Ohändige Robban Ohändige Robban skrev:
Hur mycket minskade radonet i huset?
Från runt 200 till runt 100 men det pendlar ganska kraftigt så en lång tids undersökning bör göras. Radon värdena är värst i källaren på uppåt 600. Men där är bara jag i längre perioder och jag har aldrig rökt så mina risker är låga.
Mycket handlar även om vart man sätter ventilationen. Har du mycket radon i tex pannrummet kommer ventilationen göra mycket nytta där.
All ventilation förbättrar Radon värden men har man stora problem är nog en radonsug bättre

M Mathias01 skrev:
Hej.
Väldigt intressant tråd du skapat.
Har aldrig hört talas om dessa miniventilationer innan. vi har nyligen köpt ett hus som visade sig ha en radonhalt på 430 beqarelle i medelvärde.
Radonutredaren trodde ett riktigt ftx system hos oss skulle kosta mellan 150-170.000 utan att ha sett vårat hus och det hade inte gått att göra någon snygg dragning av ventrör.
Så jag tänkte köpa 3 st vl 100 och 2 st vl 50 tror du detta hade kunnat bli bra?
Vad hade ni för radon halt i eran källare före och efter montering av eran vl 100?
Tjena! Hur gick det? Köpte ni 5st miniventilation-enheter? Vi sitter i samma sits!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.