Verktyg, Maskiner & Fordon
Therese Iversen: [quote="screamin-daemon, post: 552500"]Jag ägar redan en multimaster top men det är den gamla modellen med skruvfäste. Jag tänker på att byta ut den till den nya med snabbfäste. Jag har fått ett pris på Multimaster Top på 1850 plus moms. Screamin-daemon, Var har du hittat Multimaster Top för 1850 plus moms? Jag vill också köpa till det priset! :D Hälsningar, Therese (Stockholm)
Rund_skruvad: Har både köpt och sålt på tradera och det har aldrig strulat eller blivit blåst och vad gäller priserna har jag betalat max en tredjedel av nypris.
Kave: Ja, en synnerligen God Jul önskar jag er alla. Lite Julstämning: http://video.google.com/videoplay?docid=-4867975537967299162
FemTummar: Det lackar mot jul (nån som nånsin hört att det kan lacka mot nåt annat?) och då ska det naturligtvis rimmas på klappar och paket. Låtom oss hjälpa varandra med detta! När det ligger hårda paket under granen, vad har ni rimmat på dem? För att föregå med gott(?) exempel, bifogar jag rimmet jag skrev ifjol när hustrun fick en gör-det-själv-bok: När tumstocken knäckts och du
Fredrik.engdahl: dom jag har jobbat med (både långt och kort digitalt pass) har inte stämmt överens med blåsan på passet när man har den i bilen och det är under 5+ . Även när man testat med ett 1800 pass så stämmer det inte det gällde även mina kollegors pass (vi var 4 sammanlagt som hade dessa pass). jag gick över till vanliga pass för man var aldrig säker på att det stämmde
mattiasp: Jag har sett den, och kan säga att den troligen inte har tillräcklig precision. Antag att man sågar med en klinga med 24 tänder. Vi matar klingan genom materialet med 100 mm/s och klingan håller 6000 rpm. På våra 100 mm passerar således 6000/60x24=2400 tänder Matningen per tand blir då 100/2400= ca 0,04 mm. Om vi slipar klingan med sämre noggrannhet än så, kommer ett fåtal tänder
Maggy: De hade tre stycken kvar... Visst kan jag handla åt någon men då vill jag ha pengarna på kontot innan.
Christer_123: Du ska återigen ha ett tack frohike, Handelsbanken ringe nyss och de hade fått fram ett ref nmr, synd bara att de skulle ta sån tid:(
Logiman: Det er klart du er fornøyd. Nå har du en multikunstner av en maskin i huset!
Mr Handyman: Det finns gjutjärn och gjutjärn, men framförallt tänker jag på anhållet som Eld skriver om, det var mer som ett skämt. Jag har visserligen inte kollat på klyvar på Blocket alldeles nyligen, men dubbelt pris låter lite kryptiskt. Fick tag i en gjutjärnsklyv där med höj- och sänkbar klinga och tilt för en tusenlapp. Såg inte mycket ut för världen, men på med färg och
Mikael_L: Med torrbollen verkar det bli rätt hyfsat torrt. rH 20% - 40%, rent teoretiskt. Men det är ju inte säkert att bollens torkande effekt sträcker sig ut i alla hörn av lokalen, inte så snabbt iaf. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hygroskopisk Vill man tillverka en egen torrboll, större och billigare så: Köper man kalciumklorid CaCl i större säck på t.ex. granngården (Har inte kollat själv
Matarese: Jag tittade på den i går, och det var bara ett batteri med. (=inget för mig)
Daniel_N: Stort tack för hjälpen! Fick bra hjälp i Staffanstorp o verkar ha hittat en bra uppsättning nu. //Daniel
yens: Jag kör en liten smidig knäckare för kakel men när jag har kört lite grövre och större klinker så har jag kört en 125 mm vinkelkap med diamantklinga rakt av, tycker det är enklast. Dessutom så hamnar ju väldigt få kapade in i rummet, de flesta hamnar i kanterna (under lister etc...), och då är det ju inte lika viktigt om det blir lite lite flis i kanterna (vi pratar max ett par
ACME: Visst kan den kanske upplevas som aningen ranglig, men det är mer ett problem om man ska kötta in större bitar i den, vilket jag sällan gör. Jag har inte upplevt det som ett problem hittills i alla fall. Som du själv är inne på, så måste det ju till tyngd för att få stabilitet och då blir mobiliteten lidande. Då föredrar jag lite svaj i mitt fall.
mrfrenzy: Om du ska sprutmåla och det ska bli bra måste du ha vattenavskiljare och tryckregulator. Pumpa ett traktordäck klarar vilken kompressor som helst.
Logiman: Husk på at strømmen under start er svært stor! Et batteri fra en hjelpestarter tåler denne strømmen. Et li-ion batteri til en drill kan eksplodere pga overopphetningen/overbelsatningen (selv om li-ion batterier har elektronikk sperrer)..... De ledningene på en lader er for en strøm på ca 4 A, ikke 200A som kreves ved start.
screamin-daemon: Jag är inte 100% säker att de helt nya batterier passar. Det får du kolla upp innan isf.
Cinolin: Lyllo dig... Hade själv en lång utvärdering av bl a 255an, Bosch PCM8 och DW707, det var inte lätt att välja. Till slut blev det en DW707a (min första DeWalt f ö), kanske mest för att så gott som alla hantverkare och byggare man ser har just en 707a, då kan den ju inte vara dålig... Men jag är mycket nöjd med den, går tyst och fint, kapar i exakta vinklar och är ljusår i kvalitet
borge: Bauhaus och Hornbach tar lite mindre än 1200 kr för Metabos proffs cirkelsåg. Jag är mycket nöjd med denna , stor skillnad på denna och "kina skit".
Eld: Jag köpte den härifrån: http://www.fine-tools.com/ De var snabba. Jag beställde grejor en onsdagkväll och fick paketet levererat till dörren måndag eftermiddag.
Logiman: Priser på verktøy er en del rimligere i Norge, selv om vi sparer litt på kursen. Men, det hender det er bra tilbud/erbjudande, og med kursen i tillegg så blir det ganske bra. Biltema f.eks, er litt billigere og med lavere kurs, så sparer man fort noen kroner på å handle i Svensk biltema. Men, mye annet er jo billigere i Sverige. Biler er jo vanvittig billig. Ca halve prisen. Men, det
Drakir: Hej. har en bekant som är bilmek. Han har förbrukat ett par biltemakompressorer, vet ej vad som brakar ihop på dem. Själv köpte jag abac, men de ser väldigt lika ut. //R.
screamin-daemon: Jag skulle ta Dewalt. K-rauta har den för 1195:- om du har en sån i närheten. De säljer också PSR 12-2 för 1099:- Grön Bosch är ju för hemmapulare och just denna Dewalt är snäppet bättre fast ingen proffsgrej.
Mikael_L: [citat] Helt OK maskin, många hantverkare använder den, framförallt är den inte så hiskeligt tung. 2200:- är väl också OK, dock inte lysande. Den har varit på drive på diverse ställen det senaste halvåret, ibland med 3 batterier (vad ska man med tre, kan man undra??), det billigaste jag sett har jag för mig var 1400:- + moms (två batterier), dvs 1750:-. Jag tror du blir nöjd, det