Hemmakatten skrev:
Det var inte 'Marcus' och andra som diskuterades i DN nyligen? Om det var de, var de riktiga skojare. En annan fråga är hur man kan säga att någon "är riktigt seriös" efter att bara haft anonymt mobiltelefonkontakt med vederbörande. För mig innan jag vill säga att någon är seriös så vill jag ha företagsnamnet, organisationsnumret, F-skattesedel, de senaste fem årens bokslut, koll på skatteverket att inga skatte- eller momsskulder finns, koll hos kronofogden och koll hos åtminstone tre kunder (som jag väljer ut från en lista på 10).

Sökte nu på Markus Lemke. han har nån skitfirma registrerad som inte har nåt annat att sälja än några få sorters träskruv. man kan då undra hur han 'råkat' få tag på ett antal Fein-maskiner som är till salu via blocket???
Oj, vilka kraftuttryck!

Det finns väl ingen konsument som efterforskar i alla de parametrar du nämner innan varenda köp, på ett par, tre tusen kronor? Men du har tydligen gjort precis all denna efterforskning eftersom du dömer ut unge herr Lemkes företag som en "skitfirma".

Han beställer uppenbarligen sina maskiner från Tyskland. Det är inte svårare än att varenda tolvåring klarar av det. Han låter dessutom betalning ske via faktura som bifogas försändelsen. Vari ligger det stora problemet?

Hemmakatten
Jo, blåst har jag blivit flera gånger, det är därför jag är så grinig nu.;) Men jo, visst har du rätt i att jag gick ut lite för hårt. Ber om ursäkt för det.:(

Visst skulle det kunna vara så att denne kille inte får nåt jobb (dåliga jobbmöjligheter i Norrland). Han startar upp en firma som inte går nåt vidare antingen pga att det redan finns massor med liknande firmor, eller att han är dålig på att driva/utveckla firman eller att det helt enkelt inte finns nåt behov av just en sån firma. Det skulle då kunna vara så att han via en grossist eller annan firma fick köpa in ett parti Fein till hyfsat pris och att det är dessa som han nu säljer via sin firma med en liten avans på blocket.se eftersom han tycker att en liten avans är bättre än ingen alls.

Andra scenarios är att han via andra kanaler kommit över Fein-apparaterna och det kvitto han skriver ut kommer aldrig att komma in i bokföringen.

Och nej, jag köper inte nya maskiner på blocket via privatpersoner, framförallt inte om denne säljer flera stycken. Lite sunt förnuft måste man ha. Att köpa i god tro ställer ganska höga krav. Bara för att man får ett kvitto innebär det inte alltid att man uppfyller kraven för köp i god tro.

Själv köper jag gärna på internet, men då från etablerade nätbutiker. På blocket köper jag gärna beg. saker från privatpersoner, nu senast en P11 gasoltub. De hantverkare vi anlitat och de företag vi köpt större saker från (tex våra fönster) har jag gjort en kreditundersökning på och tagit referenser på. (Men blev ändå lurad av fönsterfirman.) Jag vill gärna tro på att det går att leva tillsammans i ett gott och trevligt samhälle med medkänsla och solidaritet med andra mindre lyckligt lottade, utan att ägna sig åt svartjobb, otvivelaktiga köp eller att vara alltför egoistisk och gridig.

Hemmakatten skrev:
Och nej, jag köper inte nya maskiner på blocket via privatpersoner, framförallt inte om denne säljer flera stycken. Lite sunt förnuft måste man ha. Att köpa i god tro ställer ganska höga krav. Bara för att man får ett kvitto innebär det inte alltid att man uppfyller kraven för köp i god tro.
Dessutom finns sedan ett par år inte längre någon möjlighet att göra sk. godtrosförvärv. Detta innebär att vindikationsprincipen (vilken säger att den rätte ägaren har rätt till saken, oavsett eventuell god tro hos den nye ägaren) gäller. Detta påverkar dock inte eventuellt ansvar för häleri eller häleriförseelse.

Hemmakatten skrev:
<snip>
Visst skulle det kunna vara så att denne kille inte får nåt jobb (dåliga jobbmöjligheter i Norrland). Han startar upp en firma som inte går nåt vidare antingen pga att det redan finns massor med liknande firmor, eller att han är dålig på att driva/utveckla firman eller att det helt enkelt inte finns nåt behov av just en sån firma. Det skulle då kunna vara så att han via en grossist eller annan firma fick köpa in ett parti Fein till hyfsat pris och att det är dessa som han nu säljer via sin firma med en liten avans på blocket.se eftersom han tycker att en liten avans är bättre än ingen alls.

