Nu beror det helt på hur underlaget är under plattan, kross eller direkt på jord under. Normalt på äldre hus att det bara skrapades av så det blev jämt och gjöts direkt på jorden. Med kross under så suger det nästan av allt under. Hos mig är det jord under och suger nog mest på centrum till en del, inte så bra, då det är rätt kraftig markradon under huset. Skulle kanske även vara hål i varje hörn med rör ner. Har även pordrän runt grunden och en Ribbonmata ( nästan som en platon ) utanför och det ventilerar en del med. Men inte som man vill.

• Gilla
Stefan_Kba
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
I mitt fal är det två hål diagonalt på centrum, det är markradonen som är mest och en del finns i väggarna, som ska ventileras ut med fläkt.
Vad är det för diameter på rören, har du en fläkt till varje hål?

110 rostfritt ner genom plattan och 75 avloppsrör fram 110 avlopp igen, finns små fläktar som passar i 110 rör, sen har jag kopplat det till avloppröret ut. Har ett egenhändigt vattenlås för att att inte det ska suga från avloppet. Det blir mycket kondens som ska rinna bort, sen kan man ha det rakt ut genom en vägg, men det finns liten frysrisk mot utsidan. Annars en trumfläkt i plast som kopplas på rören rakt ut. Jag har en motordimmer för att justera farten på fläkten, det ska bara suga lite lätt, med ca 3 mm undertryck. Går fläkten för fort så kommer den att rusa och gå i tomme. Lagom fart är bäst.

• Gilla
Stefan_Kba
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
110 rostfritt ner genom plattan och 75 avloppsrör fram 110 avlopp igen, finns små fläktar som passar i 110 rör, sen har jag kopplat det till avloppröret ut. Har ett egenhändigt vattenlås för att att inte det ska suga från avloppet. Det blir mycket kondens som ska rinna bort, sen kan man ha det rakt ut genom en vägg, men det finns liten frysrisk mot utsidan. Annars en trumfläkt i plast som kopplas på rören rakt ut. Jag har en motordimmer för att justera farten på fläkten, det ska bara suga lite lätt, med ca 3 mm undertryck. Går fläkten för fort så kommer den att rusa och gå i tomme. Lagom fart är bäst.
Tack för svar 👍🏻

C calleman skrev:
Liten uppdatering, ligger mellan 10-30bq hela tiden. För 199kr. Kommer installera något riktigt i framtiden men mest för estetiska skäl.
Har du fortfarande så låga värden nu i oktober 2024?
Funderar över samma lösning som du har gjort även om mitt värde idag "bara" pendlar mellan 80-150 Bq/m3 och ett troligt snitt på 100 Bq/m3. Skulle kanske kunna halvera mina värden på detta sättet utan att behöva riva upp golv mm för sätta i radonsug där eller lägga heltäckande aluminiumfolie över golvet.

Redigerat:
Stefan_Kba Stefan_Kba skrev:
Har du fortfarande så låga värden nu i oktober 2024?
Funderar över samma lösning som du har gjort även om mitt värde idag "bara" pendlar mellan 80-150 Bq/m3 och ett troligt snitt på 100 Bq/m3. Skulle kanske kunna halvera mina värden på detta sättet utan att behöva riva upp golv mm för sätta i radonsug där eller lägga heltäckande aluminiumfolie över golvet.
Tjena!

Jag tog bort fläkten utanför då den var tillfällig. Har ventilation under golvet nu och det hjälper (30-130bq) men jag har inte gett upp idén att borra genom plattan och sätta i en permanent sugfläkt i förrådet.

Det är så billigt att testa så gör det bara.

Lycka till!

• Gilla
Stefan_Kba
  • Laddar…
C calleman skrev:
Tjena!

Jag tog bort fläkten utanför då den var tillfällig. Har ventilation under golvet nu och det hjälper (30-130bq) men jag har inte gett upp idén att borra genom plattan och sätta i en permanent sugfläkt i förrådet.

Lycka till!
Hallå!
Än en gång - TACK för ditt tips!
Jo jag har nu gjort en försöksinstallation sedan en vecka så som du hade gjort tidigare. Kanske lite förtidigt att dra några slutsatser på resultatet. Mina dagsvärden skiftar ju ganska mycket med lufttrycket ute. Är det högtryck ute så har jag ju låga värden inne och vid lågtryck ute ökar ju värdet inne. Men just nu har jag 16,0 Bq m3 när vi har 1013,9 hPa i lufttryck och det är ju ett strålande värde i källaren.
När det var lågtryck mätte jag 138 Bq m3 inne vid lufttrycket 980,9 hPa. Inte några katastrofala värden iofs men man vill ju sträva mot så nära 0-resultat det kan gå. Och som max utan fläkt var det en dag i början på mätningarna 150 Bq m3. Men mätaren är fortfarande under inskolning och det saknas 10 dagars resultat före den skall säga vara stabil.
Eftersom det är problem att finna övergångar från mina spolrör som är 90 mm till fläkten som håller 100 mm så har det fått göras med 110 mm rör så länge med tätningar. Får ta fram stora silicontuben före vintern för att göra med mer tätt runt om anslutningarna inför vintern. Men jag hoppas att mina värden efter en månads mätning kommer att hålla sig i alla fall under 40 Bq m3 i snitt.
Säger som du - avvaktar och ser om man skall göra ytterligare saker med tex aluminium matta närmast bottenplattas före isoleringen.
Hälsningar och tack!
/Stefan

• Ventilationsrör installerade längs husfasad, tejpade fogar med silvertejp. Stenbelagd mark och frodig växtlighet syns runt installationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
calleman
  • Laddar…
Vad har du för fläkt, det finns fläktar som passar direkt i ett 110 rör.

