Ventilation
Gad: Hej jag har fått en offert på just den du har Flexit CL4, tänkte bara fråga om du fortfarande är nöjd med den ? Eller bör jag satsa på nåt annat märke ? Tacksam för svar
hamph1337: Tack för input!! Yes tänkte nog köra på flex-dämpare vid alla i samband med 90° svängen ner mot donet, så får jag ju dämpning och slipper sätta en böj? Även ljudämpare på till/Från luft på aggregatet, typ en https://ventilation.se/sv/products/ljuddampare-rlx-160-500 . Lite svårt att veta skillnaden på ljuddämparna när de är olika långa.. misstänker ju att en längre är
Rickard.: Detta är säkert löst sen länge men ett nytt tips jag nyligt lärt mig är att använda svarta ljuddämpande avloppsrör genom taket. Det finns tydligen mer än ett alternativ på tillverkare och godset är ungefär dubbelt så tjockt så det blir mycket stabilt. Varför svarta då? Jo såklart bara för att det smälter in bra estetiskt.
jahallåja: Man brukar rekommendera att flytta kall luft mot det varma rummet, vars varma luft då sprider sig, som i ditt andra alternativ. https://www.polarpumpen.se/kunskapsbanken/ventilation-avfuktare-kunskapsbank/varmeflyttare-kunskapsbank/sa-fungerar-varmeflyttare/cirkulera-luft-mellan-vaningar/
Airoh: Jag ha liknande fel på min, min elektriker tro det är den "extrema termostaten". EFtersom fläktarna går väldigt sakta i 2-3 minuter sen slår ifrån. Plus att dom bli varma fläktarna [citat] Men om man byter kondensator och fläktarna får 13volt på forcerat läge fortfarande, äre den rackarns "extrema termostaten" som kärva då? Vissa ha den och vissa inte märk jag.
Mikail En: 🙂 än så länge är den igång nu och VX snurrar också. Om det lägger av, kommer jag gå igenom det du nämnde + att jag kommer krimpa om kablarna. Tackar för hjälpen hittills 🙂
Liljenator: [citat] Fick starta om pannan för att det skulle försvinna... nu går allt som det ska trots att luften bara var 16,3. När jag startade om pannan häromdagen fick jag samma larm varje gång efter några minuter(gissar på att frånluften var ännu kallare då?) Tillsatsen jobbar nu på 4,6kW tillsammans med kompressor och siffrorna ser mycket bättre ut. Nåja får kanske ta och fundera över
Robstah: Ja precis, elbatteri, typ gammal doppvärmare. Jag kollade på din länk, det blir svårstyrt i min setup, tror jag. Jag måste få in tempen någonstans, nu mäter jag i tilluftkanalen efter eftervärmaren. Med Shelly (eller ja, Home Assistant) kan jag scripta pulserna genom övre och undre thresholds. Är mest nervös för 1kW last på en liten pryl i oövervakad vind. Brinner det där uppe vet
Rippen85: Det där är vvx som låter . Bryt strömmen öppnas upp gör rent plocka ut rotor (den stora klumpen i mitten) se till att den snurrar enkelt. Smörj byt lager om så krävs.
HenrikP: [citat] Det får mig att tänka på Kents gamla klassiker ”Jag kan inte ens gå utan din luft i mina lungor”
mexitegel: Då hade jag murat igen hålet i murstocken och monterat paxfläkten i det andra hålet.
topmount: Har läst allt du skriver, men förstår ändå inte varför det skulle vara svårare att få till kallras i en lång skorsten än en kort (Troligen för att du inte förklarat det) men jag behöver inte tynga ned tråden mer.
jonaserik: [citat] Och massor av luft ända från utsläpp av dagvatten eller avluftning som som sker genom andras påstick av dagvatten.
hapazard: [citat] [citat] Det är nog så att det är väldig skillnad att köra i stan och på landet 😉
Fideliox: [citat] Nä, den är fastsatt 15mm ifrån så är långt ifrån så att säga. Ljudet kom ju i augusti för att sedan försvinna till november igen. Är det så att det tar i så borde det ju låtit hela tiden, oavsett varvtal tänker jag? Jag skruvade även av hela fläkten och körde på bänken och missljudet fanns då också.
Airoh: [citat] Tyristor mena jag, inte Trafon. :) Har tryckt på knappen bakom lådan men jag vet inte om den gör nån skillnad som det är nu. Som du ser så är lådan väldigt dumt till. :( Kommer inte åt kablarna bakom utan att måsta göra ett hål i väggen.
tillbyggnad2023: Nä. Ni har inte övertygat mig. Jag kommer att testa att stänga kanalen helt. Borde funka med lite aluminiumfolie.
BirgitS: Det är ventilationsexperter på ventilationsfirmor som kan berätta för dig hur det är lämpligt att ventilera huset. Dock ingen aning om det räcker med 5000 för det. Men många har lyckats få till en bra ventilation genom att utnyttja den samlade kunskapen i forumet. [citat] Friskluften ska komma in i rum där man vistas under lång tid och åka ut i rum som "smutsar ner" luften, typiskt
klaskarlsson: [citat] I gamla hus, särskilt fritidshus eller kolonistugor finns massa kreativa lösningar. Det är nog troligt att detta har med värme att göra Även om dörröppnignarna är utan dörrar nu kanske dom inte alltid har varit det tex ? Det är nog inga problem att du tar bort detta om du inte vill ha det, så får du ev lösa uppvärmningen sen, och ventilationen kanske du måst ese över rent
jonaserik: Ta bort dom två skruvarna, så får du nog delen i handen. Kan stå något namn på insidan.
tttomten: [citat] Mottryck/sugkraft var boven. När luften i rummet minskade så tog bladen i. Löstes genom att sätta bakkanten i kläm med en bit gummipackning så fläkten inte kan röra sig när motståndet ökande. Tack, tack, tack för tipset!
Alexander HB: Ska man vara mer exakt så måste du öppna motorn och kolla, för att vara helt säker. Jag har den nyare varianten, men är de ungefär likadana så är motorenheten tvådelad. Delen närmast rotorn är växellådan, och den andra delen själva motorn. Det räcker att du tar loss motordelen (se till så att inga kugghjul flyger ut), och ser om axeln på motordelen går att snurra på eller
Ohändige Robban: [citat] Tjena! Hur gick det? Köpte ni 5st miniventilation-enheter? Vi sitter i samma sits!
jonaserik: [citat] Då har du ett korsdrag genom matkällaren, om du tänder ett lus och håller vid röret och sedan vid röret in, kan du direkt se om korsdraget finns, var kommer spiroröret från, utifrån så kan du sätta en tallriksventil på det och stänga till, kan då regleras så att det bara blir som pyspunka in. Eller på röret ut. Ser ut som 110 mm och då passar en ventil direkt på.
Dublin: Nu har jag dragit igång mätningen. Har alltså en Shelly dimmer med en addon med en temp/luftfuktighetsmätare DHT21. Satte upp den i fläktkanalen på vinden och resultatet ser ut som följer: [bild] Jag bortser från den korta peaken kl 0310, men de första två peakarna är när det duschats i badrummet uppe som har ca 1,5 m kanal innan fläkten, den sista peaken är när det duschats i