Andra scenarios är att han via andra kanaler kommit över Fein-apparaterna och det kvitto han skriver ut kommer aldrig att komma in i bokföringen.
<snip>
Eller om man fantiserar vidare skulle det kunna vara så att han har bra kontakter i tyskland som han köper via och säljer vidare. S.k. gråimport.

Ebay, Blocket eller Tradera är ju helt omöjligt att handla på om man är så kritiskt. Vad som helst oavsett pris och ev. kvitto skulle ju kunna vara stöldgods. Undviker man det som verkar skumt så är det nog helt vanliga svensson som säljer.

Hemmakatten skrev:
Det var inte 'Marcus' och andra som diskuterades i DN nyligen? Om det var de, var de riktiga skojare. En annan fråga är hur man kan säga att någon "är riktigt seriös" efter att bara haft anonymt mobiltelefonkontakt med vederbörande. För mig innan jag vill säga att någon är seriös så vill jag ha företagsnamnet, organisationsnumret, F-skattesedel, de senaste fem årens bokslut, koll på skatteverket att inga skatte- eller momsskulder finns, koll hos kronofogden och koll hos åtminstone tre kunder (som jag väljer ut från en lista på 10).

Sökte nu på Markus Lemke. han har nån skitfirma registrerad som inte har nåt annat att sälja än några få sorters träskruv. man kan då undra hur han 'råkat' få tag på ett antal Fein-maskiner som är till salu via blocket???
Varsågod: http://www.121.nu/onetoone/foretag/dexport-trading-o-consulting-ab

Hemmakatten,
vet du någonting jag inte vet, är min multimaster ej ok ?
Jag har nämligen rekomenderat två bekanta att köpa ifrån Marcus. Skulle vara mycket pinsamt om deras maskiner (som är levererade)exempelvis ej har ngn. giltlig garanti.

Angående begagnade gasflaskor,antar att du ej nöjde dig med ett skrivet kvitto, utan även kollade upp nummer.
Stulna flaskor är inte ovanligt.
God jul//Rikard..

Hmmm... intressant att läsa de senaste inläggen. När jag bad om pristips häromdagen nämnde jag i mitt inlägg att jag haft en Multimaster Top på gång på Blocket men att säljaren inte höll vad han lovade... Gissa vem det var, jo den gode Markus, ha, ha...
Jag tyckte också att han verkade seriös och han svarade snabbt och trevligt på alla mail och frågor (fick bl.a. reda på att hans Fein kommer från konkurslager som han köpt upp i Tyskland, om ni nu var nyfikna), men anledningen till att jag blev förbannad och gav upp köpet var att han på Blocket framställer sig som privatperson som säljer en Multimaster Top till priset 2350 kr inklusive frakt. Man tror ju då att han är en vanlig kille som kanske fått en Multimaster han inte kan använda och vill sälja den...Efter att ha kommunicerat i nästan en vecka om maskinen och leveransen och betalningen gör jag slag i saken och ber honom skicka maskinen. Jag går hela helgen och är superglad och tror att jag ska få hem en Multimaster i brevlådan lagom till jul, men på måndagen skriver han och berättar att den kommer att kosta 2797 kr, för momsen var inte inräknad!!! EH? I annonsen på Blocket står det inget om moms, han är ju en privat säljare!!! Det står uttryckligen Pris 2350 kr inklusive frakt! Nu sitter man ju riktigt på pottkanten, för var kan man hitta en Multimaster nu till skäligt pris som kan levereras innan jul... Det blir väl till att slå in en broschyr... "kära pappa, den här ska du få... så småningom... "Trist!
Så det var min erfarenhet av Markus och hans företag... det är säkert inget fel på maskinerna och han är duktig på att kommunicera snabbt, men inte särskilt bra på att få fram väsentligheter som pris!!! Eller är det medveten falsk marknadsföring månntro?

R
Drakir skrev:
Hemmakatten,
vet du någonting jag inte vet, är min multimaster ej ok ?
Jag har nämligen rekomenderat två bekanta att köpa ifrån Marcus. Skulle vara mycket pinsamt om deras maskiner (som är levererade)exempelvis ej har ngn. giltlig garanti.

