Har nu kollat runt lite på nätet i den här frågan om frekvensen. Det finns mycket att läsa om detta, tyvärr förstår jag inte så mycket, men något i alla fall: Många maskiner går både på 50 och 60Hz, vilket min ELU-fräs gör, men andra verktyg står det specifikt 50Hz på. Vissa menar att det spelar mindre roll, andra menar att det ger lägre varvtal med 50Hz, men att det inte ger något övrigt problem. Ytterligare andra menar att i princip alla verktyg är gjorda för både och, men att det inte står på maskinen. Risken att en 60Hz-maskin ska bli överlastad av 50Hz förefaller inte så stor däremot. Vad ska man tro?

Det finns olika typer av konverterare som ska kunna hantera detta, men jag har inte sett några priser ännu. Men visst finns det i Sverige system som är gjorda för annat än bara 240? Hur är det med rakapparatsuttagen? Drog mig också till minnes att det finns något som heter NATO-koppling som finns på t.ex. svenska flygplatsbrandbilar och det måste ju vara något slags standard som innefattar också USA och Kanada. Och så SJ, eller om det är Banverket idag, har väl inte heller 50Hz till sina 16000Volt?

Nej svenska tågnätet kör med 16 2/3 Hz och 16 Kv

Mr Handyman skrev:
Men även om det nu är så att det skulle gå att köpa en 240-110-voltstrafo då får man ju förstås rätt spänning, men har inte USA en annan frekvens, 60 Hz jämfört med våra 50 Hz? Om det stämmer så är det väl så att man kan använda engelska 110-verktyg men inte amerikanska?
Jag köpte en 110V Senco skruvautomat från USA, Toolking postorder. Köpte en trafo/spänningsomvandlare eller vad det heter på Clas Ohlsson. Fixade en lång skarvsladd så trafon ligger i ett rum och jag når alla andra hörn i bygget.
Har skrivat gips nu för brinnande livet utan några som hels problem.
Sparade en slant jmfr med inköp på hemaplan trots tull, frakt, moms, och trafoköp. Visst, skulle maskin paja så kanske det blir struligt att få det på garantin eller så men det är en riska man tar.
Och kan också säga att de som inte tror att man spar tid...... jag undrar ja. Jag har provat både och och jag sparar absolut tid + att jag slipper plocka med de vassa skruvarna i fickan.

Känns som min egen fråga blivit ot, men jag har iaf köpt mig en Hitachi skruvdragare 12v, inkl. 2 batterier 1,4 ah, laddare (70 watt, blir en transformator på classe) och en lampa för samma batterier. Jag har en större dragare sedan tidigare men denna var grymt smidig och ligger skönt i handen, det får väga upp den något klena batterikapaciteten. Priset? 70 dollar eller ca 470 kr...

Ja, det blev ot, men rubriken inbjöd till det... Och! En Hitatchi för det priset, härligt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.