J Josth skrev:
Ja en intressant cross-over-modell med ett lågt pris för att vara sorption men den klarar bara ner till ±0 grader och kondensvattenbehållaren rymmer endast 2 liter. Spontant känns den för klen för en eller två bilar fulla med snö.
Under 0 grader smälter inte snön på bilen ändå så det problemet finns inte.

Jämför man med en Evodry 6H så avfuktar Woods:en lika mycket eller mer vatten/dygn (7,2 v.s.8 liter), har högre luftflöde (180 m³ v.s 110 m³) och kostar mindre än hälften.

Jag påstår inte att den nödvändigtvis är ett bättre val men den är betydligt mer användbar generellt, den är portabel och kan torka tvätten om man så vill).

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Avfuktning av fuktmättad luft behövs även under 0 grader om man vill undvika kondens. Ju kallare det är desto mindre fukt/vattenånga klarar luften att bära. Resten fälls ut som kondens som fryser till iskristaller. Den stora fördelen när det är kallare än 0 grader är att det inte längre kan mögla då bakterietillväxten upphör.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
Jag tror inte att det är minusgrader i garaget särskilt ofta. Häromdagen visade bilen +5 grader direkt när jag lämnade garaget och ute var det -9 grader cirka, men i alla fall 12-14 graders differens är det allt.

D Dilato skrev:
Under 0 grader smälter inte snön på bilen ändå så det problemet finns inte.

Jämför man med en Evodry 6H så avfuktar Woods:en lika mycket eller mer vatten/dygn (7,2 v.s.8 liter), har högre luftflöde (180 m³ v.s 110 m³) och kostar mindre än hälften.

Jag påstår inte att den nödvändigtvis är ett bättre val men den är betydligt mer användbar generellt, den är portabel och kan torka tvätten om man så vill).
Vad tror du om mekanisk ventilation i mitt fall? Eller är det ett mindre säkert kort?

Oj det var stor skillnad! Kanske det inte var så längesedan bilen var ute och kördes då? En varmkörd bil ger mycket värmeenergi till garaget. Att garaget är vidbyggt till huset gör ju också litegrann för värmen plus att marken under betongen är några grader varm. Man kanske kan säga att garaget är skapligt isolerat?

J Josth skrev:
Oj det var stor skillnad! Kanske det inte var så längesedan bilen var ute och kördes då? En varmkörd bil ger mycket värmeenergi till garaget. Att garaget är vidbyggt till huset gör ju också litegrann för värmen plus att marken under betongen är några grader varm. Man kanske kan säga att garaget är skapligt isolerat?
Fast bilen hade stått hela natten. I anslutning till garaget finns pannrum med frånluftsvärmepump och tvättstugan.
Ja, garaget kan vara välisolerat - än mer med det nya garageportarna! Som sagt: de är det största "problemet" här....

Jag skulle ha använt garaget som ett varmgarage då med en underhållstemperatur på 8 - 10 grader. En luftluftvärmepump på underhållsvärme plus en kondensavfuktare så slipper man många problem och färgburkarna står frostfritt. Ett par tusen kWh går det åt allt som allt per år och det är lite jämfört med huset. Vill man däremot ha 18 - 20 grader i garaget så springer energiförbrukningen väldigt snabbt iväg uppåt och det blir ganska dyrt.

• Gilla
Ivo f och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Vidbyggt garage med ena långsidan ihoppbyggt med huset håller alltid plusgrader utan uppvärmning. En vanlig avfuktare genererar dessutom 300W värme (jag har min igång 2v/år). Göteborg:

Graf över temperaturvariationer i ett garage under 2024, visar min (blå) och max (röd) temperaturer per månad i Göteborg, med genomsnitt 10.8°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Så, då kan en kondensavfuktare också fungera?

Vad tror ni om imma/isbildning mellan glasrutorna - kommer man åt det men en avfuktare också?

Ja om man alltid har minst +2 grader i garaget så finns det kondensavfuktare att välja på.

Imma mellan glasen kan ju bero på sprucken isolerkassett om det är moderna fönster men är det fråga om gamla kopplade bågar så måste det vara riktigt kallt på insidan glaset.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja om man alltid har minst +2 grader i garaget så finns det kondensavfuktare att välja på.

Imma mellan glasen kan ju bero på sprucken isolerkassett om det är moderna fönster men är det fråga om gamla kopplade bågar så måste det vara riktigt kallt på insidan glaset.
Ja, som sagt så har jag nog inte varit med om minusgrader i garaget.

Det är ett gammalt fönster med kopplade bågar - men aldrig imma med de gamla portarna.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vidbyggt garage med ena långsidan ihoppbyggt med huset håller alltid plusgrader utan uppvärmning. En vanlig avfuktare genererar dessutom 300W värme (jag har min igång 2v/år). Göteborg:

[bild]
Vad har du för avfuktare?

• Gilla
1212
  • Laddar…
Attitudeswe
D Daoe skrev:
Vad har du för avfuktare?
1500kr woods. Jag kör inte in nån bil...

Det är ok fuktighet utan att köra avfuktaren hos mig då jag inte drar in nått blött så ofta...

Diagram som visar fuktighetsnivåer 2024 med genomsnittlig, maximal och minimal fuktighet markerade i procent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
Blev av med exakt samma problem som dig efter portbytet.
Vidbyggt isolerat garage.

Ordnade en 125 mm isolerad frånluftskanal, av spirorör 3 m lång och en 90 graders krök ca 2 m lång.
Rakt upp från innertaket och ut genom gaveln på taket.
Troligen bättre med en ännu längre kanal.
Det drar friskt ut fuktig luft. Inga fläktar, avfuktare eller dyligt.
Kallaste vintern svag direktel så att inte vatten fryser på golvet.
10 grader brukar vara bra.

Hur kraftig draget ska vara bestäms av ett spjäll med skjutbar lucka i ena porten.
Ca 5 x 10 cm öppet kalla årstiden

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Blev av med exakt samma problem som dig efter portbytet.
Vidbyggt isolerat garage.

Ordnade en 125 mm isolerad frånluftskanal, av spirorör 3 m lång och en 90 graders krök ca 2 m lång.
Rakt upp från innertaket och ut genom gaveln på taket.
Troligen bättre med en ännu längre kanal.
Det drar friskt ut fuktig luft. Inga fläktar, avfuktare eller dyligt.
Kallaste vintern svag direktel så att inte vatten fryser på golvet.
10 grader brukar vara bra.

Hur kraftig draget ska vara bestäms av ett spjäll med skjutbar lucka i ena porten.
Ca 5 x 10 cm öppet kalla årstiden
Låter bra men kanske något krångligt/omfattande. Som sagt så har jag ett fönster som jag kan öppna. Kan det fungera liknande?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.