Hm, jag måste svara på mitt eget inlägg och fråga om Festool's stickis har snabbinställning för gersågning?

I en annan tråd sa en vis man att "ingen sticksåg är bättre än sitt blad" och då följer ju frågan om vilka blad ska man köpa?
En arbetskamrat var lyrisk över mellanklassbladen han hade köpt där vi båda jobbar, så dyrast=bäst stämmer inte här heller?
 
Jag vet inte vad som är mellanklass eller toppklass men Bosch bladen är väldans bra och kostar inte mycket. Klart är ju att en bra såg kan inte såga bra med dåliga eller slöa blad.

Festo sticksågen har inte snabbinställning för gering vilket förvånar mig lite... Då lär den ju knappast vara världens bästa
 
Jag gjorde urtag i hyllplan (tog bort ett hörn ca 30x30cm) här om dagen med min sticksåg. Kopplade bort pendlingen helt och körde på ganska sakta med ett "fint" blad och med splitterskyddet på. Det blev faktiskt ganska rakt eller i alla fall så rakt att man var nöjd efteråt. En cirkelsåg med skena hade nog blivit bättre (läs Festo sänksåg ;) ), men jag tvivlar på att snittet hade blivit bättre med min enkla Skil cirkelsåg...

Jag tror att det du beskriver att bladet tar en annan väg på andra sidan blir om man matar på för snabbt samtidigt som du svänger... :-?
 
Benno. skrev:
... "skit bakom ratten"?
Vill du att jag skall svara på det??  ;)

Skulle nog säga att det är en kombination av saker. Skit bakom ratten är väl en anledning men det går att fixa genom övning och rätt teknik. Bladet är en annan sak, det finns speciella blad för vinkelräta snitt. Bosch har ett par där bladet är tjockare än normalt och sitter som en fläskläpp i styrrullen. Precision i styrrullen spelar också in, den får inte vara för racklig eller glapp, där har Bosch en vinst med käftarna som klämmer åt över bladet. Sedan får man inte pressa en sticksåg om snittet skall vara vinkelrätt, pressar man så vandrar bladet, det är ett faktum; skena eller frihand har ingen betydelse.

Jag kör gärna med sticksågen (Makita 4341) där så är praktiskt, även om vinkelräta snitt är ett krav. Snittet blir som en barnrumpa med ett bra blad.

Vill jag ha vinkelräta snitt med lite fart så slår jag på pendeln på bladet lite. Snittet blir inte lika fint som utan men det är överkomligt och man klarar sig från att pressa sågen.
 
Jag vill passa på att rekomendera festo's "TRION" blad.. mycket hållbara och robusta  :)
Tycker Bosch bladen blir slöa alldeles för fort..
 
Hej!

Mitt första inlägg.

Jag köpte en Hitachi sticksåg i somras och blev rekommenderad Festools blad till den. Problemet med dem är att de är för grova så det var väldigt svårt att få dit bladet, för att inte tala om besväret att de bort det. Köpte Bosch och det fungerade utmärkt!

/Kent
 
Vilken Hitachi modell var det? Festool följer standard vad gäller blad så det kanske var Hitachin som var tight...
 
Det är en Hitachi CJ120VA.
Fel av mig, det var Bacho ser jag nu, Bachobladen är 1,3 mm medans Festool är 1,9 mm i infästningen.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.