Verktyg, Maskiner & Fordon
anna_jimmy: combisafe har en liknande ställning som man borrar fast i takstolen och fäster med bultar, det är samma slags hängkonstruktion som på bilden men det ligger inte på takstolarna utan borrar genom takfoten, som ju sedan blir inbyggd så det syns inte. Det finns också fallskydd som man naturligtvis bör använda!
timujin: theofils beslag i hammarby har störst sortiment allafall enligt dem själva :) Dom hjälper dig å bygga ihop efter dina önskemål oxå mvh
Mr Handyman: Ja, det blev ot, men rubriken inbjöd till det... Och! En Hitatchi för det priset, härligt!
Logiman: Jeg glemte å ta med www.byggmakker.no Håper du finner det du trenger til en ok pris :-). Husk også på Bauhaus sin prisgaranti, den kan være gull verdt.
SaabAero: Har man 20mil till närmsta betongstation och det ska gjutas 90m³ så har man antagligen ett rejält bekymmer att hitta tillräckligt många betongbilar. För att köra 90m³ behövs det 12vändor om bilen tar 7,5m³ och varje vända lär ta ca 6-7tim. Man bör alltså köra med minst 6st bilar, troligen fler eftersom "reservbilarna" som bara används vid speciella tillfällen oftast är
Cinolin: Jag ser ofta den här Makitan gå på Tradera, ibland för under tusenlappen. Kanske värt att prova om det inte är jättebråttom.
Gurnett: När det gäller handöverfräser så har dewalts dw625 fått bra betyg på nätet av olika personer
tomtletare: [citat] Grundpaket vid husbygge: kapsåg med gering (storlek smaksak, se till att du klara de virkesdimensioner du tänkt använda) cirkelsåg (minska möjliga, 45- 50 mm kapdjup, detta för att minimera vikten sticksåg spikpistol till stomme, ovärdeligt vid glespanel i tak och råspont, spikläkt ja allt stomspikande skall klara 90-100 mm spik 1-2 bra skruvdragare med 2-3 resevbatterier 1 st
awe77: Det skall vara ett Ph2 127mm långt, nedsvarvat 5mm. Finns nog lite överallt.
Alko: Oj, bilden föll tydligen bort. Märker nu när jag tittar närmare på den bilden att just E-cut-stoppet (till vänster) verkar ha en fasning på ena sidan av övre änden (men inte det andra stoppet...). Isåfall har de bara missat det på mitt ex, irriterande - och dessutom ett klantigt fel; om man inte vet att det ligger två O-ringar innuti kommer man garanterat att förstöra hela prylen om
P-plats: Jag kollade runt på olika modeller och prisklasser. Själv var det min- och maxhöjden tillsamans med kännslan som avgjorde. Billigare modeller var omöjliga att sänka ner då det var allt eller inget. Tillslut blev det denna 2,25t modell: http://katalog.toolstore.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V16&kat_bid=V16&dokid=5119048 I efterhand så har denna kommit som ett bra alternativ:
sandhall: Köpte min 5l Atal-tub för 1820 kr hos Verktygsboden. Har inte återfyllt den än. Men typ 3-400 har jag fått för mig att det kostar att fylla den (baserat på uppgifter i diverse forum).
Dr_Jerkyll: Tack för hjälpen, det blev en Rotex. Som vanligt så kom man hemtravandes med en massa annat också... En Systeiner med en massa slipapper, en skumgummigrej och en poleringsgrej. :D
Martin_Blomberg: [citat] Känner igen det där med nån tiondelsmillimeterfel... I mitt fall var det frässtålet som inte höll de utlovade 10mm. Köpte ett frässtål från Festool och då var det inga problem med passningen mera.
Daniel_N: [citat] I sten. Brukar bli en blandning av sten, betong, murbruk, tegel etc. En del hugger jag med i plåt, hugger av nitar med o liknande. Misstänker att de borde ha en annan eggvinkel, fast vet inte säkert.
Lagavulin: Tvivlar på det. Då skulle man ju slippa köpa en extra pistol. Men vem vet utan att testa? Lagavulin
bastuvagnen: Jag har fått följande PM från Marcus efter att jag la in föregående inlägg. Och då jag anser att det ändock ger svar på en del frågor som uppkommit i denna tråd väljer jag att kopiera in det. (Jag önskar framöver att Marcus i sin annons på blocket väljer att annonsera som företag och inte privatperson, för att på det sättet minska missföstånd). ******** Hejsan Bastuvagnen,
snickarfrasse: Jag lider av det typiska manualer är för kissemissar syndromet de hamnar i en stor låda sen glöms det av, Man kanske skulle ändra sig på den punkten.
Mr Handyman: Bosch har en kampanj där den kostar 1999 + moms, det får väl ses som ett absolut tak. Vad kostar den då på ordinarie? Nej Drift och underhållstekning verkar vara det man hittar hyggligt enkelt på nätet. Det är en väldigt bra såg!
linus_ohman: Ja, det stämmer att det är samma höjd som en sys 1. Det är ju skönt. Med mina dewalt (707 & 712) fick man ju bygga upp saker i samma höjd hela tiden. Men till den här maskinen ska jag nog köpa ett bord till ifall man ska kapa mycket. Är ju värt att spara knäna så gott det går. Jag återkommer när jag kört den mer. Ska köra en massa smyglister och kvartstav imorgon. Ska faktiskt
snickarboden: Misstänker att det du letar efter är en av Stanley FatMax's fraiminghammers, helsmitt skaft och de finns upp till 28 Oz. Den extra vikten behövs eftersom de är lite dumt balanserade på grund av det smidda skaftet, jag hade gärna gått upp till 28 Oz för att spika regelstommar men som allroundhammare trivs jag utmärkt med min 20 Oz. /Kent
ByggaNytt: Har en likadan såg och det beror antagligen på klingan. Jag fick med en för aluminium (mycket fintandad), perfekt för precisionsklyvning i trä m.m.! http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/verktyg/bosch.jpg
mattiasp: Aha, du vill bara ha någon trevlig pryl! Tools of the trade testade nyligen ett flertal batteridrivna cirkelsågar mot varandra, bl.a. Makita BSS 610: http://www.toolsofthetrade.net/industry-news.asp?sectionID=1492&articleID=571677 Kolla även den här tråden: http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/78001-nu-behoever-jag-spendera-1000-pa-verktyg.html
ylven: Vi funderade på en fyrhjuling med skogsvagn för att röj-gallra, ta ut vindfällen och köra hem ved. Det blev en Vimek minimaster (202) istället. Den saknar lekfaktorn, eftersom den inte går fortare än 30, men den har allt det som en fyrhjuling inte har, 4x4, driven vagn, hydraulkran och oöm undersida. Fördelar jämfört med traktor är ju smidigheten och att den väger så pass lite
tycobrain: ajdå! tråkigt att höra. jaja, man får väl se om det finns nån annan stans, lite pendling får man väl tåla, kanske skellefteå?