Angående begagnade gasflaskor,antar att du ej nöjde dig med ett skrivet kvitto, utan även kollade upp nummer.
Stulna flaskor är inte ovanligt.
God jul//Rikard..
Kan nog tänka mig att garantierna gäller som dom borde.. men risken kan vara att du får skicka den till honom och om han nu köpt den från tyskland kanske tyska generalagenten får fixa eventuell lagning av maskinen på garanti. Så har jag förstått det iallafall.

Markus Lemke säljer ju Fein som privatperson enligt annonsen på Blocket. Det är det som är galet.
Annonsen borde stå som (F)öretagsannons.

Hemmakatten skrev:

Du har ju redan bett om ursäkt och det är bra - för visst är det lite tufft att säga att andra ska kolla upp allt inkl. skonummer på styrelselesuppleanterna (eller vad det nu var) på en firma man köper av, när man själv dömer ut en firma som "skitfirma", och postar allehanda teorier om dåligt med jobb i Norrland och "var det den här killen DN skrev om?" utan att ens ha köpt en spik av dem ;) .

Moderator borde kanske fundera på om såna inlägg ska ligga kvar, med tanke på att namn anges etc.

Jag kanske kan bidra lite till diskussionen istället - jag har handlat av nämnda firma (som jag hittade via blocket) 3-4 gånger, till ett värde av åtskilliga tusenlappar. Aldrig haft några som helst problem, utom att en förpackning var sprucken en gång, och då var det nästan dem som tjatade på mig om att få ersätta mig för returfrakten, vilket de förstås gjorde.

Men vill man fortsätta göda andra verktygshandlare med oskäliga marginaler så är det naturligtvis upp till var och en.

Mvh
/A (utan någon som helst koppling till nämnda företag)

Efter tips av flera på det här forumet så har jag beställt tillbehör till min Fein MultiMaster select (så det blir TOP) av Markus. Men jag visste ju i och för sig redan från start att han kör eget företag och att han importerar från Tyskland och köper från billiga leverantörer där och sen skickar. Vet också att han har företag i tyskland så man kan få betala mindre moms.

Sen att få det mot faktura känns klart bättre än att betala i förskott.

Nä, Han tar 2350 :- + 18% tysk moms (om jag nu inte minns helt fel) för FMM250 Top. Samma paket kostar enligt www.multimaster.se 3400 :- + 25% moms. Detta ger för en privatperson en skillnad på 1477 :- vilket ligger nära vad en FMM START kostar (1276 :- plus moms på kampanj).

Kan företagare handla ett TOP-paket för 2600 :- så ser jag som privatperson än mindre anledning att handla från den svenska verktygsbutiken.

Sedan är det väl upp till var och en att värdera vad svensk garanti är värd i förhållande till en ev. osäker och omständlig tysk garanti. Själv har jag ju handlat saker från USA och ser ingen negativ skillnad att handla av Marcus.

Om man använder maskinen professionellt blir det väl ofta större slitage kan man tänka, och fler reparationer.

Hej,

Då marcus själv brukar vara inne på detta forum så tycker jag att han själv borde svara på de frågor som uppkommit i detta inlägg. Jag är helt övertygad om att han läst dessa inlägg, då jag vet at han senast varit inloggad idag 19/12-2007 kl.18:37...!!

Jag också blivit "lurad" då jag först fick ett pris via telefon av marcus , men då han skulle skicka den så var det helt plötsligt +moms. Blev då ingen beställning utan det blev att köpa från england...

Så om MARCUS bedriver en seriös firma så kan han väll själv svara på frågorna som ställ i denna tråd!!

Jag har fått följande PM från Marcus efter att jag la in föregående inlägg. Och då jag anser att det ändock ger svar på en del frågor som uppkommit i denna tråd väljer jag att kopiera in det. (Jag önskar framöver att Marcus i sin annons på blocket väljer att annonsera som företag och inte privatperson, för att på det sättet minska missföstånd).

Hejsan Bastuvagnen,

jag kan inte svara i forumet eftersom jag är företagare, men du kanske kan kopiera in mitt svar.

Annonsen jag har på blocket är exkl moms, detta är ett medvetet val eftersom jag kan förmedla fakturering genom svenskt bolag med svensk 25 % moms, eller för kunder om så önskas leverans och fakturering via ett EU företag med mindre momssats.

Garanti-åtagandet är enligt gällande lagstiftning. Leverans sker med UPS direkt till mottagarens adress, fakturan betalas efter erhållen vara. Om det finns tveksamheter har vi många nöjda kunder som referenser.

Jag är ledsen om det har uppstått missförstånd.

God jul & gott nytt år!
Markus Lemke

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.