D Daoe skrev:
Hej! Jag har fått problem med fukt och kondens i mitt kallgarage. Garaget är vidbyggt med huset. Platta på mark. Byggår 1982. Problemet uppstod när jag bytte till nya garageportar för tre-fyra år sedan. Garageportarna är förstås mer isolerade än de gamla vipportarna samt att ventilering i dem ändå är sämre än i de gamla (mindre total öppen yta).

Det är två portar bredvid varandra med två ventiler nedtill i vardera porten (helt öppna). Tvärsöver garaget upptill i varje hörn finns två ventiler (helt öppna) och mellan dessa ett mindre original 2-glasfönster (öppningsbart) (och kopplat tror jag också det är).

Det som har hänt är att när jag kör in en snöig bil blir det väldigt fuktigt i garaget och vatten fälls ut på innerglaset och har orsakat viss röta i fönsterkarmen. Det blir då också gärna som mögelfläckar på golvbrunnsringen (gjutjärn). Det blir också mycket kondens på insidan av portarna.

När det är minusgrader ute så ser man gärna kondens/imma/isbildning (?) mellan glasen i fönstret tills det blir varmare (plusgrader) ute.

Generellt har det förstås blivit litet varmare i garaget jämfört med förr med sämre drag.

Med de gamla portarna fanns inga dylika problem.

Det är (i dagsläget) inte aktuellt med uppvärmning av garaget. Vad tycker ni borde lösa problemet (förutom att undvika att köra in med snöig bil)? Vad är viktigast att göra? Mycket tacksam för alla svar!
En lågteknisk lösning är att ventilera mer. Nya gluggar nertill på väggen bredvid portarna. Akut kanske det går att fönstervädra mer? Beror ju på inbrottsrisk, att det skulle snöa/regna in eller djur ta sig in.
 
  • Gilla
Martinpåtaket och 1 till
  • Laddar…
D Daoe skrev:
Är det samma med sorptionsavfuktare som med kondensavfuktare att det är bäst att stänga ventil
D Daoe skrev:
Är det samma med sorptionsavfuktare som med kondensavfuktare att det är bäst att stänga ventilationen?
de kondensavfuktare jag har haft har arbetat med luften i utrymmet dvs man pumpar luften i rummet genom apparaten och avskiljer fukten ned i tanken eller ned i ett avlopp. Men jag har också en sorptionsavfuktare. Den ventilerer ut den fuktiga luften genom en ventialtionsslang genom väggen dvs transporterar bort en del av luften ut. Det är just en Acetec som nämdes i ett inlägg. Dyrare men klarar från -20 till +40 grader.
fläkt nämdes också. jag har hittat en fläkt på nätet från "Vevor" som har en styrning som känner av fukt. Kan ännu inte säga nåt om kvalite.
 
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
Mats-S
M måns hagberg skrev:
En lågteknisk lösning är att ventilera mer.
D Daoe skrev:
Vad tycker ni borde lösa problemet (förutom att undvika att köra in med snöig bil)?
Den bästa lågtekniska lösningen är att ta sig tid max 1 minut innan bilen körs in i garaget och sopa av snön, problem solved. Förstår inte TS avighet mot den självklara problemfria saken?

Har gjort så under 40 år, aldrig haft problem med för mycket fukt i garaget. Kör med mycket låg grundvärme, max +5 grader i garaget, självdrag som ventilation, inga flashiga tekniska lösningar, fungerar utmärkt 🥳
 
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Den bästa lågtekniska lösningen är att ta sig tid max 1 minut innan bilen körs in i garaget och sopa av snön, problem solved. Förstår inte TS avighet mot den självklara problemfria saken?

Har gjort så under 40 år, aldrig haft problem med för mycket fukt i garaget. Kör med mycket låg grundvärme, max +5 grader i garaget, självdrag som ventilation, inga flashiga tekniska lösningar, fungerar utmärkt 🥳
Räcker inte långt tyvärr, snöslask i hjulhus och på underede är ger minst lika mycket smältvatten och man får aldrig bort allt. Underhållsvärme och ventilation däremot kommer man långt med.

Hade samma problem som TS förra vintern efter jag satte in nya täta portar, kör alltid in bilen då laddhybrid så tjänar mycket på att starta med varm(are) bil och batteri. Satte in en woods kondensavfuktare som vid kallare temperatur fick hjälp med avfrostningen medels en 600w kupévärmare som blåste på intaget 15minuter varje timme. Det och laddförluster höll garaget köldfritt och torrt även de kallaste dagarna (-20).
 
  • Gilla
Daoe och 1 till
  • Laddar…
Mycket byggnadsprat här men man får komma ihåg att bilen mår inte så bra av fukten den heller.......Är den hela tiden fuktig under av sånt som aldrig torkar upp riktigt så är det sämre än att ha den ute hela tiden.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Mycket byggnadsprat här men man får komma ihåg att bilen mår inte så bra av fukten den heller.......Är den hela tiden fuktig under av sånt som aldrig torkar upp riktigt så är det sämre än att ha den ute hela tiden.
Definitivt sant, men i södra Sverige är bilen sällan torr ute heller (sällan pålitliga minusgrader). Kör jag in den i ett garage med avfuktning torkar den iaf över natten
 
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
ja den ser torr ut ja men det är undertill den där osynliga rosten slår till.........Att få en bil torr på det viset kräver nog flera dagar inomhus kanske......blir ju svårt om man pendlar till arbete eller nåt.
 
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
Mats-S
H hapazard skrev:
Räcker inte långt tyvärr, snöslask i hjulhus och på underede är ger minst lika mycket smältvatten och man får aldrig bort allt. Underhållsvärme och ventilation däremot kommer man långt med.
Absolut är det så, notera även att jag skrev att jag har underhållsvärme typ 2-5 grader, varierar lite beroende på hur kallt det är.
Det mesta av snöslasken i hjulhusen sitter i undre bakkanten, så det brukar jag sparka till lite lätt så glider det av och hamnar på marken innan jag kör in bilen. Under bilen sitter det inte mycket på moderna bilar, dom är ju i princip helt släta undertill numera :)

Vidhåller att det här har fungerat 40 år för mig (även med äldre bilar :) utan oroväckande mycket fukt i garaget och utan diverse fläktanordningar :)
 
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja den ser torr ut ja men det är undertill den där osynliga rosten slår till.........Att få en bil torr på det viset kräver nog flera dagar inomhus kanske......blir ju svårt om man pendlar till arbete eller nåt.
Mats-S Mats-S skrev:
Absolut är det så, notera även att jag skrev att jag har underhållsvärme typ 2-5 grader, varierar lite beroende på hur kallt det är.
Det mesta av snöslasken i hjulhusen sitter i undre bakkanten, så det brukar jag sparka till lite lätt så glider det av och hamnar på marken innan jag kör in bilen. Under bilen sitter det inte mycket på moderna bilar, dom är ju i princip helt släta undertill numera :)

Vidhåller att det här har fungerat 40 år för mig (även med äldre bilar :) utan oroväckande mycket fukt i garaget och utan diverse fläktanordningar :)
Det är nog så att det är väldig skillnad att köra i stan och på landet 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.