Makitan sägs vara den tystaste excentern i sin klass (150mm) och det kan jag nästan hålla med om. Den slipar dessutom som en kung.. tycker jag.

Nae, jag tycker jag fått lite distans till detta med festo versus övriga. Festo har skena som naturlig del och en maskin eller två som utmärker sig (cirkeln bl.a.) men i övriga fall efter att jag känt på festo maskiner hos Theofils så tycker jag att mina Makita maskiner är alldeles utmärkta jämfört med Festo...

Festo är ett bra märke, det kan ingen säga något om, men så är Makita och Bosch också. Festos maskiner (sänksågen undantagen) är inte speciellt dyrare än övriga som folk ibland påpekar, faktiskt så är Makita dyrare i många fall för liknande maskiner, fast... det gör ju inte Makita bättre,, eller ::)

Självklart är Makita bra grejer. Men tråden handlade väl om "kvalite vs pris". I det avseendet ligger väl Festool och Makita på samma nivå?

Jag har snöat in på Festool för att hela deras system är otroligt genomtänkt.

- Systanier för smidig förvaring

- Skenan fungerar även till fräs och sticksåg

- Snabbkoppling på strömsladden (smidigt när man har fast monterad damsugarslang.

- Väldigt tysta maskiner (detsamma gäller Makita)

- Grymt bra damsugare att koppa till alla verktyg

- Samma färg på alla verktyg =)

(Men jag har faktiskt en Makita gersåg också..)

Kan inte säga att festos fräsar är bättre än min makita men skenan... där finns skillnaden. Jag kör med anslag eller rätskiva då jag skall fräsa rakt. Då hade integrerad skena varit bra.

Att inte fräsen nämns är väl rätt normalt då inte alla leker med en sådan till vardags eller helgen heller för den delen, en fräs är också ett rätt speciellt verktyg. De maskiner som oftast diskuteras är rätt bra exponerade i program som Äntligen Hemma 8) och liknande; sänksåg, dragare och ibland en excenterslip

Jag har ingen erfarenhet av andra "high-end-fräsar". Om man jämför Festools fräs (jag har OF1010) med budgetmärken kommer man däremot snabbt fram till följande:
- Festool är otroligt lättmanövrerad
- Festool är väldigt tyst och vibrationsfri
- Festools sänk-funktion är väldigt mjuk och exakt
- Festool känns inte ryckig (och därmed farlig)

Appropå excenterslip.. Jag har ägnat några dagar åt att slipa och lacka ytterdörrar. Slipning sker med Festools Rotex RO125 kopplad till damsugaren. Det blir inget damm i luften - absolut ingenting.. Ytan som man slipar blir också nästintill damfri. Avverkningen är väldigt effektiv. Nämnde jag förresten att jag gillar Festool :)

Här finns bra demonstrationer av Festool-verktyg ( å andra märken med för den delen):
http://www.woodshopdemos.com/men-fes.htm

Kan faktiskt sälla mig tíll skaran med rekommendation på Festool.
Har deras Rotex 125:a och den är en dröm att jobba med.

sgryd skrev:
Appropå excenterslip.. Jag har ägnat några dagar åt att slipa och lacka ytterdörrar. Slipning sker med Festools Rotex RO125 kopplad till damsugaren. Det blir inget damm i luften - absolut ingenting.. Ytan som man slipar blir också nästintill damfri. Avverkningen är väldigt effektiv. Nämnde jag förresten att jag gillar Festool :)
Det förutsätter att man kör med Festools egna papper, som har ett extra hål i mitten. Hålet gör att dammutsugningen fungerar och att man får en lägre temperatur vid slipningen. Det leder till att pappret inte sätter igen så fort som vanliga papper. Visserligen är slippappren dyrare än vanliga papper, med det går inte åt så många, så jag tror faktiskt att det blir billigare i längden.
Förutom systemtänkandet och rälsskenorna, så har Festool ytterlligare ett adelsmärke; kvittblivning av damm. Jag kan inte minnas ett enda test, där Festool inte har vunnit grenen dammutsugning. Slipmaskinerna är inget undantag. Man blir faktisk förundrad första gångerna!
/Mattias

Ska testa min excenter med dammsugare. Har bara slipat och använt dess egen sugfunktion med påse... återkommer

Vad som sades om festo fräsen gäller också för makitan och jag utgår ifrån att vi inte behöver ta med budget maskiner i jämförelsen

ts55 sågar just bara 55 mm utan skenan och ska man såga en bänkskiva som är nästan 60 (57mm) så fattades där några mm.
Det finns ju en TS75:a :)

Vad som sades om festo fräsen gäller också för makitan och jag utgår ifrån att vi inte behöver ta med budget maskiner i jämförelsen
Oj.. hoppas att detta inte är något slags märkeskrig. Det var inte alls min mening. Mitt fräsinlägg var mest för att ta upp ursprunliga temat för tråden igen "Kvalite vs pris", dvs det var menat som en jämförelse med budgetmaskiner.

Makita ligger mig också varmt om hjärtat. Skulle ha svårt att klara mig utan min kära LS1013 gersåg. På gersågsfronten ligger Festool i lä.

absolut inget krig 8) ... utan jag funderar bara varför festo alltid framställs så fantastisk på alla fronter jämfört med andra proffsmärken. Då man känner på maskinerna och testar dom så är det bara vissa features som skena och lite andra saker som lyser extra.

Festo har ingen gersåg så dom faller bort ur jämförelsen direkt.

De har faktiskt en liten rackare till gersåg. Men den duger bara till listkapning (iofs det den är till för).

Du har helt rätt :surprised: ... Benämdes på sånt sätt att den inte syntes. Festo är med i gamet igen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.