Hej!
Jag köpte en kanalfläkt på 14W hos Jula för 199 sek. Biltema har motsvarande. Tyvärr är de på 100 eller 125 mm så det blir att trixa med övergångar om.man inte köper gummiövergång för 600 sek.
Tyvärr är skarvar till ventilationsrör på 100mm inte anpassade så att man lätt kan kan få ihop dessa. Ventilationsröret på 100 funkar iofs att få in pumpen i men sedan var det ju till mitt gamla mått 90 mm. Har funnit en övergång nu mellan 90 till 110 rör men måste då gräva ner mig en bit för att kapa 90 rörets dubbelmuff. Inte så kul i småregnet just nu. Testar först för att se om det kan ge en effekt. Köper då Julas fläkt för ca 600 sek för bättre fart.

Har i princip en sådan här och det medföljer skumgummiremsa att klistera på fläkten, sen en rostfri plåtskruv genom röret som spetsen på den låser fläkten i läge. Dra inte till för hårt på skruven, då kan fläkten bli lite oval och skramla eller stanna. Den sorten går utmärkt att variera fart på med en motordimmer. Min fläkt är nu 5 år.
https://www.bauhaus.se/kanalflakt-p..._1ypEbwSXl3QTh2XMM1pcDeUqL7DQqKj_MHJYH5TysuQi

• Gilla
Stefan_Kba
  • Laddar…
Det var ett bra tips att denna fläkt finns med variabel fart. 🙏.
Men har dina värden blivit bra efter din installation med frånluft från dräneringen?

Stefan_Kba Stefan_Kba skrev:
Det var ett bra tips att denna fläkt finns med variabel fart. 🙏.
Men har dina värden blivit bra efter din installation med frånluft från dräneringen?
Jag har huggit ner två rör under plattan som ligger direkt på mark. Är det markradon så brukar det vara mycket. Att suga i dräneringen är bra, då det är utanför grunden. Det gäller då att det är tätt vid utfallet. Brukar vara en brunn med utfall någonstans. Då måste det konstrueras ett vattenlås på utfarten och ett lock på brunnen, samt vara tätt på alla dränslangar på uppsidan, finns det rensrör ovan mark för drän så måste det tätas där med. Lite pyssligt men går.

• Gilla
Stefan_Kba
  • Laddar…
C calleman skrev:
Tjena!

Lycka till!
Jag har nu mätt radonhalten i källaren i en månad. Inga katastrofala höjder men ändå en vilja att sänka så mycket man kan mot noll. Eftersom radonhalten blir högre vid lågtryck och mindre vid högtryck får jag fortsätta att mäta en tid till för att få mina värden vetifierade. Men jag kan ju tydligt se den stora skillnaden efter det att jag följe tipset att sötta in en lite fläkt i rensröret till dräneringen runt huset. Denna sitter diagonalt till utloppet.
Om resultatet består och skall vara trovärdigt får jag se om ca 14 dagar. Men nu efter 10 dagar ned min 14W fläkt för 199 sek och ett par 110 rör böjar har mitt mätvärde sjunkit från 136 Bq/m3 till runt 44 Bq/m3 i medelvärde. Idag mäter jag endast 20Bq/m3 vid lufttrycket 1019,1 Mb eller hPa. Men detta varierar ju med lufttrycket och idag har vi ju lite högre än normalt.

• Diagram som visar radonmätningar över 30 dagar med radonhaltvariationer från 106 till 154 Bq/m3, medeltal visas som 136 Bq/m3.
    Skapa konto
  • Graf över radonhalt över tid med data för 30 dagar, visar en minskning från 136 Bq/m³ till 44 Bq/m³, med genomsnitt 44 Bq/m³ mellan 14-15 oktober.
    Skapa konto
  • Grå dräneringsrör med silvertejp vid husgrund, sten och jord runtomkring; fläktinstallation mot radon.
    Skapa konto
  • Gilla
calleman
  • Laddar…
Får du ner höjden på radonet nu , så är det markradon som sipprar/kryper igenom grunden. Har du kollat alla genomförningar på rör och annat genom plattan. Det behövs inte mycket till undertryck för att det ska pysa mellan betong och rör. Det går bra att lägga en sträng, liten svulst med silikon runt rören. nget ovanligt att markradon kommer den vägen. Och absolut tätt på alla ställen där dränrören kommer upp i himlen. dåblir det ett rätt bra undertryck i marken. Det finns ställen med radhus som har kraftig radonhalt och dom har fått göra som radonbrunnar, ca 1,5 meters dim och en rätt stor fläkt, en sådan kan dra radon upp till 25 meter från brunnen. Så du får se vad resultattet blir med det du har gjort. Vet flera som gjort som dig och haft frågor på forumet om det, med mycket gott resultat.

• Gilla
Stefan_Kba
  • Laddar…
Har egentligen, vad jag kan komma ihåg, 4 genomföringar i plattan under huset. 2 golvbrunnar, en toa och ett vattenledning in. Vattenröret kan jag ju lägga en extra sträng runt. Sedan har jag också ett spirorör för uteluft som löper upp under öppna spisen. Detta vet jag att det är ordentligt ingjutet i betongen.
Men on mina värden håller sig såpass låga som.tendensen är nu skall jag permanenta utsugsröret bättre då det idag mynnar 50 cm från marken. Om undertryck inte räcker för hålla radonhalten inne under 20 - 40 Bq/m3 I genomsnitt skaffar jag en lite större fläkt för att testa med. Skulle ju vara skönt att slippa riva upp alla isolerade flytande innegolv för att gå igenom plattan. Men de kommande 4 veckornas mätning är avgörande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.