Mitt kretskort i min Pax 231 har gett upp, ingen härinne som har en gammal fläkt till salu?

Min Pax passad 31 har slutat fungera och jag tänkte ge mig på att öppna upp motorenheten men jag kommer inte längre än såhär En hand håller en vit krossad plaströr. Röret är trasigt med sprickor och brottstycken synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
🙄

Roga1337 Roga1337 skrev:
Guldstjärnor till BiFuel och Spjerne :D

Följde de utförliga guiderna vid samma fenomen efter rengöring för ca: 2 veckor sedan, men fick ej igång fläkten trots flera försök så jag kapitulerade och ställde in mig på att ringa elektrikern ang.fläktbyte.
Idag efter ”tjat” från frugan om att ringa elektriker, så gav jag den en allra sista chans till…och lyckades så att fläkten fungera igen (fast tystare då motorn ej längre skrapar mot plastringen)
Det är precis så här forum fungerar som bäst (y)
Dvs. man kan ge/få Tips med att Felsöka, Förstå samt Åtgärda enklare felaktigheter i sitt Hem själv & därmed spara sina pengar till de gånger man faktiskt behöver hjälp av behöriga yrkesgrupper för korrekt åtgärd utanför ens egna kunskapsområden.
Idag fixade jag min PAX231. Följde tråden. PERFEKT!!! TACK !

• Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
T tappvattenledning skrev:
Min Pax passad 31 har slutat fungera och jag tänkte ge mig på att öppna upp motorenheten men jag kommer inte längre än
Min Pax passad 31 har slutat fungera och jag tänkte ge mig på att öppna upp motorenheten men jag kommer inte längre än såhär[bild] 🙄
Kanske sent svar, men det sitter en skruv i mitten, under märkningstejpen. 😊

T torparnorpan skrev:
Lägger in ett svar i en gammal tråd ..för att bevisa att det är bra de finns. Min fläkt startade inte idag.. letade o grejade.. Såg denna tråd och jodå... samma fel här..ringen under motorn behövdes släppas på plats sedan gick den igen
Samma sak för mig :)

• Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
S Spjerne skrev:
Tack för tipset!!
Jag delade min och tog loss motorn.
Det kändes som att rotorn "gick emot". (fältade)
Ringen, se bild, gick att trycka ner med ett "knäpp".
Nu funkar den igen!!!
[bild]

Resetknappen, se bild, är ett skämt, finns inget att trycka på...
[bild]
Får jag fråga hur du fick isär den? Kan öppna i nederkant, sen nyper det där uppe och jag vågar inte bända hur mycket som helst…

Min Pax passad 31 har slutat fungera och jag tänkte ge mig på att öppna upp motorenheten men jag kommer inte längre än såhär[bild] 🙄
Samma för mig… Kom du på nåt?

E etompau skrev:
Låter som det skulle kunna vara en kondensator som är trasig. Kan du öppna fläktkåpan och ta en bild på inanmätet?
Fläkten ska hålla längre än 8 år.
Och kondensator går sönder, av vad då, i detta fall?

• Gilla
Thomas M
  • Laddar…
Jag har ett irriterande problem med min fläkt då den gått en stund så tar fläktbladen i kanten och låter. Det blir aldrig så illa så den stannar.
När fläkten stått still ett tag så går materialet tillbaka och den är tyst i uppstart igen.
Har försökt justera infästningen/upphängning men blir inte klok på vad jag kan göra för att den ska hålla sig från att slå sig och skrapa mot kanten.

Jag kan ju förvisso minska bladens längd men det känns inte så seriöst.

C
tttomten tttomten skrev:
blir inte klok på vad jag kan göra för att den ska hålla sig från att slå sig och skrapa mot kanten.
Testa att lossa lite på skruvarna som håller den mot väggen. Minsta lilla ojämnhet i väggen så att den hamnar lite i spänn gör att fläktbladen inte går fria helt.

C cpalm skrev:
Testa att lossa lite på skruvarna som håller den mot väggen. Minsta lilla ojämnhet i väggen så att den hamnar lite i spänn gör att fläktbladen inte går fria helt.
Jag har lossat, dragit åt och allt däremellan. Problemet som jag inte blir klok på är att den snurrar fritt i några minuter efter varje start därefter tar bladen i.
Det borde rimligtvis ha något med värmeutvidning att göra men vad och hur kommer jag ifrån det?

C
tttomten tttomten skrev:
Det borde rimligtvis ha något med värmeutvidning att göra men vad och hur kommer jag ifrån det?
Låter långsökt. Också lite långsökt, men skulle det kunna vara nåt med att det tar en stund att bygga upp ett mottryck i kanalen?

Oavsett - sitter fläkten exakt centrerad i höljet? Dvs. är avståndet mellan bladen och höljet identiskt hela varvet runt? Är låsclipsen intakta och korrekt låsta? Marginalen är som sagt liten, minsta lilla fel så jävlas den.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hmmm mottryck kan vara en faktor, ska kolla om det skiljer i tid med öppen respektive stängd dörr.
Det löser ju inte problemet men klart intressant.

Jag tycker den verkar vara korrekt installerad och den är centrerad innan start och efter någon minuts drift, det är sen det händer grejer 🙄

C cpalm skrev:
Låter långsökt. Också lite långsökt, men skulle det kunna vara nåt med att det tar en stund att bygga upp ett mottryck i kanalen?

Oavsett - sitter fläkten exakt centrerad i höljet? Dvs. är avståndet mellan bladen och höljet identiskt hela varvet runt? Är låsclipsen intakta och korrekt låsta? Marginalen är som sagt liten, minsta lilla fel så jävlas den.
Mottryck/sugkraft var boven. När luften i rummet minskade så tog bladen i.
Löstes genom att sätta bakkanten i kläm med en bit gummipackning så fläkten inte kan röra sig när motståndet ökande.
Tack, tack, tack för tipset!

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.