7 530 läst · 53 svar
8k läst
53 svar
Problem med fukt i kallgarage efter byte till nya portar!
Under 0 grader smälter inte snön på bilen ändå så det problemet finns inte.J Josth skrev:
Jämför man med en Evodry 6H så avfuktar Woods:en lika mycket eller mer vatten/dygn (7,2 v.s.8 liter), har högre luftflöde (180 m³ v.s 110 m³) och kostar mindre än hälften.
Jag påstår inte att den nödvändigtvis är ett bättre val men den är betydligt mer användbar generellt, den är portabel och kan torka tvätten om man så vill).
Avfuktning av fuktmättad luft behövs även under 0 grader om man vill undvika kondens. Ju kallare det är desto mindre fukt/vattenånga klarar luften att bära. Resten fälls ut som kondens som fryser till iskristaller. Den stora fördelen när det är kallare än 0 grader är att det inte längre kan mögla då bakterietillväxten upphör.
Produkter som diskuteras: "fuktmättad"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Vad tror du om mekanisk ventilation i mitt fall? Eller är det ett mindre säkert kort?D Dilato skrev:Under 0 grader smälter inte snön på bilen ändå så det problemet finns inte.
Jämför man med en Evodry 6H så avfuktar Woods:en lika mycket eller mer vatten/dygn (7,2 v.s.8 liter), har högre luftflöde (180 m³ v.s 110 m³) och kostar mindre än hälften.
Jag påstår inte att den nödvändigtvis är ett bättre val men den är betydligt mer användbar generellt, den är portabel och kan torka tvätten om man så vill).
Oj det var stor skillnad! Kanske det inte var så längesedan bilen var ute och kördes då? En varmkörd bil ger mycket värmeenergi till garaget. Att garaget är vidbyggt till huset gör ju också litegrann för värmen plus att marken under betongen är några grader varm. Man kanske kan säga att garaget är skapligt isolerat?
Fast bilen hade stått hela natten. I anslutning till garaget finns pannrum med frånluftsvärmepump och tvättstugan.J Josth skrev:Oj det var stor skillnad! Kanske det inte var så längesedan bilen var ute och kördes då? En varmkörd bil ger mycket värmeenergi till garaget. Att garaget är vidbyggt till huset gör ju också litegrann för värmen plus att marken under betongen är några grader varm. Man kanske kan säga att garaget är skapligt isolerat?
Ja, garaget kan vara välisolerat - än mer med det nya garageportarna! Som sagt: de är det största "problemet" här....
Jag skulle ha använt garaget som ett varmgarage då med en underhållstemperatur på 8 - 10 grader. En luftluftvärmepump på underhållsvärme plus en kondensavfuktare så slipper man många problem och färgburkarna står frostfritt. Ett par tusen kWh går det åt allt som allt per år och det är lite jämfört med huset. Vill man däremot ha 18 - 20 grader i garaget så springer energiförbrukningen väldigt snabbt iväg uppåt och det blir ganska dyrt.
Ja om man alltid har minst +2 grader i garaget så finns det kondensavfuktare att välja på.
Imma mellan glasen kan ju bero på sprucken isolerkassett om det är moderna fönster men är det fråga om gamla kopplade bågar så måste det vara riktigt kallt på insidan glaset.
Imma mellan glasen kan ju bero på sprucken isolerkassett om det är moderna fönster men är det fråga om gamla kopplade bågar så måste det vara riktigt kallt på insidan glaset.
Ja, som sagt så har jag nog inte varit med om minusgrader i garaget.J Josth skrev:
Det är ett gammalt fönster med kopplade bågar - men aldrig imma med de gamla portarna.
Blev av med exakt samma problem som dig efter portbytet.
Vidbyggt isolerat garage.
Ordnade en 125 mm isolerad frånluftskanal, av spirorör 3 m lång och en 90 graders krök ca 2 m lång.
Rakt upp från innertaket och ut genom gaveln på taket.
Troligen bättre med en ännu längre kanal.
Det drar friskt ut fuktig luft. Inga fläktar, avfuktare eller dyligt.
Kallaste vintern svag direktel så att inte vatten fryser på golvet.
10 grader brukar vara bra.
Hur kraftig draget ska vara bestäms av ett spjäll med skjutbar lucka i ena porten.
Ca 5 x 10 cm öppet kalla årstiden
Vidbyggt isolerat garage.
Ordnade en 125 mm isolerad frånluftskanal, av spirorör 3 m lång och en 90 graders krök ca 2 m lång.
Rakt upp från innertaket och ut genom gaveln på taket.
Troligen bättre med en ännu längre kanal.
Det drar friskt ut fuktig luft. Inga fläktar, avfuktare eller dyligt.
Kallaste vintern svag direktel så att inte vatten fryser på golvet.
10 grader brukar vara bra.
Hur kraftig draget ska vara bestäms av ett spjäll med skjutbar lucka i ena porten.
Ca 5 x 10 cm öppet kalla årstiden
Låter bra men kanske något krångligt/omfattande. Som sagt så har jag ett fönster som jag kan öppna. Kan det fungera liknande?H Hybro skrev:Blev av med exakt samma problem som dig efter portbytet.
Vidbyggt isolerat garage.
Ordnade en 125 mm isolerad frånluftskanal, av spirorör 3 m lång och en 90 graders krök ca 2 m lång.
Rakt upp från innertaket och ut genom gaveln på taket.
Troligen bättre med en ännu längre kanal.
Det drar friskt ut fuktig luft. Inga fläktar, avfuktare eller dyligt.
Kallaste vintern svag direktel så att inte vatten fryser på golvet.
10 grader brukar vara bra.
Hur kraftig draget ska vara bestäms av ett spjäll med skjutbar lucka i ena porten.
Ca 5 x 10 cm öppet kalla årstiden