24 493 läst · 80 svar
24k läst
80 svar
Bygga egen radonsug
Ni som suger via dräneringen, vart tar er dränering vägen på andra sidan ?
Jag har kommunalt va, så mitt drän går ut i en brunn tillsammans med dagvattnet, sen går den brunnen vidare ut till kommunens ledningar i gatan, om jag sätter fläkt och börjar suga ur den, så suger jag väl in hela gatans eventuella radon till mitt hus ?
Jag har kommunalt va, så mitt drän går ut i en brunn tillsammans med dagvattnet, sen går den brunnen vidare ut till kommunens ledningar i gatan, om jag sätter fläkt och börjar suga ur den, så suger jag väl in hela gatans eventuella radon till mitt hus ?
Jepp det måste vara vattenlås på utgående och stuprör i brunnen, samt ett tätt lock på brunnen. Även eventuella uppstick från drän för rensning ska pluggas. Annars kan det inte suga. En fäkte kan sättas på topp av brunnen. Det med vattenlås görs med 90 graders böj på rören i brunnen. Botten brukar vara rätt långt ner och brunnen kanske 50 cm i dim. Då kan det bli svårt att få dit några böjar långt ner, som ska gå ner under vattenytan i brunnen. Endast drän ska vara öppen om en fläkt sätts på topp av brunnen.
Produkter som diskuteras i tråden